احمدی‌نژاد و مدودف در نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت نکردند

درخواست ایران برای نظم و همگرایی در بازار جهانی گاز

رستم قاسمی، وزیر نفت ایران در نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در دوحه قطر خواستار نظم و همگرایی بیشتر در بازار جهانی گاز شد و از وضع مالیات‌های بالا بر صادرات انرژی توسط غرب انتقاد کرد. به گزارش شانا، محمدعلی خطیبی، نماینده ایران در مجمع کشورهای صادرکننده گاز در این اجلاس بر همکاری بیشتر اعضا و ضرورت مدیریت بازار جهانی گاز تاکید کرد.
کد خبر: ۴۴۰۸۱۴

وزیر نفت همچنین آمادگی ایران را در زمینه انتقال تجربیات و کمک به سایر اعضا در زمینه آموزش اعلام کرد.

قاسمی در این نشست با اشاره به سرعت تحولات و رشد و توسعه سریع فناوری در جهان تصریح کرد که در این زمینه باید با برنامه‌ریزی، امکان برخورداری از فناوری نوین برای همه کشورها فراهم شود.

نماینده ایران در مجمع کشورهای صادرکننده گاز با تشریح کلیات مذاکرات اجلاس وزارتی این مجمع از انتخاب گینه به عنوان رئیس جدید مجمع و عمان به عنوان عضو جدید آن خبر داد و گفت: همکاری اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز با مذاکرات و توافق‌های انجام شده در آینده بیشتر خواهد شد.

وی افزود: وزیران کشورهای عضو و هیات‌های بلندپایه 3 کشور ناظر در این جلسه وزارتی شرکت داشتند و در این جلسه بودجه سال آینده مجمع بدون تغییر نسبت به بودجه سال 2011 تصویب و حق عضویت اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز نیز تغییر نیافت.به گفته خطیبی تقاضای عمان نیز برای عضویت در جلسه وزیران بررسی شد و این کشور به‌طور رسمی به عنوان دوازدهمین کشور با اجماع کامل به مجمع کشورهای صادرکننده گاز پیوست.

نماینده ایران در مجمع کشورهای صادرکننده گاز افزود: براساس مذاکره‌های انجام شده، تقاضای عضویت چند کشور دیگر هم در دست برررسی است و امکان افزایش اعضای این مجمع در آینده وجود دارد.خطیبی ادامه داد: کشور‌های عضو تصویب کردند که اجلاس سال آینده در کشور گینه برگزار شود.

براساس این گزارش، وزیر نفت در حاشیه نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز با وزیران نفت روسیه، قطر، نیجریه و الجزایر دیدار و گفت‌وگو کرد.

غیبت احمدی‌نژاد و مدودف

وزیر نفت با اشاره به غیبت احمدی‌نژاد در نخستین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در قطر گفت: رئیس‌جمهور ایران می‌خواست در این نشست شرکت کند، اما نتوانست بیاید.نخستین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز دیروز سه‌شنبه در دوحه قطر آغاز شد.

رئیس‌جمهور روسیه نیز از غایبان بزرگ نشست دیروز بوده است، اما رئیس‌جمهور الجزایر و رهبر شورای انتقالی لیبی در اجلاس حضور داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها