محققان با تایید باور عمومی نسبت به نقش استرس بر بروز بیماری‌های جسمی دریافتند: استرس موجب رشد و حرکت سلول‌های سرطانی پستان می‌شود.
کد خبر: ۴۳۳۱۵۷

به گزارش ایسنا، پژوهشی با هدف بررسی نقش استرس‌های موضعی و احتمال افزایش خطر بروز سرطان پستان توسط محققان دانشگاه اونتاریو طراحی و اجرا شد.

نتایج این بررسی نشان داد: با بروز استرس، سلول‌های عصبی انتقالی ویژه‌ای موسوم به NPY آزاد می‌شوند که از یک سو موجب رشد سلول‌های سرطانی و از سوی دیگر سبب انتقال آن‌ها می‌شوند.

محققان، در این رابطه شاخه‌ای از سیستم عصبی موسوم به سمپاتیک و چگونگی تحریک تفکر سلول‌ها در اعضای مختلف بدن بوسیله آن را مورد بررسی قرار دادند؛ این سیستم اصولا در زمان بروز استرس فعال شده و با دریافت کننده‌های روی سلول‌ها ارتباط برقرار می‌کند.

سلول‌های عصبی آزادشونده در این حالت را NPY می‌نامند، دکتر «جکسون» سرپرست این گروه تحقیقاتی گفت: به طور کلی ما می‌دانیم که استرس‌ها می توانند روی توسعه سرطان پستان تاثیر بگذارند که چگونگی این ارتباط به مطالعات بیشتری نیاز دارد.

وی اضافه کرد: زنانی که سابقه خانوادگی در توسعه سرطان پستان دارند، واکنش‌های استرسی بیشتری از خود نشان می‌دهند که این امر می‌تواند روی توسعه سرطان آنها نقش مهمی ایفا کند. به هر حال با بررسی این موارد مشخص شده است زنانی که NPY بیشتری آزاد می‌کنند، احتمال ابتلا به سرطان پستان در آنها بیشتر است.

یافته‌های این پژوهش در مجله بین‌المللی سرطان به چاپ رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها