گفت‌وگو با علیرضا نادی ، کاپیتان افتخار آفرین تیم ملی والیبال

کم لطفی فدراسیون جهانی به والیبال ایران

تیم ملی والیبال قهرمان آسیا شد‌ و با 24 ست برده و 2 ست باخته رکوردی بی‌نظیر در جام‌ ملت‌های آسیا ـ‌ اقیانوسیه به جای گذاشت،‌ اما در کنار این حدنصاب رکوردهای دیگری هم داشت.
کد خبر: ۴۳۲۸۷۲

حضور 15، 16 هزار تماشاگر در تالار 12 هزار نفری، سبز شدن حواشی ریز و درشت در کنار متن، ماجرای دست دادن با داور زن قزاقستانی، حضور فعالانه 450 کارگر و کارگزار در جریان مسابقه‌ها، حاشیه‌پردازی‌های بنگاه‌های خبری و خبرگزاری‌های دولتی و غیردولتی،‌ جنگ روانی بین برخی حقوق‌بگیران فدراسیون با مخالفان داورزنی و باقی قضایا که شاید شرح آنها شهد قهرمانی را در کام اهالی والیبال بویژه والیبال‌بازان غیور تیم‌ ملی تلخ کند.

والیبال جام ملت‌های آسیا با این همه نمادی از همبستگی آدم‌هایی بود که به غرور ملی اعتقاد دارند و پیروزی‌ها را وحدت‌آفرین می‌دانند. روزی که سرود قهرمانی تالار بزرگ آزادی را به وجد آورده بود میلیون‌ها ایرانی در جای‌جای وطن عزیز دست در دست هم سر به آسمان غرور ساییدند، این خاصیت موفقیت‌های ورزشی است که اقبال عمومی را در پی دارد. حالا بگذریم از این که هنوز عرق ملی‌پوشان خشک نشده عده‌ای دست به شایعه‌سازی و شانتاژ زده و عده‌ای هم فرصت عقده‌گشایی یافته‌اند، این قهرمانی متعلق به ملت قهرمان ایران است که تا پای جان پشتیبان قهرمانان ورزشی خود هستند.

به انگیزه این قهرمانی پای صحبت علیرضا نادی کاپیتان باتجربه تیم ملی نشستیم که در غوغای به وجود آمده و در شرایطی که همه دنبال ورزشکاران کاپ به دست می‌گردند، او را فراموش کرده‌اند. نادی از سال 78 در تیم ملی ایران عضویت پیدا کرد، پیش از آن به اتفاق بهنام محمودی، محمد ترکاشوند، امیر حسینی و ... قهرمان جوانان آسیا شده بود، از شش سال پیش سرگروه تیم ملی شد و طی این مدت عناوین دوم و سوم و اولی آسیا را به دست آورد.

از قهرمانی تیم ملی بگویید، عملکرد بچه‌ها چطور بود؟

یکی از بهترین خاطرات زندگی‌ام در جام ملت‌ها رقم خورد، استقبال زیادی از تیم ملی شد و سطح بازی‌های ما یک سر و گردن از همه تیم‌ها بالاتر بود. در این موفقیت همه دخیل بودند. از فدراسیون والیبال که اردوهای خیلی خوبی را تدارک دیده بود، خولیو ولاسکو به عنوان یک سرمربی بزرگ و مردمی که به حمایت از تیم ملی، سکوهای سالن 12 هزار نفری را پر کرده بودند.

اگر این همه تماشاگر نبود باز هم می‌توانستیم قهرمان آسیا شویم؟

درصد زیادی از قهرمانی تیم به حضور علاقه‌مندان در سالن بستگی داشت، فشار تماشاچیان باعث شد که چینی‌ها ده‌ها بار سرویس را به خارج بزنند، در صورتی که چین تیم بسیار قدرتمندی است که به این آسانی‌ها تسلیم نمی‌شود.

شما با مربیان خارجی زیادی کار کردید، پارک کی‌وون، میلووادیکاچ، گائیچ و خولیو ولاسکو، کدامیک تاثیرگذارتر بودند؟

خب پارک اثرگذارترین بود، ما با پارک عناوین دوم و سوم جام ملت‌ها و بازی‌های آسیایی را به دست آوردیم، اما آقای ولاسکو تیمی را در دست گرفت که مدال نقره بازی‌های گوانگجو را گرفته بود.

تفاوت ولاسکو و گائیچ در چیست؟

ولاسکو به استفاده بازیکنان از فکر تاکید بسیار دارد و می‌گوید نیازی نیست که این همه انرژی صرف کنیم، اما گائیچ به تمرینات زیاد اعتقاد داشت و می‌خواست بازیکنان مثل ربات باربیایند و اتوماتیک‌وار کارهای خود را انجام بدهند.

قصد خداحافظی از تیم ملی را که ندارید؟

چرا، تصمیم گرفته‌ام بعد از انتخابی المپیک از تیم ملی خداحافظی کنم، البته بستگی به نظر سرمربی هم دارد. شاید به المپیک هم بروم.

تیم ملی جوانان شایسته‌ای چون امیر غفور را دارد، اما در پست سرعتی خلأ وجود دارد اگر از تیم ملی کنار بروید مشکل پیش نمی‌آید؟

متاسفانه این حقیقت تلخی است که می‌گویید، مربیان ما باید به جوانان سرعتی‌زن بیشتر میدان بدهند.

مسابقات جام جهانی (آبان ماه)‌ و انتخابی المپیک (اردیبهشت ماه سال آینده)‌ را در پیش داریم، چه خواهد شد؟

در جام جهانی قهرمانان 5 قاره می‌آیند و بحث این رقابت‌ها کاملا متفاوت است و در حقیقت میدان بزرگی برای رویارویی با تیم‌های بزرگ خواهد بود، اما در مورد مسابقه‌های انتخابی المپیک متاسفانه «FIVB» کم‌لطفی می‌کند. به راستی چرا ما که قهرمان آسیا شده‌ایم نباید به المپیک برویم؟ امکان دارد ژاپن که میزبان مسابقات است آنجا قد علم کند و در آن صورت کار ما دشوار خواهد
شد.

فکر نمی‌کنید‌ این اجحاف به دلیل عدم نفوذ فدراسیون ایران در کنفدراسیون آسیا باشد؟

تا آنجا که من می‌دانم بحث درآمدزایی است و فدراسیون جهانی والیبال یک پروسه اقتصادی مستمر را دنبال می‌کند و می‌خواهد از قبل برگزاری مسابقات متعدد درآمدسازی کند و این به ضرر ما خواهد بود.

شما در این دوره از جام ملت‌ها در دفاع و حمله سرعتی خیلی خوب بودید، از این که جزو بهترین‌ها انتخاب نشدید چه احساسی دارید؟

هر 12 بازیکن ما عالی بودند، اما افرادی که انتخاب شده‌اند حقشان بود. امیر حسینی، فرهاد ظریف و آرش کمالوند، اما دو بازیکن خیلی کارساز بودند مهدی مهدوی‌ و امیر غفور که در بازی با چین رمز پیروزی تیم ملی شدند.

در مورد بازگشت سعید معروف چه نظری دارید، آیا نباید دعوت شود؟

سعید معروف سرمایه ملی والیبال است، با وجود وی افتخارات مهمی کسب کرده‌ایم و امیدوارم آقای ولاسکو وی را در کنار امیر حسینی و مهدی مهدوی به تیم ملی دعوت کند.

زیباترین لحظه جام ملت‌ها چه زمانی بود؟

وقتی وارد سالن 12 هزار نفری شدم و دیدم عده‌ای روی اسکوربورد نشسته‌اند و 16، 17 هزار نفر یکپارچه تیم ملی را تشویق می‌کنند، به خود به عنوان یک ایرانی بالیدم. جالب است بدانید که هنگام ورود به مجموعه ورزشی آزادی آنقدر جمعیت بیرون سالن مانده بود که مجبور شدیم از اتوبوس پیاده شویم.

نخستین فردی که بعد از قهرمانی به شما تبریگ گفت چه کسی بود؟

خانواده‌ام و همسرم، اما جالب این که وقتی به خانه‌ام برگشتم پسر 5 ساله‌ام (عرشیا)‌ گفت:‌ بابا، والیبال بس است، او از این که همه‌اش در اردو هستیم دلتنگی می‌کند، اما همسرم علاقه‌مند است و تشویقم می‌کند که در تیم ملی بمانم.

از همراهی و همدلی رسانه‌ها راضی هستید؟

پیش از مسابقه‌ها نه، هیچ کمکی به ما نکردند، اما در جریان مسابقات سنگ‌تمام گذاشتند.

برخورد مردم کوچه و بازار بعد از قهرمانی چطور است؟

عالی صبح که رفتم روزنامه بخرم، هر رهگذری که عبور می‌کرد، مرا مورد لطف قرار می‌داد، مردم همیشه ما را مورد لطف خود قرار داده‌اند.

راستی شایعه‌ استعفای آقای داورزنی را از ریاست فدراسیون والیبال شنیده‌اید؟

نه، ‌من اصلا خبر ندارم، کمی استراحت می‌کنم و باید به مسائل شخصی و خانوادگی هم بپردازم، زمان زیادی را در اردوها صرف کرده‌ایم، اما احساس شخصی من این است که اگر ایشان بماند بهتر است چون به چم و خم کارها وارد است و برای تیم ملی هم سنگ‌تمام گذاشته است.

گونزالس: ایران می‌تواند میزبان مسابقات جهانی باشد

مارکو گونزالس که اصالت شیلیایی دارد از آمستردام هلند به ایران آمد تا از جام ملت‌های آسیا برای AVC (کنفدراسیون والیبال آسیا) و FivB (فدراسیون جهانی والیبال) گزارش تهیه کند. او که روزگاری مسوول بخش ساحلی فدراسیون جهانی بود، به خبرنگار جام‌جم گفت: حضور در ایران برایم سورپرایز بود. مردمان خیلی خوبی دارید که براحتی با انسان‌ ارتباط برقرار می‌کنند. فکر می‌کنم بین آن چیزی که شنیده بودم و چیزهایی که از نزدیک در ایران دیدم، ‌تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. مسابقات جام ملت‌ها نیز در فضای زیبایی برگزار شد و باید اقرار کنم که در کنار سازماندهی مطلوب مسابقات، تشویق تماشاگران ایرانی بهترین صحنه‌هایی بود که دیده‌ام. مردم ایران برخلاف آسیایی‌ها که آرام و ساکت هستند، بسیار پرانرژی و پرهیجان به نظر می‌رسند. کاش فرصتی دست می‌داد تا نقاط دیگر ایران را می‌دیدم و اگر دعوت شوم حتما به نقاط دیگر ایران سفر خواهم کرد.

گونزالس افزود: به محض بازگشت به لوزان در گزارش خودم درخواست خواهم کرد که مسابقات جهانی را در تهران برگزار کنند، چون سوای سازماندهی خیلی خوب، ایرانیان از نظر پوشش تلویزیونی و توجهات رسانه‌ای بی‌نظیرند.

گونزالس درباره این که آیا امکان گرفتن میزبانی انتخابی المپیک از ژاپن وجود دارد، گفت: من فکر می‌کنم ایران توانایی میزبانی مسابقات را دارد، اما فرصت خیلی کم است، به اعتقاد من تیم ملی ایران با تجربه و قوی است، چون باثبات بازی می‌کند و از یک مربی بزرگ به نام ولاسکو سود می‌برد و توانایی پیروزی در خارج از خانه را هم دارد.

جمشید حمیدی
جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها