امروزه با انجام مطالعات و تحقیقات گسترده علمی همه روزه از ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با دیگر بیماری‌ها سخن تازه ای به میان می‌آید و به همین دلیل است که جلوگیری از بیماری‌های دهان و دندان و رعایت بهداشت آنها تاکید همیشگی پزشکان شده است. با وجود تحقیقات زیاد در این زمینه اما تاکنون در هیچ مطالعه‌ای به ارتباط بیماری‌های دهان و لثه با اختلالات بارداری اشاره نشده بود.
کد خبر: ۴۲۵۴۳۱

بیماری لثه نوعی بیماری عفونی، مزمن و التهابی است که لثه‌ها را درگیر می‌کند و سبب تخریب بافت لثه‌ها می‌شود. علت این بیماری یک باکتری معمولی است که در دهان همه وجود دارد اما گاهی براثر غفلت و عدم‌رعایت بهداشت می‌تواند سبب ایجاد التهابات و عفونت در لثه‌ها شود.

بر اثر فعالیت این باکتری لثه‌ها رفته‌رفته ملتهب و عفونی شده و تخریب می‌شوند. با بررسی این بیماری مشخص شده که به نوعی بین بروز این بیماری با بیماری‌های قلبی ـ عروقی، بیماری دیابت نوع 2، بیماری‌های کلیه و مشکلات بارداری و حاملگی مانند سقط جنین و تولد کودکان نارس و معلول ارتباط وجود دارد.

به گفته محققان، تاکنون هیچ مطالعه‌ای درمورد این بیماری و این‌که آیا می‌تواند اثری بر شانس بارداری زنان داشته باشد یا خیر؟ انجام نشده است و این اولین بار است که طی تحقیقاتی مشخص شده بیماری لثه‌ می‌تواند یکی از عوامل چندگانه‌ای باشد که بر شانس بارداری و اختلالات یا خطرات باردارشدن درزنان موثر باشد.

این مطالعات، روی 3737 زن باردار استرالیایی انجام گرفت و در نهایت اطلاعات به‌دست‌آمده از تحقیقات انجام‌شده روی 3416 نفر از آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مشخص شد زنانی که دچار بیماری التهاب لثه هستند بیشتر در معرض اختلالات بارداری و ریسک حاملگی قرار دارند. همچنین مشخص شده زنان غیرسیاهپوستی که مبتلا به بیماری لثه هستند نسبت به زنانی که دچار این بیماری نیستند بیشتر دچار اختلال تصور بارداری (تصور بارداری یا بارداری خیالی نوعی اختلال است که در آن فرد بدون آن‌که باردار باشد، احساس بارداربودن و حاملگی دارد) می‌شوند. سقط جنین و ریسک حاملگی در این دسته از زنان در حدود 9‌/‌13درصد است که در مقایسه با زنان غیرمبتلا به این بیماری، تقریبا 2 برابر بیشتر است.

در همین رابطه، پژوهش‌های جدیدی صورت گرفت و در آن نمونه‌ای شامل 1956 زن مورد مطالعه قرارگرفتند. در پایان مشخص شد 146 نفر از آنها که به بیماری لثه دچار بودند مدت زیادی (12ماه ) دچار اختلال تصور بارداری شدند. همچنین مشخص شد از نظر نژادی زنان سیاهپوست مبتلا به این بیماری در مقایسه با زنان غیرسیاهپوست گرایش بیشتری به اختلال تصور بارداری دارند.

براساس این مطالعات، محققان اعلام کردند که داده‌های آنها نشان می‌دهد بیماری لثه به عنوان فاکتوری خطرناک می‌تواند سبب افزایش زمان اختلال تصور بارداری مخصوصا در زنان غیرسیاهپوست شود. لازم به ذکر است که این اختلال اثری منفی بر قدرت باروری این زنان در درازمدت خواهد داشت.

البته با مطالعاتی که در استرالیا انجام شده مشخص گردید که اگر چه با درمان بیماری لثه نمی‌توان به‌طور کامل از بروز اختلالات بارداری و تولد کودکان نارس جلوگیری کرد اما انجام این درمان‌ها هیچ‌گونه اثر زیانباری بر سلامت مادر و جنین نخواهد داشت.

همچنین محققان علت این امر که چرا زنان غیرسیاهپوست بیشتر در معرض عواقب ناشی از بیماری لثه قرار می‌گیرند را بیشتر به دلیل سطح بالای عفونت و التهابات لثه‌ها در این نژاد از زنان می‌دانند.

در ادامه محققان توصیه کرده‌اند که همه زنان در زمان تشکیل خانواده باید تشویق شوند تا قبل از باردارشدن از سلامتی خود بویژه سلامت دهان و دندان‌های خود کاملا مطمئن شوند و همواره با رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه به دندانپزشک از بروز عواقب بعدی بیماری‌های دهان، لثه و دندان جلوگیری کنند و همچنین تلاش کنند تا با متعادل نگهداشتن وزن خود و حفظ رژیم غذایی مناسب و ترک سیگار و الکل و با مصرف مکمل‌های اسید فولیک در جهت حفظ سلامتی خود و نسل آینده گامی جدی بردارند.

منبع: science daily

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها