توصیه های مهم رهبر معظم انقلاب به اعضای دولت:

پایبندی خود را به ارزشها و شعارهای جذاب دولت حفظ کنید

رهبر معظم انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت با قدردانی صمیمانه از حضور پرشور ملت در راهپیمایی روز جهانی قدس، پایبندی دولت به اصول و ارزشها و شعارهای جذابی همچون عدالتخواهی، استکبار ستیزی و خدمت رسانی صادقانه را ضروری و اثرگذار خواندند و تأکید کردند: جهاد اقتصادی نیازی حیاتی و زمینه ساز پیشرفت و شکوفایی اقتصادی کشور است.
کد خبر: ۴۲۵۰۸۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری،  حضرت آیت الله خامنه ای با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، به حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی روز قدس اشاره کردند و افزودند: از مردم عزیز ایران که در راهپیمایی روز قدس، بار دیگر عظمت خود را نشان دادند، صمیمانه قدردانی می کنم.

ایشان، روز قدس امسال را نمادی از حضور و انگیزه ملت ایران دانستند و خاطرنشان کردند: این حضور و شکوه و عظمت، امید را در فضای منطقه گسترش می دهد و انگیزه ملتها را برای استقامت دو چندان خواهد کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای با قدردانی از خدمات دولت، بر پایبندی به شعارها و جهت گیریهای اعلام شده تأکید کردند و افزودند: علت اقبال مردم در انتخابات سال 84 و 88 به رئیس جمهور همین شعارهای جذاب و ضروری بود چرا که مردم به ارزشها و آرمانها پایبند و دلبسته اند.

ایشان، عدالتخواهی، استکبارستیزی، ساده زیستی، مقابله با منش اشرافیگری، «مقابله با ویژه خواری و سوءاستفاده از ارتباطات اقتصادی و غیراقتصادی» و خدمت رسانی صادقانه را از جمله شعارهای جذاب دولت خواندند و افزودند: اصول و ارزشهایی که امام خمینی می فرمود و باعث محبوبیت ایشان در قلب ملتها شد از اساسی ترین شعارهای دولت است که باید کاملاًٌ به آن پایبند بود.

رهبر انقلاب اسلامی، کار برای خدا را رمز برخورداری از توفیق الهی و ایجاد جذابیت در دلهای مردم برشمردند و تأکید کردند: اگر به هر علت تقید به شعارهای دولت سست شود توفیقات الهی نیز کم خواهد شد بنابراین با همان شور و نشاط و تلاش به خدمت صادقانه و بدون توقع ادامه دهید.

ایشان گزارشهایی را که وزراء و معاونان رئیس جمهور در این دیدار بیان کردند، گزارشهایی خوب، مستند، منطقی و متکی به آمار بویژه آمار مقایسه ای خواندند و افزودند: این گزارشها را باید به مجموعه نخبگان و زبدگان کشور نیز ارائه داد و اقدامات انجام گرفته را برای آنان تشریح کرد.

رهبر انقلاب اسلامی یکی از اشکالات دولت را حضور کم رنگ در میان نخبگان دانشگاهی و حوزوی دانستند و تأکید کردند: باید رئیس جمهور و وزراء اقدامات دولت در بخشهای مختلف بویژه در خصوص مسائل اقتصادی را که از مسائل اصلی کشور مورد چالش موافقان و مخالفان دولت است، در جمع نخبگان مطرح کنند تا با استفاده از دیدگاهها و همچنین نظرات انتقادی آنان، هم افزایی بوجود آید.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه باید از انتقادها و اشکالات مجامع نخبگان استقبال کرد، افزودند: نباید به دلیل نحوه بیان برخی از مسائل، از دیدگاههای سازنده و مفید اکثریت نخبگان محروم شد.
بیان نقاط ضعف به موازات نقاط قوت از دیگر توصیه های رهبر انقلاب به رئیس جمهور و هیأت وزیران بود.

ایشان بیان نقاط ضعف را باعث اثرگذاری بیشتر در دلهای مردم دانستند و افزودند: همراه با تشریح کارها و بیان نقاط قوت، به صراحت به مردم بگویید که این کارها را نتوانستیم انجام دهیم و مطمئن باشید مردم، کسی را برای کاری که تلاش کرده اما نتوانسته انجام دهد، مؤاخذه نمی کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به ضرورت برخورد صحیح در قبال انتقادهایی که از دولت در رسانه ها یا مراکز قانونی مطرح می شود افزودند: تنها جهت گیری صحیح در قبال انتقادات رویکرد توجیه کننده و تبیین کننده است و رویکرد مخاصمه و حمله متقابل به نتیجه ای نمی رسد.

ایشان در این زمینه به دولتمردان توصیه کردند با رویکرد تبیینی در جلسات عمومی و با مردم صحبت کنید، به سؤالات و ابهامات پاسخ دهید تا این مسائل در رسانه ها نیز پخش و مسائل روشن شود که در این صورت غرض ورزی غرض ورزان به جایی نمی رسد.

رهبر انقلاب، توجه دولت به اولویتها را مهم خواندند و افزودند: باید با کار کارشناسی و دقیق، اولویتها را مشخص و براساس آن حرکت و تلاش کرد.

ایشان دادن وعده به مردم را باعث افزایش توقعات خواندند و افزودند: تحقق وعده های داده شده دولت به مردم، امری مطلوب و ضروری است و باعث استحکام ایمان و اعتقاد مردم می شود و برعکس اگر این وعده ها محقق نشود در ذهن مردم، مشکل ایجاد می کند.

رهبر انقلاب مقایسه میان عملکرد دولت با دولتهای قبلی را کاری خوب برشمردند اما افزودند: خیلی مهم است که مقایسه ای نیز میان وعده های دولت و کارهای انجام شده صورت پذیرد.

حضرت آیت الله خامنه ای سخنانشان در جمع اعضای دولت دهم را با تشریح ضرورت جهاد اقتصادی از 3 منظر ادامه دادند. 1- از منظر رونق اقتصادی و حل مشکلات معیشتی مردم 2- از زاویه ضرورت رسیدن به اهداف چشم انداز و 3- از منظر مقابله با اهداف خصمانه نظام سلطه بر ضد ملت ایران.

ایشان جهاد اقتصادی را یک نیاز قطعی و نه صرفاً یک اولویت دانستند و در تشریح بیشتر این نکات افزودند: معیشت مردم برای نظام اسلامی بسیار مهم است و تنها یک اقتصاد خوب، سالم و قوی می تواند کشور را به این هدف برساند و اقتصاد خوب و توانا نیز نیاز به مجاهدت اقتصادی دارد.

رهبر انقلاب انگیزه دوم برای جهاد اقتصادی را ضرورت حیاتی رسیدن به اهداف چشم انداز برشمردند و افزودند: در این سند بسیار مهم، تبدیل ایران به قدرت اول اقتصادی منطقه پیش بینی شده است و اگر این هدف محقق نشود و در این عرصه از رقبا عقب بمانیم ضربات اساسی خواهیم خورد بنابراین چاره دیگری جز جهاد اقتصادی نداریم.

حضرت آیت الله خامنه ای مقابله با دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب را سومین انگیزه نظام، مسئولان و ملت برای جهاد اقتصادی خواندند و افزودند: سلطه گران همه امکانات خود را برای زدن ضربات اساسی به اقتصاد ایران به کار گرفته اند اما هوشمندی، زیرکی و تدبیر مسئولان و ایستادگی ملت، آنها را ناکام خواهد گذاشت.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: دشمنان در اوایل امسال از تحریم های فلج کننده و هوشمند سخن می گفتند اما تحریم ها نه تنها فلج کننده نشد بلکه به برکت هوشمندی نظام و مردم در موارد متعدد به تحرک و خودکفایی و کارهای بزرگ در کشور منجر گشت.

حضرت آیت الله خامنه ای، شکست را سرنوشت قطعی امریکا و جبهه استکبار در تحریم ایران خواندند و تأکید کردند: با توجه به واقعیات جهانی، امکان ادامه طولانی مدت این تحریم ها وجود ندارد و باید با جهاد اقتصادی، «توکل و اعتماد به خدا» و حرکت هدفمند و هوشمندانه آنها را خنثی کرد.

رهبر انقلاب اسلامی، طرح تحول اقتصادی را یکی از مصادیق جهاد اقتصادی برشمردند و تأکید کردند: به لطف خداوند اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها بعنوان یکی از محورهای طرح تحول اقتصادی آغاز شده ولی لازم است بقیه محورهای دیگر این طرح در دو سال باقیمانده دولت، به جریان بیفتد.

حضرت آیت الله خامنه ای در خصوص اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها، به ضرورت تقویت بخش تولید اشاره کردند و افزودند: مصوبه قانونی برای کمک به واحدهای تولیدی هنوز تحقق پیدا نکرده و باید با اجرای این مصوبه، در کوتاه مدت منابع به واحدهای تولیدی نیازمند تزریق شود.

رهبر انقلاب اسلامی با اظهار نگرانی از واردات برخی کالاها و محصولات خاطر نشان کردند: باید در سیاستهای واردات بازنگری جدی شود و از واردات بویژه محصولات زراعی و باغی و واردات کالاهایی که در آن مزیت تولید داریم، پرهیز شود.

حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه توصیه های خود به مجموعه دولت، لزوم توجه بسیار جدی به موضوع فرهنگ را متذکر شدند و خاطر نشان کردند: در موضوع فرهنگ اعم از کتاب، کارهای هنری و مؤسسات هنری باید بدون رودربایستی و با قاطعیت، جهت گیریهای انقلابی و اسلامی لحاظ شود.

ایشان با اشاره به محدود بودن منابع و لزوم تعیین اولویتها در موضوعات فرهنگی، دولت را به پرهیز از حاشیه سازی توصیه کردند.

رهبر انقلاب با اشاره به نیاز فراوان کشور به کار و تلاش و روحیه کاری و خطر پذیری دولت، خاطر نشان کردند: در چنین شرایطی شایسته نیست که دولت خود را درگیر حاشیه ها کند که البته برخی اوقات، دولت با کم توجهی زمینه ساز این حاشیه ها می شود و برخی اوقات هم حاشیه هایی است که دیگران بوجود می آورند.

ایشان نکاتی هم درباره علاقه به ایران مطرح کردند.

رهبر انقلاب اسلامی در این زمینه خاطر نشان کردند: اگر قرار است مسئله علاقه به ایران مطرح شود، یکی از مهمترین راهها، تحکیم و گسترش زبان و ادبیات فارسی است.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: در مورد علاقه به ایران، بجای تأکید بر ایران قبل از اسلام، بر ایران بعد از اسلام تأکید شود زیرا افتخارات ایران بعد از اسلام در هیچ دوره ای از تاریخ ایران وجود نداشته است.

ایشان تأکید کردند: رشد پیشرفتهای علمی، هنری، فرهنگی و حتی نظامی در ایران بعد از اسلام بویژه در دوران دیلمی، سلجوقیان و صفویه بهیچ وجه قابل مقایسه با ایران قبل از اسلام نیست.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اگر می خواهید از ایران و ایرانی گری حمایت کنید، ایران بعد از اسلام، مستندتر و آشکارتر است.

ارتباط میان سه قوه و همکاری قوا نکته دیگری بود که رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هیأت دولت به آن اشاره کردند. حضرت آیت الله خامنه ای خطاب به دولت تأکید کردند: در مسائل مربوط به قوا، در مواردی که کوتاه آمدن امکان پذیر است، کوتاه بیایید، در مواردی که با تبیین قابل حل است، تبیین کنید و در مواردی هم که با ارتباطات دوستانه حل می شود، از این روش استفاده کنید.

در ابتدای این دیدار آقای احمدی نژاد رئیس جمهور مهرورزی، عدالت گستری، خدمت گذاری و همدلی و هم افزایی را از اصول و محورهای کاری این دولت ذکر کرد و گفت: همه موفقیتهای دولت نهم و دهم، حاصل پایبندی به ارزشهای الهی و آرمانهای انقلاب است.

وی با اشاره به نظارت نهادهای رسمی کشور بر فعالیت دستگاههای دولتی، حمایت از محرومین، مردمی بودن، پاک دستی و همدلی را خط ثابت این دولت برشمرد.

رئیس جمهور افزود: در این دولت با جهت گیریهای روشن، نسل جدیدی از مدیران و نیروهای مؤمن، کارآمد و پایبند به ارزشهای انقلاب پا به عرصه خدمت گذاشتند که همواره آماده خدمت و کار هستند.

آقای احمدی نژاد خاطرنشان کرد: دولت نهم و دهم در سخت ترین شرایط کشور و تحت فشار بی سابقه دشمنان با همراهی مردم و حمایتهای رهبر انقلاب، خدمات گسترده ای برای کشور انجام داده است.

پس از سخنان رئیس جمهور شماری از معاونان وی و تعدادی از وزیران به بیان گزارش عملکرد حوزه های خود پرداختند.

آقای رحیمی معاون اول رئیس جمهور گزارشی از حوزه ستادی و شوراهای ویژه دولت بیان کرد. معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برگزاری بیش از پنج هزار جلسه با حضور وزراء و مدیران و کارشناسان در 10 ستاد و کار گروه گفت: در ستاد تدابیر ویژه اقتصادی با برگزاری 56 جلسه و تصمیمات اتخاذ شده، شدیدترین تحریم های غرب یا بی نتیجه مانده و یا تأثیر آنها به حداقل رسیده است.

بررسی مسائل خرد و کلان مربوط به هدفمندسازی یارانه ها در 70 جلسه ستاد هدفمندی یارانه ها، تصمیم گیری درخصوص موارد کلان رشوه خواری، زمین خواری، قاچاق و پولشویی و ساماندهی صندوق های قرض الحسنه و برخی شرکتهای لیزینگ در 274 جلسه اصلی و فرعی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، فراهم کردن زمینه های لازم بمنظور ایجاد 5/2 میلیون شغل در 44 جلسه شورایعالی اشتغال و نظارت بر قیمت اقلام و کالاها و کنترل عرضه و تقاضا و جلوگیری از شوک احتمالی در بازار در پی اجرای هدفمندی یارانه ها در 27 جلسه کارگروه کنترل بازار، بخش دیگری از گزارش معاون اول رئیس جمهور در مورد حوزه ستادی و شوراهای ویژه دولت بود.

آقای رحیمی در ادامه گزارش خود به جلسات و تصمیمات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کارگروه ویژه رئیس جمهور در امور نفت، کارگروه ترانزیت، شورایعالی صادرات غیرنفتی و شورایعالی اداری نیز اشاره کرد و گفت: رشد 83 درصدی کشفیات قاچاق، افزایش سرمایه گذاری در صنعت نفت تا مرز 54 میلیارد دلار در دولت دهم، افزایش 34 درصدی ترانزیت کالا در سال 89، و برنامه ریزی برای صادرات غیرنفتی تا مرز 45 میلیارد دلار از جمله نتایج تصمیمات اتخاذ شده در این شوراها و کارگروهها بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این دیدار اعلام کرد دولت با پیگیری مدل اسلامی – ایرانی پیشرفت، اجرای سیاستهای کلی اصل 44 را در دستور کار جدی قرار داده بگونه ای که به موازات واگذاری مسئولیتها، میزان واگذاری مالکیتها به بخش خصوصی نیز از سال 84 تاکنون به 500 شرکت و 85 هزار میلیارد تومان بالغ شده که دهها برابر گذشته است.

آقای حسینی افزود: تاکنون 40 میلیون نفر دارای سهام عدالت شده اند که این میزان تا 45 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

وزیر اقتصاد قانون هدفمند کردن یارانه را گامی در جهت گسترش عدالت خواند و اعلام کرد: رشد مصرف در انرژی، آب و گندم متوقف شده و میزان مصرف 5 تا 30 درصد کاهش یافته است.

آقای حسینی از کاهش نقطه به نقطه تورم از تیرماه سال جاری خبر داد اما تأکید کرد برای حل مشکل تورم و بیکاری تلاشهای مضاعفی انجام خواهد شد.

به گفته آقای حسینی رشد اقتصادی کشور هر سال بیشتر شده است به گونه ای که مراکز جهانی نیز از بهبود اوضاع اقتصادی ایران در پی هدفمند کردن یارانه و اجرای اصل 44 سخن می گویند.

افزایش شاخص بورس به 25 هزار و پانصد واحد و افزایش سرمایه گذاری بورس به 118 هزار میلیارد تومان از دیگر نکات گزارش وزیر اقتصاد بود.

آقای حسینی با اشاره به افزایش بودجه عمرانی به 24 درصد افزود: سهم مالیات نیز در هزینه های دولت به حدود 42 درصد در سال 89 رسیده است که نشان دهنده تلاش برای رهایی از اتکای به درآمدهای نفتی است.

وزیر اقتصاد با تأکید بر ناکامی تحریمهای غرب افزود: افزایش ترانزیت کالای 111 کشور خارجی از مسیر ایران، رشد 124 درصدی جذب سرمایه های خارجی و رشد تجارت خارجی از شاخصهایی است که نشان می دهد تحریم های غرب با تدابیر نظام و دولت و ایستادگی مردم به اهداف خود نرسیده است.

وزیر اقتصاد و دارایی، در جمع بندی گزارش خود افزود: شتاب حرکت کشور به سمت عدالت براساس سیاستها و فعالیتهای دولت افزایش یافته است که گسترش بیمه های تأمین اجتماعی – افزایش حقوق مستمری بگیران و سهام عدالت از نشانه های آن است.

رئیس کل بانک مرکزی سومین عضو هیأت دولت بود که گزارشی از وضع پولی، و بانکی کشور ارائه کرد.

آقای بهمنی در گزارش خود با اشاره به سیاست کنترل نرخ تورم و رسیدن آن به 4/12 درصد در پایان سال 89 گفت: در پایان تیرماه سال نود، نرخ تورم به 3/16 درصد افزایش یافت که علت آن، اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بود.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بدون در نظر گرفتن تأثیر مستقیم و غیرمستقیم، هدفمندسازی یارانه ها، نرخ تورم قاعدتاً 9/9 درصد می بود.

مهار بی رویه رشد نقدینگی، شفاف سازی مطالبات معوق و مهار رشد آن، رشد 140 درصدی فروش اوراق مشارکت به میزان 157 هزار میلیارد ریال، افزایش منابع قرض الحسنه، ساماندهی مؤسسات مالی غیرپولی، گسترش سیستم های الکترونیک و افزایش تراکنش های الکترونیکی، مدیریت بازار ارز، تعیین ابزارها و عقود جدید در بانکداری اسلامی، برنامه ریزی برای حذف صفرهای پول ملی و اختصاص 17 میلیارد دلار از منابع بانکی برای سرمایه گذاری در طرحهای نفت، گاز و پتروشیمی، محورهای دیگر گزارش رئیس کل بانک مرکزی بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این دیدار در گزارشی با مقایسه میان سالهای 78 تا 83 و 84 تا 89 گفت: سرمایه گذاری صنعتی و معدنی در این مدت از 14 هزار میلیارد تومان به بیش از 90 هزار میلیارد تومان رسیده است.

آقای غضنفری گفت: در سال 83، سه هزار و هفتصد معدن در کشور فعال بوده اند که در سال 89 به 5700 معدن و استخراج مواد معدنی نیز از 155 میلیون تن به 285 میلیون رسیده است.

افزایش دو برابری ظرفیت تولید خودرو، افزایش تولید سیمان از 32 میلیون تن به 74 میلیون تن، افزایش ظرفیت ذخیره سازی سیلوها به 9 میلیون تن از دیگر نکات گزارش آقای غضنفری بود.

وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به افزایش محصولات کشاورزی و صادرات خدمات فنی مهندسی گفت: با مدیریت واردات کشور متوسط نسبت واردات به صادرات از 5/4 برابر به 3/2 برابر کاهش یافته است که نشان می دهد واردات و صادرات در روند متعادل شدن قرار دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان گزارش خود اعلام کرد امیدواریم با سرمایه گذاری 70 هزار میلیارد تومانی در سالجاری و سال آینده، بیش از 1800 پروژه نیمه تمام معدنی و صنعتی را به مرحله بهره برداری برسانیم.

آقای خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی در این دیدار در گزارشی به تولید 107 میلیون تن محصولات کشاورزی در سال 89 و رشد پانزده درصدی آن نسبت به سال 88 ، رسیدن به مرحله تولید پایدار در تولید گندم و برنامه ریزی برای صادرات 2 میلیون تن گندم در سال جاری، افزایش تولید برنج به دو میلیون و دویست و سی هزار تن در سال 89 ، و برنامه ریزی برای خودکفائی در تولید برنج در 2 سال آینده، افزایش کیفیت برگ سبز چای کشور و تولید 31 درصدی چای درجه یک در سال 90 ، و افزایش چهل درصدی تولید ابریشم در کشور، اشاره کرد.

آقای خلیلیان به توسعه زیرساختهای آب و خاک در بخش کشاورزی و افزایش اراضی تحت پوشش آبیاری تحت فشار و سامانه آبیاری مدرن نیز اشاره کرد و در خصوص صادرات و واردات محصولات کشاورزی گفت: صادرات محصولات کشاورزی در برنامه سوم 6 میلیارد دلار بود که در شش سال اخیر به بیش از 21 میلیارد دلار رسیده است. وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به افزایش ظرفیت صنایع فرآوری محصولات کشاورزی، توسعه جنگل ها، مرتع داری و آبخیزداری، کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیائی گفت: میزان واردات محصولات کشاورزی تا پایان تیر ماه امسال، 27 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

آقای نیکزاد نیز در این دیدار در گزارشی مقایسه ای میان 8 سال قبل از دولت آقای احمدی نژاد با 6 سال دولت نهم و دهم گفت: احداث راه، بزرگراه و راه اصلی از 59 هزار کیلومتر به 72 هزار کیلومتر رسیده است و راه روستایی نیز از 43 هزار به 57 هزار کیلومتر بالغ شده است.

وزیر راه و شهرسازی، توسعه 10 برابری ناوگان هوایی و افزایش حجم ترانزیت کالاها را از دیگر نتایج فعالیتهای دولتمردان در 6 سال اخیر برشمرد و گفت: از سال 76 تا 83 حدود 3 میلیون واحد مسکونی احداث شده بود که در 6 سال اخیر به 4850 میلیون واحد رسیده است.

افزایش ساخت بیمارستانها، صنعتی سازی ساختمان، نوسازی مدارس، واگذاری بخش های مهمی از صنایع ارتباطات، موبایل و اینترنت به بخش خصوصی، افزایش ضریب نفوذ اینترنت،  افزایش هزار درصدی روستاهای برخوردار از خدمات الکترونیک و افزایش حجم مخازن سدها از 32 میلیارد به 43 میلیارد متر مکعب از دیگر مسائلی بود که مهندس نیکزاد در گزارش خود به آنها اشاره کرد.
وی همچنین آثار مثبت مسکن مهر را تشریح کرد.

آقای قاسمی وزیر نفت نیز گزارشی از حوزه های گاز، بنزین، پتروشیمی، صنعت نفت و بهره برداری از میادین مشترک ارائه کرد. وزیر نفت در خصوص دسترسی به گاز در شهرها و روستاها گفت: در سال 84 تعداد مشترکان گاز، 5/7 میلیون مشترک بود که این میزان در 6 سال اخیر به بیش از سیزده میلیون مشترک رسیده است.

کاهش مصرف بنزین به 58 میلیون لیتر در روز با وجود افزایش تولید خودرو، در 6 سال گذشته، افزایش تعداد جایگاههای سی ان جی از 75 جایگاه در سال 84 به 1700 جایگاه در سالجاری، و افزایش تولید پتروشیمی از 18 میلیون تن در سال 84 به 52 میلیون تن در سالجاری عدد و رقم های دیگری بود که وزیر نفت در گزارش خود به آنها اشاره کرد.
   
وزیر نفت به اشاره به بومی سازی طراحی و اجرای طرحهای وزارت نفت و 52 میلیارد دلار سرمایه گذاری داخلی در فازهای قدیم و فازهای باقیمانده پارس جنوبی تأکید کرد: اهتمام برای افزایش استخراج از میادین مشترک با کشورهای همسایه از جمله برنامه های اصلی وزارت نفت است.

وزیر بعدی که در این دیدار گزارش داد آقای شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود. آقای شیخ الاسلامی در حوزه تعاون از افزایش 2 برابری تعداد تعاونی ها در برنامه چهارم خبر داد و گفت: تعداد اعضای تعاونی ها نیز به بیش از 5 میلیون نفر رسیده است و در مجموع سهم ارزش افزوده بخش تعاون از 5 درصد در سال 83 به 5/8 درصد رسیده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: برای سال گذشته ایجاد یک میلیون و یک صد هزار شغل پیش بینی شده بود که با همت و تدبیر دولت و فعالان بخش های مربوط، این میزان به یک میلیون و 600 هزار شغل رسید و برای سال جاری نیز ایجاد 5/2 میلیون شغل پیش بینی شده است.

کاهش فاصله طبقاتی به عنوان مهمترین سیاست دولت در حوزه رفاه، افزایش 38 درصدی شمار افراد بیمه شده و افزایش متوسط حقوق افراد تحت پوشش صندوق تأمین اجتماعی از 140 هزار تومان به 550 هزار تومان در سال 89 دیگر مسئله ای بود که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آن اشاره کرد.

آقای بقایی معاون اجرایی رئیس جمهور هم با اشاره به نود سفر استانی دولت با بیش از بیست هزار مصوبه، گزارشی از این سفرها ارائه کرد.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: هشتاد درصد مصوبات دور اول سفرهای استانی، 52 درصد مصوبات دور دوم سفرها، و 26 درصد مصوبات دور سوم سفرها کاملاً محقق شده و 18 درصد از مصوبات دور اول، 25 درصد از مصوبات دور دوم و 23 درصد از مصوبات دور سوم سفرها در دست اجرا است. آقای بقایی با اشاره به بیش از چهارده هزار ملاقات مردمی رئیس جمهور و 32 هزار ملاقات مردمی وزراء در 3 دور سفرهای استانی گفت: حل مشکلات مردم، مهمترین هدف سفرهای استانی است.

آقای میرتاج الدینی معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز در این دیدار با اشاره به همکاری دولت و مجلس، فضای کلی روابط قوای مقننه و مجریه را خوب خواند و نکاتی را برای بهبود روند این روابط بیان کرد.

خانم بداغی معان حقوقی رئیس جمهور نیز در گزارش خود به کارشناسی های حقوقی گسترده در دولت و کمیسیونهای تخصصی برای رعایت موازین قانونی و حقوقی در مصوبات اشاره کرد و گفت: رعایت قانون، اصل اساسی در سیاستها و اقدامات دولت به شمار می رود.

وزیر امور خارجه آخرین عضو هیأت دولت بود که در این دیدار 3 ساعته گزارش داد. آقای صالحی اعلام کرد: با وجود همه تلاشهای دشمنان، جمهوری اسلامی به یاری خداوند و با تدبیر مسئولان و ایستادگی ملت از موقعیت روزافزونی برخوردار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها