اگر رایانه تان کند شده است، بخصوص زمانی که با اینترنت کار می کنید، اگر بدون اینکه بنجره جدیدی باز کنید، بنجره های تبلیغاتی باز می شوند و اگر تعداد زیاد تبلیغات اینترنتی کلافه تان کرده
کد خبر: ۴۱۸۷۴
، احتمالا یک جاسوس فعال و بنهانی در رایانه تان جا خوش کرده است.
به این نوع برنامه های جاسوسی SpyWare گفته می شود.


چه نرم افزارهایی ، نرم افزار جاسوسی اند؛
نرم افزاهای جاسوسی (SpyWare)ها نرم افزارهایی هستند که به صورت پنهانی وارد رایانه شما شده و مخفیانه فعالیت های شما را زیر نظر می گیرند.
این برنامه ها آماده اند تا زمانی که شما در اینترنت به گشت و گذار می پردازید، شما را تعقیب کرده و تبلیغات متناسب با علاقه شما را نمایش دهند.
البته ناگفته نماند این یکی از بی آزارترین کارهایی است که آنها انجام می دهند.
این نرم افزارهای غیر قانونی اطلاعات و مشخصات رایانه شما را برای صاحبان خود می فرستند و آنچه می توان با این داده های با ارزش جمع آوری شده از سراسر دنیا انجام داد یا بلاهایی که بدین طریق بر سر رایانه ها می آورند، خارج از تصور من و شماست.
به نرم افزار هایی که برنامه ریزی شده اند تا تبلیغات هدف دار را به شما نمایش دهند adware نیز گفته می شود.
adware ها و همه برنامه هایی که بدون رضایت صریح کاربران فعالیت می کنند، مانند اسبهای تروا و ابزارهای کنترل از راه دور رایانه (remote)یا برنامه های نائر(survelliance) در دسته نرم افزارهای جاسوسی قرار می گیرند.


طرزکار نرم افزارهای جاسوسی
زمانی که تعداد برنامه های جاسوسی روی رایانه افزایش می یابد، آنها شروع به استفاده از منابع رایانه می کنند و در نهایت باعث مسدود شدن پهنای باند می شوند.
آزار دهنده ترین چیزی که در مورد این نرم افزارها وجود دارد، احساس نا امنی است ؛ چون کانال ارتباطی مخفیانه ای ایجاد می کنند که هر گونه اطلاعاتی می تواند توسط این خطوط ارتباط رد و بدل شود مانند نامها و رمزهای عبور.
همجنین یک نرم افزارجاسوسی بی آزار می تواند با باز کردن این کانال ، موجبات وارد شدن برنامه های جاسوسی مخرب به سیستم را فراهم کند یا اطلاعات محرمانه و حیاتی را برای رقبا بفرستد.
یکی دیگر از نتایج وجود این گونه نرم افزارها در سیستم همان طوری که قبلا هم گفته شد، کند شدن سیستم است ؛ زیرا این نرم افزارها هرچه گسترش می یابند منابع بیشتری را به خود اختصاص می دهند.
برای مثال یک برنامه جاسوسی به تنهایی حدود 300 فایل را نصب کرده و 500 ورودی به رجیستری اضافه می کند.


نرم افزارهای جاسوسی از این راهها وارد می شوند
برنامه های جاسوسی از طرق مختلف وارد سیستم شده و خود را نصب می کنند.
برای مثال می توانند از طریق کلیک کاربر روی یک پنجره تبلیغاتی وارد شوند یا از طریق باز کردن فایل الحاقی ایمیل (Attachment) یا نصب برنامه های رایگان.
بد نیست بدانید رایانه هایی که Patchهای ویندوز را نصب نکرده اند,نامزدهای خوبی برای حمله هستند.
در این حمله ها کدهای مخرب پنهان شده در وب سایت ها ، کاربرانی را که دارای اینترنت اکسپلوررهای آسیب پذیر و تنظیمات ضعیف امنیتی هستند ، شناسایی کرده و براحتی و بدون این که کاربر حتی روی سایت یک کلیک کند، خود را نصب می کنند.


راههای مقابله با نرم افزارهای جاسوسی
جلوگیری از نفوذ نرم افزارهای جاسوسی کار چندان آسانی هم نیست ، برای این که از خطرات آنها در امان بمانید، لازم است کارهای زیر را انجام دهید:
1- نصب یک فایروال (Firewall).
یکی از بهترین فایروال ها ZoneAlarm است که توصیه می کنیم حتما آن را نصب کنید.

2- مهمترین اقدام به روز بودن و نصب همه Patch های ارائه شده توسط مایکروسافت است.

3- نصب یک برنامه آنتی ویروس خوب و به روز نگه داشتن آن می تواند کمک بزرگی برای شما باشد.
4- به هیج وجه برنامه های رایگان را از سایتهای ناشناخته و نامعتبر دریافت و نصب نکنید.
5- فایلهای الحاقی ایمیل را اجرا نکنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها