رهبران احزاب مخالف یمن در نشست با معاون رئیس جمهوری این کشور بر سر آتش بس و ادامه گفت‌وگو های دوطرفه توافق کردند.
کد خبر: ۴۰۹۳۶۹

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه الحیات، در نشست برگزار شده میان رهبران مخالفان یمن و عبد ربه منصور هادی، معاون رئیس جمهوری یمن که در حال حاضر زمام امور این کشور را در دست دارد، دو طرف به توافق رسیدند تا مساله‌ انتقال قدرت به عبد ربه منصور هادی را به عنوان جانشین رئیس جمهوری یمن به تاخیر بیندازند.

احزاب مخالف اللقاء المشترک یمن با صدور بیانیه‌ای بعد از این نشست اعلام کردند: در این دیدار دیدگاه‌ها و نظرات به صورت شفاف و کاملا آشکار بررسی شد. ما در این دیدار در خصوص راهکارهای برون‌رفت از بحران کنونی یمن که امنیت، وحدت ملی و ثبات آن را تهدید می‌کند بحث و تبادل نظر کردیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: قرار شد تا میان نظام حاکم و گروههای مخالف آتش‌بس اعلام شود.

منابع دیپلماتیک غربی نیز اعلام کردند که سفیر آمریکا در یمن نقشی محوری در برگزاری این نشست از طریق انجام مذاکرات و تماس‌ها طی روزهای اخیر ایفا کرده است.

محمد قحطان، سخنگوی احزاب اللقاء المشترک عنوان داشت: معاون رئیس جمهوری یمن از رهبران مخالف در نشست برگزار شده خواست تا در شرایط کنونی که یمن در بحران به سر می‌برد با یکدیگر همکاری کنند تا بدین ترتیب شرایط امنیتی و سیاسی در کشور به حالت عادی برگردد.

وی در ادامه افزود: عبد ربه منصور هادی در این دیدار تاکید کرد که چالش‌های پیش‌روی یمن بسیار زیاد است و همگان باید برای وحدت و ثبات کشور تلاش کنند.

سخنگوی احزاب مخالف اللقاء المشترک تاکید کرد: ما متوجه میزان مسئولیت و سنگینی باری که بر دوش معاون رئیس جمهوری است، شدیم. همه ما در این نشست توافق‌نظر حاصل کردیم تا برای برون‌رفت از بحران کنونی تلاش کنیم.

این در حالی است که جوانان انقلابی یمن در استان‌های مختلف این کشور تظاهرات کردند و به معاون رئیس جمهوری یمن 24 ساعت فرصت دادند تا موضع خود را در قبال مسائل مختلف کشور مشخص کند.

جوانان انقلابی یمن همچنین با برگزاری این تظاهرات خواهان تشکیل شورای انتقالی برای اداره امور کشور شدند.

از سوی دیگر سفیران کشورهای غربی با محسن الاحمر، برادر ناتنی رئیس جمهوری یمن و صادق الاحمر، رئیس قبیله‌ حاشد در خصوص انتقال قدرت در یمن بحث و تبادل‌نظر کردند.

گزارش‌های منتشر شده بیانگر آن است که رهبران القاعده صدها بلکه هزاران تن از اعضای خود را از سراسر استان‌های یمن فرا خواندند تا علیه نیروهای دولتی در شهرهای زنجبار، لودر و جعار با هدف به دست گرفتن کنترل این مناطق وارد عمل شوند.

منابع آگاه در استان ابین نیز اعلام کردند که افراد غیریمنی بین نیروهای القاعده دیده می‌شوند به طوری که آسیایی‌ها، عربستانی‌ها، مصری‌ها و آفریقایی‌ها نیز به عنوان نیروهای القاعده علیه نظام حاکم فعالیت می‌کنند.

تشکیلات القاعده در یمن اعلام کرد که اواخر روز دوشنبه طی درگیری‌ها در استان جنوبی ابین 10 تن از نیروهای نظامی دولت را گروگان گرفته است.

یک مقام محلی یمن که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با خبرگزاری شینهوا اعلام کرد: شبه نظامیان القاعده با استفاده از بلندگویی که در مقر خود در شهر جعار نصب کرده‌اند، اعلام کردند که در درگیری روز دوشنبه 10 سرباز را گروگان گرفته‌اند و طی درگیری‌های چند روز اخیر صدها سرباز دولتی را کشته‌اند.

این مقام افزود: شبه نظامیان در بیانیه‌ خود مدعی شدند، یکی از نیروهایشان طی درگیری‌های مسلحانه روز دوشنبه کشته شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها