رئیس سازمان میراث فرهنگی خبر داد

رشد 30 درصدی صادرات صنایع دستی در 5 سال گذشته

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: صادرات صنایع دستی کشور در پنج سال گذشته،30 درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۴۰۸۵۶۹

به گزارش واحد مرکزی خبر ، روح‌ الله احمدزاده در همایش تجلیل از هنرمندان برتر صنایع دستی کشور افزود: در سال 84 مجموع صادرات صنایع دستی کشور 32 میلیون دلار بود که این رقم تا پایان سال 89 به 970 میلیون دلار رسیده است.

وی گفت: در روزهای تعطیلات نوروز سال های 88 و 89 نیز هموطنان 120 میلیارد ریال صنایع دستی خریداری کردند که نشان رغبت ایرانیان به میراث کهن سرزمین خویش است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: هم اکنون و نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عرضه صنایع دستی کشور ساماندهی شده ،به نحوی که تاکنون 60 بازارچه صنایع دستی راه اندازی و 400 ابنیه فرهنگی تاریخی برای ایجاد نمایشگاه صنایع دستی واگذار شده است.

احمدزاده ادامه داد: بیمه هنرمندان صنایع دستی به سرعت در حال انجام است و تاکنون 200 هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند که این رقم تا پایان سال به 580 هزار نفر خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه امسال با وزارت تعاون، سند توسعه اشتغال 100 هزار نفر در عرصه صنایع دستی خانگی عملیاتی خواهد شد،گفت: بانک اطلاعاتی جامع از صنعتگران صنایع دستی ایجاد و تاکنون 300 هزار مورد به ثبت رسیده است که با این کار امکان کاوش برای پژوهش در زمینه هنرمندان صنایع دستی فراهم خواهد شد.

احمد زاده افزود: در دوسال اخیر 110 اثر از آثار تولیدی صنایع دستی کشور موفق به دریافت مهر تایید اصالت سازمان یونسکو شده اند در حالیکه تعداد آثار صنایع دستی چین که از سال 2003 به تایید رسیده 10 مورد از کشور ما کمتر است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: هنرمندان صنایع دستی سال‌ها بار مواریث فرهنگی و هنری ایران زمین را به دوش کشیده‌ وهمچون رسانه‌ای برای تعامل میان فرهنگ اصیل ایران با دیگر فرهنگ‌ها عمل کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها