تلاش دختر رئیس‌جمهور ناکام ماند

«انتخاب بین ایدز و سرطان»؛ اگر قرار باشد شما یکی را انتخاب کنید کدام است؟ این سوالی است که ماریو وارگاس یوسا برنده جایزه نوبل ادبیات برای انتخابات ریاست جمهوری پرو به کار برده است. انتخاباتی که در آن کیکو فوجی موری نتوانست رقیب چپگرای خود را شکست دهد تا اولانتا هومالا، افسر سابق ارتش پرو بتواند رئیس جمهور این کشور شود.
کد خبر: ۴۰۸۲۲۲

در انتخابات 1990 پرو، ماریو وارگاس یوسا خود را به عنوان کاندیدای دست راستی معرفی کرد و وارد یک رقابت سخت با آلبرتو فوجی موری شد و وقتی در انتخابات شکست خورد با پذیرفتن ملیت اسپانیایی اهالی پرو را رنجاند. هر چند شکست یوسا بعد از گذشت 2 دهه برایش از شیرینی خاصی برخوردار است.

حالا با شکست کیکو فوجی موری، امید‌های آلبرتو فوجی موری رئیس‌جمهور پیشین و محبوس این کشور هم نقش بر آب شده است. چرا که برخی از رای‌دهندگان نگران آن بودند که کیکو در صورت احراز مقام ریاست جمهوری بخواهد پدرش را از زندان آزاد کند.

وی به جرم نقش داشتن در کشتارهای دهه ۱۹۹۰ توسط جوخه‌های مرگ، مجازات حبسی ۲۵ ساله را می‌گذراند. هر چند کیکو برای خطاها و جرایمی که پدرش در دوران ریاست جمهوری در سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ مرتکب شد پوزش خواسته است اما مردم این کشور معتقد بودند با انتخاب دختر رئیس جمهور پیشین، در بر همان پاشنه خواهد چرخید.

برنده انتخابات پرو نیز یک بار طعم تلخ شکست را چشیده است. او در نخستین مرحله انتخابات سال ۲۰۰۶ در رقابت با آلن گارسیا رئیس‌جمهور کنونی، شکست خورد.

هومالا در جریان مبارزات انتخاباتی آن سال از سیاست‌های هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا با تحسین یاد می‌کرد و هر چند در دوران تبلیغات انتخاباتی امسالش از آن تحسین‌ها خبری نبود، اما باید گفت که با انتخاب او به ریاست جمهوری باید منتظر سیاست‌های مشابه این کشور با ونزوئلا باشیم.

علی محزون‌ /‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها