مخالفان می‌گویند هرگز اجازه بازگشت به علی عبدالله صالح نخواهند داد

یمن در تدارک تشکیل شورای موقت ریاست‌جمهوری

در حالی که رئیس‌جمهور یمن در عربستان به سر می‌برد و تحت مداوا قرار دارد، کمیته سازمان‌دهی انقلاب مسالمت‌آمیز مردمی در این کشور خواستار تلاش برای ایجاد یک شورای موقت ریاست ‌جمهوری در غیاب دیکتاتور یمن شد. به گزارش فارس، این کمیته روز یکشنبه در میدان التغییر در صنعا با صدور بیانیه‌ای از همه گروه‌های ملی و طیف‌های سیاسی این کشور خواست تشکیل شورای موقت ریاست‌جمهوری متشکل از نمایندگان همه گروه‌های ملی را آغاز کنند. در بیانیه این کمیته آمده است قانون اساسی جدید کشور باید خواسته‌های مردم یمن را در رسیدن به آزادی، حفظ کرامت انسانی و زندگی با عزت فراهم کند. تاکید بر تداوم مبارزه مسالمت‌ آمیز تا تحقق همه اهداف انقلاب یمن از دیگر مفاد این بیانیه بود. از سوی دیگر، در پی عزیمت دیکتاتور یمن به عربستان، سران انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا، در بیانیه‌ای از مردم یمن خواستند برای یافتن راه آشتی و وفاق، مذاکره و وحدت ملی را سرلوحه کار خود قرار دهند.
کد خبر: ۴۰۸۱۴۷

در خبر دیگری سازمان دیده بان حقوق بشر خواستار ممنوع السفر شدن و بلوکه کردن اموال و حساب‌های بانکی علی عبدالله صالح و مقامات امنیتی این کشور شد.

آتش بس مشروط در یمن

منصور هادی، معاون عبدالله صالح که پس از خروج وی بر اساس قانون اساسی اداره امور کشور را برعهده دارد سعی می‌کند تا شرایط آتش بس را فراهم کرده و ناآرامی‌های اخیر در یمن را کنترل کند. یکی از نگرانی‌های اصلی جامعه یمن ادامه درگیری‌ها میان اعضای قبیله الحاشد و نظامیان دولتی است. منصور هادی برای آرام کردن اوضاع خواستار آتش بس و تخلیه ساختمان‌های دولتی توسط عناصر مسلح شد که این درخواست مورد پذیرش شیخ صادق الاحمر، رهبر قبیله الحاشد قرار گرفت مشروط بر این‌که واحدهای ارتش و گروه‌های مسلح نیز به اماکن خود بازگشته و به اعاده امنیت بپردازند.

اگرچه رسانه‌ها خبر این آتش بس مشروط را اعلام کرده‌اند اما شبکه الجزیره می‌گوید روز گذشته 3 نفر از اعضای قبیله الحاشد توسط تک تیراندازان‌ناشناس کشته شده‌اند. مردم یمن اگرچه از خروج صالح خوشحال هستند و روز یکشنبه در خیابان‌های صنعا به شادی ‌پرداختند اما نگرانی مهم آنها آینده مبهمی است که در پیش رویشان قرار دارد. در این میان تنها یک نکته روشن است و آن این‌که در یمن نوعی خلأ قدرت به وجود آمده است و سرنوشت این کشور به فرد یا گروهی بستگی خواهد داشت که در روزهای آینده موفق به پر کردن این خلأ شود.

صالح ،زیر تیغ جراحی سعودی‌ها

دیکتاتور یمن که پس از حمله روزجمعه گذشته به نهاد ریاست جمهوری زخمی شد و به بهانه مداوا به عربستان سعودی رفت، روز یکشنبه در بیمارستان نظامی ریاض، تحت 2 عمل جراحی قرار گرفت. به گزارش فارس، از آنجا که عبدالله صالح از ناحیه سینه و صورت مجروح شده است، تحت جراحی‌هایی دیگر از جمله جراحی در صورت (زیبایی) نیز قرار می‌گیرد تا آثار جراحت در صورت و گردن وی پاک شود. در این میان منابع دولتی ادعا کردند علی عبدالله صالح پس از بهبودی، حدود 2 هفته دیگر به صنعاء پایتخت یمن باز خواهد گشت. البته مخالفان و مردم معترض یمن اطمینان دارند که صالح دیگر باز نخواهد گشت. مخالفان می‌گویند اگر صالح چنین قصدی داشته باشد آنها اجازه‌ بازگشت را به او نخواهند داد. به اعتقاد مخالفان پایان خط صالح فرا رسیده و درمان پزشکی در عربستان سعودی کناره‌گیری آبرومندانه‌ای است که حال امکانش برای صالح فراهم شده است. کارشناسان بر این باورند که اگر صالح برای بازگشت تلاش کند، ممکن است جنگ داخلی میان هواداران او و مبارزان قبیله‌ای شعله‌ور شود. همچنین حتی اگر صالح در خارج هم بماند، نمی‌توان خطر را از سر گذشته دانست.

هنوز بخش‌هایی از ارتش به رئیس جمهور خود وفادار مانده‌اند و اگر کسی از بین آنها قصد قدرت کند، مشخص نیست چه وضعیتی به وجود خواهد آمد از سوی دیگر مبارزان قبیله‌ الحاشد که حمله‌ آنها به خروج صالح از کشور انجامید هم تمایل به قدرت دارند. این گروه قائل به دموکراسی نیست و کوچک‌ترین بهانه‌ای کافی است تا آتش‌بس شکننده‌ مبارزان قبیله‌ای و طرف دولتی خاتمه یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها