دیروز (یکشنبه) مصادف بود با چهل و چهارمین سالروز «نکسه» و همین امربهانه‌ای شد تا مردم مسلمان کشورهای عربی اقدام به برگزاری موج جدیدی از تظاهرات علیه رژیم صهیونیستی کنند.
کد خبر: ۴۰۷۹۴۶

به گزارش ایسنا، روز نکسه روز شکست اعراب در جنگ با رژیم اشغالگر قدس در 5 ژوئن سال 1967ـ جنگ 6 روزه ـ است که در آن رژیم صهیونیستی اراضی فلسطینی از جمله قدس‌، بلندی‌های جولان سوریه و شبه جزیره سینا را تحت اشغال خود درآورد. به گزارش منابع فلسطینی به همین مناسبت دیروز، گروه‌های اسلامی و ملی فلسطین در منطقه بیت حانون واقع در شمال نوار غزه دست به تظاهرات زدند. همچنین فلسطینی‌های مقیم سوریه و لبنان به همین مناسبت تظاهراتی برگزار کردند. به گزارش خبرگزاریها، تلویزیون سوریه دیروز اعلام کرد 6 سوری به دلیل تیراندازی نظامیان اسرائیلی، درجریان تظاهرات علیه رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی جان خود را از دست داده اند.

منابع خبری، شمار مجروحان حمله سربازان رژیم صهیونیستی به تظاهرات‌کنندگان سوری را بیش از یکصد نفر اعلام کرده‌اند و می‌گویند که به دلیل ادامه تیراندازی نیروهای اسراییلی، شمار قربانیان و مجروحان این حادثه عصر دیروز همچنان در حال افزایش بود. رویترز اعلام کردپیش از این بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز سوریه و لبنان را به اشغال نظامی خاک این دو کشور تهدید کرده بود.

تظاهرات در فلسطین اشغالی

این تحولات درحالی جریان داردکه در داخل سرزمین‌های اشغالی نیز تظاهرات دیگری به مناسبت روز نکسه برپاشد. به گزارش الجزیره هزاران اسرائیلی روز شنبه با برپایی تظاهراتی در تل‌آویو خواستار به رسمیت شناختن یک دولت فلسطینی شدند. در این تظاهرات حدود 10 هزار نفر از یهودیان و اعراب مستقر در سرزمین‌های اشغالی شرکت داشتند و خواستار تشکیل دولتی فلسطینی در مرزهای 1967 شدند. آنها با خود پوسترهایی حمل می‌کردند که کاریکاتورهایی از بنیامین نتانیاهو روی آنها کشیده شده بود و فریاد می‌زدند:‌ «نتانیاهو می‌گوید نه به دولت فلسطینی ولی ما می‌گوییم آری.» به گفته الجزیره برنامه‌ریزی این تظاهرات برعهده 2 حزب میرتس و جنبش صلح اکنون بود که مخالف توسعه شهرک‌سازی‌ها هستند. این تظاهرات از میدان رابین شروع و به موزه تل‌آویو ختم شد. دریک تحول دیگر گفته می‌شود گرچه محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی با طرح فرانسه جهت از سرگیری مذاکرات صلح با رژیم صهیونیستی موافقت کرده است اما مقامات اسرائیلی آن را نپذیرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، عباس گفته است طرح فرانسه از دیدگاه ارائه شده از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی اخیرش درخصوص تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 1967 و داشتن مرزهای مشترک بین این کشور با اسرائیل، مصر و اردن سخن می‌گوید. /‌ خبرگزاری‌ها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها