غضنفری هشدار داد:

برخورد با گرانفروشان و کم فروشان

وزیر بازرگانی ضمن هشدار به گرانفروشان خودسر و کم فروشان ، از مردم خواست هرگونه کم فروشی یا گرانفروشی را به شمار تلفن 124 خبر دهند .
کد خبر: ۴۰۷۷۱۳

به گزارش واحد مرکزی خبر، مهدی غضنفری پس از جلسه ستاد هدفمند کردن یارانه ها در نهاد ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران گفت : پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها ، مدیریت و کنترل بازار با کمک خود جامعه اصناف و بخش خصوصی به انجام رسید که خیلی هم موفق بود .

وی افزود : البته همان موقع هم این بحث بود که مدیریت و کنترل بازار با تثبیت قیمت ها متفاوت باشد چرا که تثبیت قیمت ها به معنای این است که در صورت تغییر همه عوامل ، باز قیمت کالا باید ثابت بماند .

غضنفری گفت : اما ما در خلال شرایط بعد از هدفمندی یارانه ها از همه تولید کنندگان عرضه کنندگان و توزیع کنندگان خواسته بودیم حتی با کاهش حاشیه سودشان به ما کمک کنند تا افزایش قیمت نداشته باشیم .

وزیر بازرگانی افزود : حتی در شرایطی هم که برخی از عوامل قیمت تمام شده افزایش یافته بود باز با ما همراهی کردند وافزایش قیمت در ان شرایط نداشتیم .

غضنفری گفت : الان هم همچنان با ان شعار مدیریت وکنترل بازار کار دنبال می شود و جامعه اصناف هم دارند کمک می کنند .

وی افزود : فقط نباید فراموش کنیم برخی از قیمت های مواد اولیه در بازارهای جهانی افزایش 20 تا 40 درصدی داشته واین برای محصولاتی که سهم بالایی از آنها مواد اولیه خارجی است کاملا ،‌اثر می گذارد .

غضنفری گفت : به همین دلیل سازمان حمایت از مصرف کننده وتولید کننده اعلام امادگی کرده است که اگر به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی یا به هر دلیل دیگری ، تولید کنندگان تحت فشار هستند ، بدون افزایش قیمت خودسرانه مدارکشان را به این سازمان ارائه دهند تا این سازمان بررسی کند .

وزیر بازرگانی افزود : سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده با در نظر گرفتن سایر عوامل ، اگر لازم بود با اندکی افزایش قیمت ها به طور رسمی موافقت می کند .

غضنفری گفت : خواهش می کنیم تولید کنندگان همچنان همکاری و همراهی را با ما ادامه دهند و در خواست خود را در سازمان حمایت مطرح کنند تا رسیدگی شود .

وی افزود : درباره جامعه اصناف که تولید کننده نیستند و توزیع کننده هستند نیز خواهش می کنیم با همان حاشیه سودی که قبلا توافق شده و درباره کالاهای مختلف هم متفاوت است کارشان را انجام دهند .

غضنفری گفت : اگر جامعه اصناف فراتر از آنچه که توافق کرده اند کالایی را به فروش برسانند حتما به عنوان متخلف با آنها برخورد می شود .

وی افزود:هم سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده با بازرسانی که دارد این کار را انجام می دهد هم خود بازرسان جامعه اصناف .

غضنفری گفت : در مجموع باید بگویم مبادا برخی افزایش قیمت ها در حامل های انرژی یا مواد اولیه منجر به یک رفتار خودسرانه و لجام گسیخته شود چرا که حتما با این رفتارها برخورد خواهد شد .

وی افزود:امام مسیرهای مختلف و قانونی برای طرح مشکلات ، افزایش قیمت ها و اخذ مصوبه وجود دارد که در مورد چند نوع کالا هم اعمال شده است .

وزیر بازرگانی گفت : برخی واحدها متاسفانه دست به کم فروشی زده بودند که سازمان حمایت با انها برخورد کرد.

غضنفری تصریح کرد : همچنان از مردم خواهش می کنم هر گونه کم فروشی و گرانفروشی را به شماره تلفن 124 که در همه استانها و شهرها به صورت محلی عمل می کند خبر دهند تا بازرسان همان شهر در محل حاضر شده و در صورتی که تخلفی محرز شود تشکیل پرونده داده می شود تا سازمان تعزیرات حکومتی جرایمی متناسب با ان در نظر گیرد .

احتمال تغییر تعرفه ها برای کنترل بازار ارز

مهدی غضنفری درباره نوسان قیمت ارز و اثر ان بر قیمت کالاها و صادرات و واردات گفت : شکی نیست که یکی از مولفه های اثر گذار بر روی کالاها و مواد اولیه ای که از خارج وارد میشود ، قیمت ارز است .

وی افزود : خوشبختانه بانک مرکزی تلاش کرد تا بازار رسانی کافی داشته باشد و دلار را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد .

غضنفری گفت : در صورتی که تغییر قیمت ارز شکل گیرد آثارش بر قیمت مواد اولیه ومحصولات وارداتی خواهد بود و یکی از عواملی که در کنار دستمزد ، قیمت انرژی ، بالارفتن قیمت مواد اولیه وارداتی وجود دارد ، قیمت ارز است که طبیعتا اثر گذار خواهد بود .

وزیر بازرگانی درباره برنامه این وزارتخانه برای کنترل بازار ارز حاصل از واردات و صادرات محصولات افزود : در حال بررسی هستیم تا اگر از طریق تغییر تعرفه ها بشود مصرف ارز را مدیریت کرد و کاهش تقاضا در این مصرف داشته باشیم ، این امر صورت گیرد .

عضنفری گفت:اخیرا هم از موسسه استاندارد به طور اکید خواسته ام که باورود کالاهای غیر کیفی به بازار مقابله کند و قبلا هم این خواهش شده بود .

وی افزود : الان دربحث ادغام وزارت بازرگانی و صنایع ، فکر می کنم بهتر از گذشته می توانیم مدیریت واردات را انجام دهیم و بزودی جزئیات آن را منتشر می کنیم تا با مسئولیت موسسه استاندارد از ورود کالاهای غیر ضروری یا غیر کیفی جلوگیری شود .

غضنفری با بیان اینکه این موضوع قبلا هم در دستور کار بود گفت : اما از این پس تشدید می شود تا یک مقدار تقاضا در مورد ارز کاهش یابد و بهتر بتوانیم منابع ارزیمان را مدیریت کنیم .

وزیر بازرگانی افزود : در مجموع بانک مرکزی از نزدیک مسئله را زیر نظر دارد و در جلساتی هم با حضور وزارت بازرگانی و بقیه دستگاهها این موضوع بررسی می شود که چگونه می توان بازار ارز را متعادل نگه داشت تا آثاری بر روی قیمت ها نداشته باشد .

عرضه کالاهای مصرفی در ماه رمضان باقیمت مناسب تر

مهدی غضنفری گفت : انشاء الله امسال ماه مبارک رمضان هم مثل سالهای قبل هم عرضه مستقیم و ویژه خواهیم داشت .

وی افزود : این عرضه یکی دو هفته قبل از ماه رمضان یعنی از اوایل مرداد و با کمک جامعه اصناف شروع میشود .

غضنفری گفت : در این عرضه ، طبق معمول کالاها با درصدی تخفیف فروخته میشود .

وزیر بازرگانی افزود : البته بازرسی ویژه ایام ماه رمضان را هم از ابتدا تا انتهای این ماه خواهیم داشت و امیدواریم امسال هم مانند سالهای گذشته کالاهای مصرفی و مورد نیاز و ویژه این ماه به وفور در اختیار مردم قرار گیرد .

غضنفری گفت : سعی خواهیم کرد قیمت های کالاهای مصرفی عرضه شده در ماه رمضان بهتر از ایام قبل از این ماه باشد .

وی افزود : از جامعه اصناف تشکر می کنم که امسال به طور مستقیم در تنظیم بازار نقش ایفا کرده اند .

غضنفری گفت : به جز بازرسی و ذخیره سازی که قبلا کمک می کردند ، در سال 90 به تدریج موضوع تنظیم بازار در حال واگذاری به خود اصناف است .

وزیر بازرگانی افزود : اولیه تجربه این واگذاری را در ماه رمضان خواهیم داشت ؛ تنظیم بازار امسال نمونه ای خواهد بود از تنظیم بازاری که توسط شورای اصناف و جامعه اصناف و با مسئولیت خودشان انجام خواهد شد .

غضنفری ابراز امیدواری کرد : این نمونه موفقی باشد و تا پایان سال همه وظایف تنظیم بازار که از جنس تصدی گری هستند ونه از جنس حاکمیتی را به جامعه اصناف واگذار کنیم .

وزیر بازرگانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره میوه های آلوده که در برخی کشورهای اروپایی مشاهده شده است گفت : من گزارشی از واردات این میوه ها به داخل ندارم .

غضنفری افزود : ورود همه محصولات کشاورزی از طریق وزارت جهاد کشاورزی انجام میشود و در صورتی که صلاح بدانند که واردات از برخی کشورها ممنوع باشد به ما اعلام می کنند و ماهم به گمرک اعلام می کنیم .

وی گفت : در صورت صلاحدید وزارت جهادکشاورزی برای تغییر یا تشدید شرایط قرنطینه ای ، این کار بلافاصله انجام خواهد شد .

غضنفری افزود: تا جایی که من به خاطر دارم هنوز دستور خاصی از طرف وزارت جهاد کشاورزی به ما داده نشده هر چند مطمئنم کارشناسان این وزارتخانه مسئله را زیر نظر دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها