دیدنی روز

حباب، برنامه‌ای اختصاصی برای معتادان

«حباب» یک برنامه گفت‌وگومحور است که با هدف پیشگیری از مصرف مواد مخدر بین جوانان روی آنتن می‌رود. در این برنامه روان‌شناسان و پزشکان، کارشناسان ستاد مبارزه با مواد مخدر روبه‌روی دوربین می‌نشینند و هر بار آسیب‌های مواد افیونی را از زاویه‌ای خاص مورد بررسی قرار می‌دهند.
کد خبر: ۴۰۷۰۴۸

ویژگی اصلی «حباب» لحن بی‌پرده و جسورانه آن است. در این برنامه از محافظه‌کاری‌های رایج خبری نیست.

کارشناسان خیلی راحت درباره حشیش و شیشه و تریاک صحبت می‌کنند، چون می‌دانند که برخی مخاطبانشان در دام این مواد گرفتار شده‌اند و نیاز به کمک و راهنمایی دارند. سابقا این گونه صحبت‌ها در دایره مسائل خط قرمزی قرار می‌گرفتند. کارشناسان هراس داشتند که آوردن نام مواد مخدر موجب آشنایی جوانان با آن شود. اما امروزه این گونه حساسیت‌ها برداشته شده و در برنامه‌های تلویزیونی مختلف خطرات مواد افیونی هشدار داده می‌شود. مثلا در چند قسمت پیش درباره نقش خانواده در درمان اعتیاد به شیشه صحبت شد.

اگر جمله معروف معتاد مجرم نیست؛ بیمار است‌ را بپذیریم،‌ آن گاه به اهمیت بالای اطلاع‌رسانی تلویزیون برای معتادان پی می‌بریم. معتادان حق دارند بدانند که چگونه می‌توانند با اعتیادشان مقابله کنند و به آغوش جامعه برگردند.

هفته پیش کارشناسان «حباب» در این باره بحث می‌کردند که یک معتاد در دوران ترک مواد مخدر چه نکاتی را باید رعایت کند. وسوسه کی و چگونه سراغ معتادان می‌آید؟

آنها توضیح دادند که وسوسه حق است. چون جزو افکار ناخودآگاه است. یک معتاد باید تکنیک‌هایی را بیاموزد، وگرنه در موج وسوسه غرق می‌شود. یک معتاد ممکن است با دیدن فندک، به دست آوردن پول، ماندن در محیط‌های خلوت و... وسوسه شود.

این برنامه 2 گروه را هدف قرار می‌دهد؛ اول خود معتادان و دوم خانواده‌های آنها. خانواده‌ها اگر آگاهی‌های لازم را داشته باشند، می‌توانند به بیمارشان برای درمان کمک‌کنند.

البته گروه سومی هم هستند که می‌توانند از «حباب» بهره ببرند. افراد سالم وقتی بفهمند درمان اعتیاد این قدر دشوار و عذاب‌آور است، خطرات رفتن به سمت مواد افیونی را با تمام وجود حس می‌کنند. سال گذشته سری اول این برنامه روی آنتن رفت که با رضایتمندی مخاطبان همراه بود.

برنامه حباب به تهیه‌کنندگی سیدامیرحسین سیدی یکشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها ساعت 30/18 از شبکه 2 پخش‌می‌شود.

احسان رحیم‌زاده / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها