انتقاد اروپا از عملکرد واشنگتن در قتل بن‌لادن

کشته شدن اسامه بن‌لادن توسط سربازان آمریکایی واکنش‌های مختلفی را در میان کشورهای جهان برانگیخته است، تا جایی که برخی با انتقاد از عملکرد آمریکا معتقدند کاخ سفید نباید در این باره هم به عنوان پلیس، هم به عنوان قاضی و هم جلاد عمل می‌کرد. این در حالی است که اریک هولدر، وزیر دادگستری آمریکا عملکرد نیروهای نظامی این کشور را قانونی خواند. برخی کشورهای اروپایی معتقدند، باید بن‌لادن زنده دستگیر و محاکمه می‌شد. به گزارش ایرنا، هلموت اشمیت، صدر اعظم پیشین آلمان غربی سابق به تلویزیون آلمان گفت: این اقدام آمریکا تخطی آشکار و تمام و کمال از حقوق بین‌الملل محسوب می‌شود.
کد خبر: ۴۰۰۹۶۷

اشمیت گفت: با وجود همه ناآرامی‌های فعلی در جهان عرب، عملیاتی از این دست می‌تواند عواقب بیشماری را در پی داشته باشد. گرت یان کنوپس، کارشناس بین‌المللی حقوقی در آلمان نیز می‌گوید که باید بن‌لادن را دستگیر می‌کردند و به آمریکا تحویل می‌دادند. وی در این باره به دستگیری اسلوبودان میلوسوویچ، رئیس‌جمهور یوگسلاوی سابق اشاره کرد که پس از دستگیری در سال 2001 در دادگاه جنایت‌های جنگی لاهه محاکمه شد.

ادامه اظهارات مقامات آمریکایی

با گذشت چند روز از کشته شدن بن‌لادن، مقامات آمریکایی هر روز جزئیات بیشتری را در این زمینه ارائه می‌دهند. به گزارش ایسنا، لئون پانتا، مدیر سیا در تازه‌ترین اظهارات خود در شبکه تلویزیونی سی.بی.اس تاکید کرد:‌ ایمن الظواهری، معاون بن‌لادن احتمالا جانشین وی می‌شود اما هنوز مشخص نیست. رئیس سیا گفت:‌ تا زمانی که جانشین رهبر القاعده به طور رسمی تعیین نشده است آمریکا باید از این موقعیت استفاده کند. گمان می‌کنم این مساله به ما فرصت می‌دهد تا حملات خود را برای تضعیف شبه‌نظامیان القاعده ادامه دهیم. اما شما را مطمئن می‌سازم هر شخصی که جانشین وی شود دشمن شماره یک آمریکا خواهد بود.

وی افزود: ساختمان هدف که در نزدیکی آکادمی نظامی پاکستان قرار داشت به مدت 5 سال محل زندگی رهبر القاعده بوده است.‌ گمان می‌کنم دولت پاکستان باید پاسخگوی این مساله باشد، چرا که مساله روابط اسلام‌آباد ـ واشنگتن بسیار پیچیده و دشوار شده و نباید بیش از این تیره شود.

مدیر سیا همچنین در گفت‌وگو با مجله تایم گفت: کاملا واضح است که در صورت همکاری ما با پاکستان مساله عملیات بسیار پیچیده می‌شد چرا که ممکن بود آنها هدف را در جریان قرار دهند. رئیس سیا نیز در ادامه مصاحبه خود با تایم گفت:‌ مقامات آمریکا در حال بررسی مساله پخش فیلم و عکس جسد بن‌لادن هستند اما آنها از احساسات ضدآمریکایی مسلمانان جهان واهمه دارند. کاخ سفید نیز اعلام کرده‌ در زمانی که کماندوهای آمریکایی به رهبر القاعده شلیک کردند وی مسلح نبوده است.

تهدید طالبان پاکستان

گروه طالبان پاکستان طی پیامی صوتی اعلام کرد مسوولان این کشور هدف اصلی حمله‌های تروریستی انتقامجویانه این گروه خواهند بود و آنها انتقام کشته شدن اسامه‌بن‌لادن، رهبر القاعده به دست نیروهای ویژه آمریکایی در ابیت‌آباد را خواهند گرفت. از سوی دیگر، سخنگوی گروه لشکر طیبه که از گروه‌های افراط‌گرای پاکستان است، اعلام کرد که حافظ محمد سعید، موسس این گروه از مسلمانان خواسته که برای انتقام‌گیری از کشته شدن اسامه بن‌لادن صبر پیشه کنند! از سوی دیگر گروه طالبان افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: هنوز اظهار نظر درباره کشته شدن اسامه بن‌لادن زود است و ما از کشته شدن وی اطمینان نداریم. در بیانیه این گروه آمده است، با توجه به این‌که آمریکایی‌ها دلایل قانع‌کننده‌ای برای ادعای خود ندارند و منابع نزدیک به بن‌لادن خبر کشته شدن وی را تایید یا تکذیب نکردند، بنابراین هنوز برای بیانیه دادن در مورد این مساله زود است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها