میرکاظمی: هم‌اکنون در کشور معادل 8 میلیون بشکه نفت خام و گاز تولید می‌شود

یک مقام مسوول: نفت فروخته نشده در خلیج فارس نداریم

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با تاکید براین‌که در حال حاضر حتی یک بشکه نفت فروخته نشده در خلیج فارس نداریم، از صادرات به طور متوسط روزانه 2تا 1/2 میلیون بشکه نفت از ایران به بازارهای بین‌المللی خبر داد. به گزارش مهر، غلامرضا غریبی در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، با بیان این‌که سال گذشته بخش عمده نفت خام ایران از طریق مناطق نفت خیز جنوب و میادین دریایی خلیج فارس به بازارهای بین‌المللی صادر شده است، گفت: میزان صادرات نفت خام ایران مطابق با نظام سهمیه‌بندی اوپک انجام گرفته است.
کد خبر: ۳۹۷۲۴۰

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با اعلام این‌که در حال حاضر 98 درصد نفت صادراتی ایران از طریق پایانه نفتی جزیره خارک به بازارهای بین‌المللی صادر می‌شود، تصریح کرد: در 3 دهه گذشته در مجموع 2 میلیون بشکه به ظرفیت ذخیره سازی نفت خام ایران در پایانه‌های نفتی اضافه شده است.

غریبی با اعلام این‌که در حال حاضر حتی یک قطره نفت فروخته نشده ایران روی آب در خلیج فارس وجود ندارد، تاکید کرد: سال گذشته با وجود صدور پنجمین قطعنامه سازمان ملل علیه صنعت نفت ایران، میزان صادرات نفت خام ایران افزایش یافت.

کاهش تولید نفت یک نگرانی جهانی است

وزیر نفت نیز گفت: دشمن به دنبال مختل کردن تراز ارزی و درآمدی کشور از طریق محدود کردن نفت است و در این خصوص محور توقف سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران را دنبال می‌کند.

مسعود میرکاظمی در اولین کنگره ملی چشم‌انداز صنعت نفت در افق 1404 در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت اظهار کرد: نقش موثر ایران در عرضه انرژی به جهان، موقعیت سوق‌الجیشی کشور، بازار مصرف بزرگی که کانون مصرف را از غرب به شرق حرکت داده و رشد مصرف انرژی به سمت شرق جهان حرکت کرده از جمله مواردی است که در خصوص ملزومات صنعت نفت در افق 1404 باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان این‌که سالانه بیش از 50 درصد منابع اداره کشور از منابع نفتی تامین می‌شود، اضافه کرد: برای به دست‌ آوردن یک تصویر روشن از تراز نفت و گاز و درآمد کشور در افق 1404 یک کار پژوهشی انجام دادیم که نمایانگر روند افزایش مصرف انرژی در کشور بود.

میرکاظمی افزود: در حال حاضر در کشور 4 میلیون بشکه نفت و 600 میلیون متر مکعب گاز معادل 7/3 میلیون بشکه نفت و 370 هزار بشکه میعانات گازی مجموعا معادل 8 میلیون بشکه نفت در کشور تولید می‌شود که معادل 5/2 میلیون بشکه از آن صادر شده و مابقی به مصرف داخلی می‌رسد.وی اظهار کرد: امسال تراز فرآورده‌های نفتی حتما مثبت خواهد بود و در گاز هم با کاهش مصرف امیدواریم در تراز مثبت صادرات و واردات قرار بگیریم.وزیر نفت گفت: در مورد نفت تغییر چندانی در مصرف داخلی نداشته‌ایم اما نگرانی در مورد کاهش تولید در اثر کمبود سرمایه‌گذاری وجود دارد که به دلیل قرار گرفتن میادین نفتی ما در نیمه دوم عمرشان رخ می‌دهد که یک نگرانی جهانی است.

‌کاهش تولید 40 هزار بشکه‌ای نفت در سال

با این حال، حمیدرضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی مجلس در نخستین کنگره ملی چشم انداز صنعت نفت با بیان این‌که در حال حاضر به طور متوسط سالانه 35 تا 40 هزار بشکه تولید نفت ایران کاهش می‌یابد، گفت: نمایندگان مجلس با قرار دادن بودجه‌های مناسب قصد تامین منابع مالی لازم برای نگه داشت تولید را دارند، ضمن آن‌که راهکارهای جدیدی برای تامین منابع مالی و اعتباری طرح‌های صنعت نفت تعریف شده است.

وی با اعلام این‌که تحریم‌های بین‌المللی منجر به آثار منفی در سطح صنایع نفت و گاز ایران شده است، تصریح کرد: با وجود افزایش تحریم‌های بین‌المللی زمینه بومی‌سازی تکنولوژی‌های جدید در صنایع نفت و گاز ایران فراهم شده است.نماینده تهران همچنین خواستار اصلاح قراردادهای نفت و گاز ایران در سطح دولت شد و گفت: در حال حاضر حساسیت‌ها نسبت به حفظ منافع ملی در قراردادهای نفت و گاز ایران بالا بوده و این موضوع منجر شده است که تغییراتی در قراردادهای نفت و گاز ایران نسبت به سایر کشورها ایجاد شود.کاتوزیان با اشاره به این‌که قراردادهای نفت و گاز ایران با حفظ منافع ملی باید منجر به جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی شود، تاکید کرد: تجدید نظر در قراردادهای نفت و گاز ایران ضروری به نظر می‌رسد.

بهره‌برداری از نفت خزر تا پایان سال

براساس این گزارش، مدیر اکتشافات شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد با اتمام عملیات حفاری نخستین چاه نفتی ایران در دریای خزر تا اسفند سال جاری، بهره‌برداری‌ از این چاه آغاز خواهد شد.

محمود محدث تاکید کرد، ایران بیش از 500 میلیون دلار برای حفاری این چاه نفت در دریای خزر و تاسیس سکوی نفتی در منطقه سرمایه‌گذاری کرده است. این چاه به طور نسبی آماده بهره‌برداری است ولی شرکت ملی نفت ایران قصد دارد تا سه ماه نخست 2012 این پروژه را به صورت کامل تکمیل کند.

میزان ذخایر نفتی دریای خزر بیش از 17 تا 33 میلیارد بشکه برآورد شده است. دریای خزر همچنین بیش از 8 تریلیون متر مکعب ذخایر گازی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها