معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر گفت: میزان صید ماهی صادراتی مرکب در این استان نسبت به فصل صید گذشته کاهش یافته که ناشی از مشکلات صیدگاه‌هاست.
کد خبر: ۳۹۶۲۳۹

به گزارش ایرنا، عبدالحسن تنگستانی افزود: علت کاهش میزان صید و روزهای مفید صید، صدمه‌دیدن زیستگاه‌ها، صید بی‌رویه، صید در فصل‌های ممنوع، شرایط آب و هوایی، آلودگی دریا و از بین رفتن تخم این نوع آبزی به وسیله گرگور (قفس ماهی) صیادان است.

وی ادامه داد: امسال 143 تن ماهی مرکب در 48 روز زمان صید مفید، به دام صیادان این استان افتاد که در مقایسه با میزان صید فصل سال گذشته که 320 تن ماهی مرکب در 71 روز زمان صید مفید بود، 57 درصد کاهش نشان می‌دهد.

تنگستانی اضافه کرد: تخم‌ ماهی مرکب بصورت خوشه‌ای است و زمانی که صیادان گرگورها را به دریا می‌ریزند به آنها می‌چسبند و بعد از بالا کشیدن گرگورها این تخم‌ها به علت بی‌توجهی و ناآگاهی توسط صیادان ازبین می‌رود که این امر فرصت بازسازی و ذخیره‌سازی این آبزی را کاهش می‌دهد.

وی بیان کرد: صید این آبزی صادراتی از 5 اسفند شروع شد و 25 فروردین به پایان رسید.

تنگستانی افزود: یکهزار و 200 صیاد با 86 فروند موتورلنج و 99 فروند قایق کار صید ماهی مرکب در استان بوشهر را انجام دادند.

تنگستانی با تاکید بر این‌که بازسازی زیستگاه‌ها در دستور کار شیلات قرار دارد، بیان کرد: این میزان ماهی مرکب صید شده و ماهی مرکب استان‌های خوزستان و هرمزگان در 4 شرکت در استان بوشهر عمل‌آوری و به کشورهای هدف صادر می‌شود.

ماهی مرکب به علت اعتقادات مذهبی در استان بوشهر و کشور ایران مصرف غذایی ندارد و فقط برای صادرات و استفاده‌های صنعتی و دارویی صید می‌شود.

دلیل نامگذاری این ماهی به نام مرکب، بیرون آمدن ماده‌ای سیاه رنگ همانند مرکب از بدن این ماهی است که احتمالا وسیله‌ای دفاعی محسوب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها