مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از اجرای طرح ویژه جلوگیری از آلودگی منابع آب استان تهران در روز طبیعت ( 13 فروردین) خبر داد.
کد خبر: ۳۹۲۷۴۴

خسرو ارتقایی در گفتگو با  مهرافزود: این شرکت برای جلوگیری از ریختن زباله در رودخانه‌های تأمین کننده آب تهران، در روزهای دوازدهم و سیزدهم فروردین ماه امسال، کیسه زباله میان گردشگران توزیع می کند تا گردشگران زباله‌های خود را در جایگاه‌های ویژه ‌ای که توسط بخشداریها و شهرداری مناطق اطراف پیش بینی شده، تخلیه کنند.

وی اظهار داشت: طرح جلوگیری از آلودگی منابع آب استان تهران، همسو با شعار روز جهانی آب مبنی بر "آب برای شهرها؛ پاسخ به چالش شهرنشینی" است و در روزهای پایانی تعطیلات نوروزی اجرا می شود.

ایده گیری از شعار روز جهانی آب

مدیر عامل شرکت آب منطقه ‌ای تهران افزود: ایده اصلی اجرای این طرح، از شعار روز جهانی آب گرفته شده و اجرای آن، اولین گام در جهت جلوگیری و پیشگیری از آلودگی منابع آب و تحقق شعار آب برای شهرها در سالجاری تلقی می شود.

ارتقایی ادامه داد: بر اساس قانون، جلوگیری از آلودگی منابع آب شرب تهران بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین شرکت آب منطقه‌ای تهران قرار دارد و این شرکت نیز از آنجایی که وظیفه تأمین آب را بر عهده دارد، مراقبت‌های لازم را در این زمینه انجام می دهد.

وی افزود: بر این اساس، از حدود 10 سال پیش تا کنون اقداماتی توسط این شرکت صورت گرفته که منابع مالی مورد نیاز آن، از محل درآمدهای شرکت و نیز منابع عمومی تأمین شده است.

کمبود فضاهای تفریحی و گردشگری استان تهران و پناه آوردن مردم به طبیعت

این مسئول خاطرنشان کرد: به دلیل کمبود فضاهای تفریحی و گردشگری، مردم در ایام تعطیل برای استفاده از هوای پاک و طبیعت سالم به رودخانه‌های شمال تهران از جمله رودخانه‌های کرج و جاجرود پناه می برند.

وی افزود: این در حالی است که در مناطق یادشده، فضای مناسب اقامتی و گردشگری وجود ندارد و از سوی دیگر، حاشیه این رودخانه‌ها نیز با احداث ویلا و رستوران تصرف شده و عموم گردشگران که فاقد این امکانات هستند، در کنار جاده‌ها و رودخانه‌ها مستقر می شوند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ‌ای تهران یادآور شد: با توجه به نزدیک شدن ایام پایانی تعطیلات نوروزی، حضور گردشگران در این مناطق افزایش می یابد و این در حالی است که فضای مناسب جمع‌آوری زباله و دفع بهداشتی آن و حتی سرویس‌های بهداشتی مناسب برای گردشگران در این مناطق وجود ندارد.

ساماندهی فضای گردشگری در اطراف رودخانه‌های کرج و جاجرود اجرایی نشده است

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران اظهار داشت: با وجود مطالعات گسترده وزارت مسکن و شهرسازی برای ساماندهی فضای گردشگری در اطراف رودخانه‌های کرج و جاجرود، این مطالعات تا کنون اجرایی نشده و اقدامات شهرداریهای این مناطق نیز به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای گردشگری آن نیست.

وی ادامه داد: شرکت آب منطقه ای تهران برای جلوگیری از ریختن زباله در رودخانه‌های تامین کننده آب تهران، در روزهای دوازدهم و سیزدهم فروردین ماه امسال، کیسه زباله میان گردشگران توزیع می کند تا گردشگران زباله‌های خود را در جایگاه‌های ویژه‌ای که توسط بخشداری‌ها و شهرداری مناطق اطراف پیش بینی شده، تخلیه کنند.

ارتقایی تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته و در کنار توزیع کیسه زباله میان گردشگران، اطلاعات مختصری نیز در مورد جلوگیری از آلودگی آب در اختیار آنها قرار می گیرد.

مسابقه فرهنگسازی جلوگیری از آلودگی آب در روز طبیعت

وی افزود: شرکت آب منطقه‌ای تهران همچنین به منظور فرهنگسازی برای جلوگیری از آلودگی آب، مسابقه‌ای در این زمینه برگزار خواهد کرد که پرسشنامه آن میان گردشگران توزیع می شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران تصریح کرد: از میان پاسخ‌های صحیح توسط شهروندان، به قید قرعه، چندین ربع سکه بهار آزادی به شهروندان اهدا خواهد شد.

هزینه یک میلیاردی پاکسازی رودخانه ها از زباله ها

ارتقایی گفت: هم اکنون سالیانه حداقل بیش از یک میلیارد ریال در هر یک از حوضه‌های آبریز رودخانه‌های کرج و جاجرود برای پاکسازی آنها از زباله هزینه می شود.

وی ادامه داد: مردم ایران فرهنگ بالایی در زمینه حفاظت از آب و پاک نگه داشتن آن دارند؛ اما متأسفانه به علت نبود مکان‌های مناسب برای جمع‌آوری زباله، گاهی زباله‌ها وارد رودخانه‌ها می شوند.

ارتقایی اضافه کرد: درصدد هستیم تا با فرهنگسازی در روزهای دوازدهم و سیزدهم فروردین‌ماه امسال، میزان تخلیه زباله در داخل رودخانه‌ها و حوضه‌های آبریز سدهای لتیان و کرج را به حداقل برسانیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها