شهبازی خبر داد:

آغاز عملیات بازسازی مناطق زلزله‌زده ممسنی

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس از آغاز به کار عملیات بازسازی واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده ممسنی خبر داد.
کد خبر: ۳۸۶۶۱۰

خداخواست شهبازی در گفتگو با مهر در شیراز با بیان این‌که عملیات بازسازی این مناطق به صورت ویژه در دستور کار است، گفت: بر اساس آمار گیریها حدود چهار هزار و 200 واحد مسکونی در روستاها و یک هزار و 700 واحد مسکونی در شهرستان نورآباد به دنبال زمین لرزه در این مناطق تخریب شد.

وی افزود: تاکنون برای یک هزار واحد مسکونی پرونده تشکیل شده و صاحبان این واحدها برای دریافت وام به بانک معرفی شده اند البته کار بازسازی این واحدها به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس ادامه داد: برای بازسازی هر واحد مسکونی 10 میلیون تومان وام با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت 12 سال درنظر گرفته شده است.

وی با بیان این‌که ستاد بازسازی هم اکنون در منطق زلزله زده مستقر است، اظهار کرد: علاوه بر این کار آواربرداری و تشکیل پرونده برای دیگر واحدهای مسکونی در منطقه زلزله زده ممسنی در حال انجام است.

شهبازی در خصوص خدمات ارائه شده بنیاد مسکن به این واحدها نیز بیان کرد: تهیه نقشه، نظارت، آواربرداری و غیره از جمله اقداماتی است که به صورت بلاعوض توسط بنیاد مسکن برای این واحدهای تخریب شده در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص کمک بلاعوض دولت نیز گفت: تاکنون اعتبار مشخصی برای بازسازی این واحدهای مسکونی توس دولت تعیین نشده و منتظر اختصاص بودجه‌ای برای بازسازی این مناطق هستیم.

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع جابجایی برخی از روستاهای منطقه زلزله زده ممسنی اظهار کرد: احتمال جابجایی 9 روستا در این مناطق وجود دارد چراکه زمینهای این روستاها برای زندگی مناسب نیست و خطراتی را به دنبال دارد.

وی گفت: این روستاها در منطقه زلزله زده نورآباد قرار دارند و کار کارشناسی برای جابجایی آین روستاها در حال انجام است و از سازمان زمین شناسی برای این کار استعلامات لازم اخذ شده است.

وی با بیان این‌که بر اساس کارشناسی اولیه به احتمال زیاد این روستاها جابجا می‌شوند، اظهار کرد: البته تا آنجا که امکان بازسازی روستاهای مربوطه وجود داشته باشد از جابجایی آن جلوگیری خواهد شد اما در صورتیکه امکان رانش زمین وجود داشته و برای ساخت و ساز شرایط مناسب نباشد این روستاها نیز جابجا می‌شوند.

شهبازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به زلزله منطقه اشکنان نیز گفت: یک هزار و 300 واحد مسکونی در این منطقه در مرحله فونداسیون، یک هزار واحد در مرحله اسکلت و برای 500 واحد تخریب شده در زلزله نیز سقف زده شده است.

وی افزود: در زلزله منطقه لامرد و اشکنان سه هزار و 200 واحد مسکونی خسارت دیدند که در حال حاضر مراحل ساخت و بازسازی این واحدها نیز به سرعت انجام می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس در خصوص مقاوم سازی روستاهای این استان نیز بیان کرد: از سال 84 تا پایان سال 87 حدود 71 هزار واهد مسکونی روستای در فارس نوسازی شده و در این راستا نیز وامهایی در اختیار روستاییان قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: تا پایان امسال نیز 30 هزار واحد مسکونی روستایی دیگر نیز در استان فارس نوسازی می‌شود و بدین ترتیب تعداد واحدهای مسکونی نوسازی شده به 101 هزار واحد می‌رسد.

شهبازی ادامه داد: نوسازی مناطق واحدهای مسکونی روستایی مربوط به خانه‌های خشت و گلی و غیرمقاوم است و به صورت گسترده نیز در حال انجام است.

وی اظهار کرد: بر اساس آمار 320 هزار واحد مسکونی روستایی در سطح استان فارس وجود دارد که بیش از 50 درصد از این واحدها نوسازی و مقاوم سازی شده‌اند.

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با روستاهای این استان که احتمال رانش زمین در آن وجود دارد، بیان کرد: در حال حاضر روستای پلنگی در شهرستان مرودشت امکان رانش آن وجود داد که برای جابجایی این روستا نیز کارهای کارشناسی در حال انجام است.

شهبازی گفت: البته در قسمتی از این روستا امکان رانش وجود دارد و در قسمت دیگر آن مشکلی وجود ندارد که به احتمال زیاد روستا به منطقه‌ای که امکان رانش وجود ندارد منتقل می‌شود.

به گفته وی حدود 50 خانوار در روستای پلنگی زندگی می‌کنند و در این راستا کارهای کارشناسی برای انتقال این خانوارها در حال انجام است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها