با حضور رییس جمهوری و وزیر نیرو

بهره‌برداری از سد ماملو فردا آغاز می‌شود

بهره‌برداری رسمی از سد ماملو در استان تهران فردا (چهارشنبه) با حضور دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور و مهندس مجید نامجو وزیر نیرو آغاز می‌شود.
کد خبر: ۳۸۴۳۲۷

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران اظهار داشت: اجرای سد ماملو با اعتبار 12 هزار میلیارد ریال از سال 81 آغاز شده و از دو سال گذشته جهت تامین آب زراعی مورد بهره برداری قرار گرفته است.

مهندس خسرو ارتقایی با بیان این‌که سد ماملو پس از مدت‌ها انتظار در نهایت فردا ساعت هشت صبح با حضور رئیس‌جمهور و وزیر نیرو به صورت رسمی بهره برداری می‌شود، گفت: سد ماملو تنها سدی است که در نزدیک ترین نقطه از پایتخت قرار گرفته است.

ارتقایی سد ماملو را از نوع خاکی با هسته رسی بیان و هدف اصلی احداث آن را تامین آب شرب جنوب شهر تهران عنوان کرد و افزود: این سد با ارتفاع 89 متر از پی حجمی افزون بر 240 میلیون مترمکعب را در خود ذخیره می‌کند.

ارتقایی همچنین اضافه کرد: این سد با توجه به سرریز درجه دار خود قادر است بالاتر از تراز اصلی آب را در خود نگه دارد.

به گفته وی، این سد در زمان مورد نیاز با ذخیره کردن آب بالاتر از تراز و سطح دریچه می‌تواند به مدیریت بهتر آب کمک کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران تامین 90 میلیون مترمکعب آب زراعی دشت‌های ورامین و پاکدشت و افزون بر 120 میلیون مترمکعب آب شرب جنوب تهران و نیز نزدیک به 30 میلیون مترمکعب آب صنعتی را از جمله ویژگی‌های سد ماملو ذکر کرد.

ارتقایی همچنین تصریح کرد: در دو سال آبی 88 و 89 حجمی افزون بر 130 میلیون مترمکعب در شرایط خشکسالی جهت تامین آب مورد نیاز کشاورزی در اختیار کشاورزان استان قرار گرفته است.

ارتقایی با اشاره به نیاز دشت ورامین به عنوان یکی از دشت‌های حیاتی استان تهران، اظهار کرد: با توجه به نیاز آبی شدید این دشت بخشی از این نیاز از آب سد ماملو، بخشی از چاه‌های موجود و بخش دیگر از پساب آب جنوب تهران به دشت انتقال خواهد یافت.

به گفته وی، در زمان کنونی نزدیک به چهار مترمکعب در ثانیه پساب تولید می‌شود که با تکمیل طرح این میزان به هشت متر مکعب خواهد رسید.

ارتقایی با بیان این‌که حجم خاکریزی سد ماملو هفت میلیارد و 200 میلیون مترمکعب است، طول تاج سد را نزدیک به 807 متر ذکر کرد.

ارتقایی افتتاح سد ماملو را اتفاق مهمی در سطح استان تهران برشمرد و افزود: این سد در صورت بهره برداری از تصفیه خانه شماره هفت تهران و نیز خطوط انتقال می‌تواند آب شرب جنوب تهران را تامین کند.

به گفته ارتقایی، تصفیه خانه و خطوط انتقال توسط شرکت آب و فاضلاب و در زمان کنونی در حال اجرا شدن است.

وی همچنین تاکید کرد: سد ماملو می‌تواند نزدیک به 30 هزار شغل را برای کشاورزان ایجاد کند و نیز نزدیک به یک میلیون نفر را زیرپوشش آب شرب قرار خواهد داد.

سد خاکی ماملو در 45 کیلومتری جنوب شرقی تهران قرار گرفته است

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها