مشاوران کلیدی حسنی مبارک اواخر روز شنبه حزب دموکراتیک ملی، حزب حاکم مصر را ترک کردند و با حزبی که رئیس جمهور مصر بیش از 30 سال کنترلش را بر عهده داشت، خداحافظی کردند. با این حال حسنی مبارک از حزب حاکم کناره گیری نکرد و هنوز برای بقا در مسند قدرت اصرار دارد.
کد خبر: ۳۸۳۹۴۶

به گزارش ایسنا، هفته نامه تایم در گزارشی در این زمینه نوشت:

«همزمان با اینکه مصر دوازدهمین روز ناآرامی‌های خود را پشت سر می‌گذاشت، تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد که اعضای کمیته سیاستگذاری حزب حاکم (که جمال مبارک پسر حسنی مبارک نیز در آن عضو بود) از این حزب کناره‌گیری کردند و این بدان معناست که هیچ کدام از این افراد جانشین حسنی مبارک نخواهند شد. این در حالی است که براساس قانون اساسی مصر، هر رئیس جمهوری این کشور باید عضو یک حزب باشد.

در اقدامی با هدف پایان دادن به ناآرامی‌ها در مصر و برگرداندن شرایط به حالت عادی، ژنرال حسن الروینی رئیس ارتش مرکزی مصر در میدان التحریر حضور یافت و از معترضان خواست این منطقه را ترک کنند. این درخواست باعث شد تا معترضان شعار "ما اینجا را ترک نمی‌کنیم، مبارک در حال ترک قدرت است" را سر دهند. ارتش نیز اندکی بعد میدان التحریر را ترک کرد و به یک روز کامل اقداماتش برای مذاکره با معترضان پایان داد.

در عین حال گزارشهای خبری حاکی از آن است که آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی تلاش می‌کنند تا توافقی حاصل شود که به عنوان یک اقدام موقت در کاهش تنش‌ها، عمر سلیمان معاون حسنی مبارک به عنوان رئیس جمهور معرفی شود. اما در این مقطع زمانی، حسنی مبارک همچنان رئیس جمهور تام الاختیار مصر است و قول داده که تا زمان انتخابات بعدی در سپتامبر در قدرت باقی بماند.

اعلام کناره‌گیری اعضای کمیته سیاستگذاری حزب حاکم می‌تواند نشانه‌ای از آغاز انتقال قدرت در مصر باشد. پیشتر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز اعلام کرده بود که لازم است انتقال قدرت در مصر هر چه سریعتر آغاز شود.

تغییرات در شخصیت‌های برجسته‌ حزب حاکم نیز موثر بوده است. حسام بدراوی، دبیرکل جدید این حزب، از دبیرکل پیشین فردی لیبرال‌تر است. صفوت الشریف، دبیر کل پیشین حزب حاکم (رئیس مجلس شورای مصر) فردی افراطی بود که زمانی به عنوان ماشین تبلیغات (وزیر اطلاع رسانی) حسنی مبارک فعالیت کرده بود. صفوت الشریف دیگر در حزب حاکم فعال نیست و فعالیتش به اتمام رسیده است. استعفای برخی از اعضای حزب حاکم در پایان دادن به ناآرامی‌ها و اعتراض‌ها در مصر تاثیری نداشته است، چون درخواست اصلی معترضان کناره‌گیری حسنی مبارک از قدرت است. اگر چه از شمار معترضان در میدان التحریر در روز شنبه کاسته شده بود، اما چند هزار نفر برای شنیدن سخنرانی‌های سیاسی در این میدان حاضر شدند.

هیچ نشانه‌ای از حامیان حسنی مبارک که چند روز پیش به معترضان حمله کرده بودند، نبود و نیروهای ویژه اطراف تنها ورودی باز به این میدان را تحت کنترل داشتند و از مردم بازرسی به عمل می‌آوردند.

با توجه به این که به اقتصاد مصر دهها میلیارد دلار طی یک هفته لطمه وارد شده، این حس در اکثر مردم در میدان التحریر وجود داشته که لازم است این بحران به سرعت خاتمه یابد. فعالیت‌های تجاری و روزمره در اکثر بخشهای قاهره - با 15 میلیون جمعیت - به دنبال دو هفته اعتراض و درگیری‌های خیابانی دچار وقفه شده است، مغاز‌ه‌ها تعطیل هستند، در اکثر جاده‌ها تانک‌های ارتش و ایست‌های بازرسی‌ نیروهای ویژه دیده می‌شوند، به صنعت توریسم مصر نیز لطمه وارد شده است. معترضان می‌خواهند این اطمینان حاصل شود که اعتراض آنها با مصالحه و سازش پایان نمی‌یابد.

یکی از معترضان گفت: زمانیکه حسنی مبارک قدرت را ترک کند، آن زمان ما نیز به اعتراض‌هایمان پایان می‌دهیم. یکی دیگر از معترضان نیز اظهار داشت: هر کسی این میدان را ترک کند، جزء این انقلاب نیست.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها