قیمت انواع برنج درجه یک با حداکثر 10 درصد شکستگی در واحدهای شالیکوبی مازندران نسبت به 2هفته پیش، حدود 2 هزار ریال در هر کیلوگرم افزایش یافت و برنج طارم محلی از 22 هزار ریال به 24 هزار ریال رسید.
کد خبر: ۳۸۲۶۹۵

به گزارش ایرنا، شمار زیادی از واحد‌های شالیکوبی مازندران در روزهای اخیر به بهانه نداشتن سهمیه سوخت گازوئیل و نیز به دلیل افزایش تقاضا و ثابت بودن عرضه، قیمت انواع برنج را افزایش داده‌اند.

در سال‌های اخیر شالیکوبی‌ها به عنوان مرکز خرید و فروش و انبارداری نیز مطرح شده‌اند و صاحبان این واحد‌ها در تعیین و ارزشگذاری انواع برنج دخالت مستقیم و جدی پیدا کرده‌اند.

احمد قربانی، مدیر یکی از واحدهای شالیکوبی در بخش لاله‌آباد شهرستان بابل و از آگاهان بازار برنج استان مازندران ضمن تایید افزایش قیمت انواع برنج گفت: در حال حاضر هر کیلوگرم برنج طارم محلی که تقاضای زیادی برای خرید آن وجود دارد تا 24 هزار ریال به فروش می‌رسد.

وی با بیان این‌که قیمت برنج خزر، شیرودی و رمضانی نیز در واحد‌های شالیکوبی به ترتیب 18هزار، 15 هزار و 11 هزار و 500 ریال در هر کیلوگرم به فروش می‌رسد، بیان کرد: هرچند در فصل حاضر بخش عمده‌ای از شالی برنجکاران تبدیل به برنج سفید شده، اما همچنان به دلیل به صرفه نبودن استفاده از گازوئیل 350 تومانی بسیاری از واحد‌های شالیکوبی خاموش هستند و استحصال برنج سفید جدید برای عرضه به بازار کاهش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: هر چند شالی برای تبدیل به برنج سفید کم است، اما هر ساله بخشی از شالی‌های کشاورزان در اواخر سال روانه شالیکوبی‌ها می‌شود.

عنایت‌الله تورنگ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در مورد سهمیه سوخت شالیکوبی‌ها گفت: به دلیل این‌که دوره زمانی تبدیل شالی به برنج سفید قابل مصرف طولانی است و ماده غذایی فاسدشدنی محسوب نمی‌شود، در شرایط کنونی لزومی برای تعیین و تامین سهمیه سوخت گازوئیل با قیمت 150 تومانی برای شالیکوبی‌ها وجود ندارد.

وی با بیان این‌که سهمیه ماهانه سوخت بخش کشاورزی مازندران از 9 میلیون لیتر به 30 میلیون لیتر افزایش یافته است، اظهار کرد: به دلیل حساسیت خاصی که در تولید مرغ وجود دارد، بیشترین مصرف سوخت استان برای صنعت مرغداری در نظر گرفته شده است.

به گفته تورنگ، سهمیه سوخت یارانه‌ای شالیکوبی‌ها محفوظ بوده و به موقع به آنان تحویل داده خواهد شد.

مازندران با داشتن 240 هزار هکتار اراضی شالیزاری سالانه یک میلیون و 350 هزار تن شلتوک برنج تولید می‌کند که پس از تبدیل در شالیکوبی‌ها، 950 هزارتن برنج سفید به دست می‌آید.

مازندران 44 درصد برنج سفید کشور را تامین می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها