نتایج شمارش آرا در مراسم امشب معرفی مرد‌سال 2010 فوتبال جهان هرچه باشد برای مردم کاتالان و آنهایی که زندگی‌شان با تیم بارسلونا معنا پیدا می‌کند، تفاوتی نخواهد داشت. امشب برای اولین بار در تاریخ، مرد سال فوتبال جهان از میان 3 هم‌باشگاهی معرفی می‌شود و این در حالی است که باشگاهی دیگر از اروپا تمام جام‌های فصل گذشته را درو کرد. اینتری‌ها هنوز هم معترضند به این‌که چرا اشنایدری که طی یک سال گذشته 5 جام معتبر را با پیراهن آبی و سیاه این باشگاه بالای سر برد، در جمع نامزدهای نهایی مرد سال 2010 فوتبال حضور ندارد. هلندی‌ها هم همین نظر را دارند چون لاله‌های نارنجی با هنرنمایی اشنایدر پس از 32 سال به فینال جام‌جهانی فوتبال رسیدند، اما در نظر اهالی فیفا عملکرد ژاوی، اینیستا و مسی در سالی که گذشت بهتر از اشنایدر هلندی بود.
کد خبر: ۳۷۹۱۱۸

در این میان خیلی‌ها معتقدند شانس مسی برای بردن توپ طلا، نسبت به دو همبازی دیگرش در نیوکمپ کمتر است. ژاوی در بارسلونا و تیم ملی اسپانیا به خوبی در مرکز زمین ایفای نقش می‌کند. آمار 92 درصد پاس صحیح در مجموع بازی‌های این هافبک خلاق نشان از توانایی فوق‌العاده‌ او در تغذیه‌ مهاجمان دارد. در این میان برخی کارشناسان عملکرد ضعیف لیونل مسی در تیم ملی را نبود بازیکنی مانند ژاوی در خط هافبک آرژانتین می‌دانند. در مورد آندرس اینیستا هم زمانی که او ماه‌های اول سال 2010 را به دلیل آسیب‌دیدگی از دست داد، کمتر کسی گمان می‌کرد این بازیکن چند ماه بعد به عنوان یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان جهان شناخته شود. درخشش در بارسلونا و عملکرد درخشان در جام جهانی، با گل دقیقه‌ 116 مقابل هلند در فینال جام جهانی همراه شد تا این بازیکن در فهرست نهایی نامزدهای دریافت توپ طلای جهان قرار بگیرد.

اما از نگاه سرمربی تیم ملی کشورمان که یکی از رای‌دهندگان است، اینیستا جایی در بین 3 گزینه اول ندارد. قطبی درباره رای خود برای انتخاب مرد سال فوتبال جهان می‌گوید: «انتخاب سختی بود، چون فاصله بازیکنان نامزد بسیار کم بود. حرکات مسی در مستطیل سبز بسیار شگفت‌انگیز است. ژاوی هم 10سال است که در میانه میدان فوق‌العاده ظاهر شده و هر مربی آرزوی داشتن چنین بازیکنی را دارد. اینیستا هم که دیگر نیازی به تعریف ندارد. با این حال انتخاب اول من ژاوی است. مسی را نفر دوم می‌دانم و برای انتخاب سومم نیز با وجود علاقه‌ای که به بازی اینیستا دارم، به اشنایدر هلندی رای می‌دهم.»

با این حال اگر نظر علی دایی را بپرسید او شانس مسی را بیشتر از اینیستا و شانس ژاوی را برابر با مسی می‌داند: «ما رای خود را پیش از این داده بودیم. من فکر می‌کنم یا مسی بهترین بشود یا ژاوی؛ شانس اینیستا کمتر است. مسی در باشگاه خیلی خوب بازی کرده و به نظر من بهترین بازیکن دنیاست و از سوی دیگر ژاوی چون با اسپانیا قهرمان جهان است و در جام جهانی بسیار خوب کار کرده، فکر کنم او هم، شانسی در برابر مسی داشته باشد.»

دایی در حالی به عنوان عضو کمیته فنی فیفا در مراسم امشب در زوریخ حاضر است که از تهران نیز خبرهای خوشی برای او ارسال شده است. پس از آن‌که کمیته استیناف فدراسیون فوتبال در مجادله علی دایی با فدراسیون حکم به تبرئه فدراسیون داد و شکایت دایی برای دریافت آنچه او حق خود می‌خواند، بی نتیجه ماند روزگذشته دادگاه مالیاتی کشور رای خود را در این باره صادر کرد تا فدراسیون فوتبال ملزم به پرداخت مالیات قرارداد دایی به مبلغ 166 میلیون تومان شود. آنچه در زیر آمده اسامی برنده‌های توپ طلای فوتبال جهان از سال 2000 تاکنون است:

2009: لیونل مسی (آرژانتین، بارسلونا)، 2008: کریستیانو رونالدو (پرتغال، منچستریونایتد)، 2007: کاکا (برزیل، میلان)، 2006: کاناوارو ( ایتالیا، یوونتوس)، 2005: رونالدینیو ( برزیل، بارسلونا)، 2004: آندره شونچنکو (اکراین، میلان)، 2003: پاول ندود ( چک، یوونتوس)، 2002: رونالدو (برزیل، رئال مادرید)، 2001: مایکل اوون (انگلیس، لیورپول)، 2000:لوئیس فیگو (پرتغال، رئال مادرید).

بابک پور عالی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها