لاریجانی : باید به دنبال ‌جلب اعتماد مردم به قوه قضاییه باشیم

سارقان مسلح از این پس اعدام می شوند

رئیس قوه قضاییه ایجاد فضای امن در جامعه را یک اصل دانست که باید توسط همه دستگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد. آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی روز گذشته در همایش ارتقای سلامت اداری، با بیان این مطلب افزود: دستگاه قضایی نیز باید به طور ویژه به اصل ایجاد فضای امن توجه داشته باشد چرا که متاسفانه اعتماد نسبت به آن کمی کمرنگ شده است که البته بخشی از آن تبلیغات و بخشی از آن حقیقت است.
کد خبر: ۳۷۲۳۴۷

به گزارش ایسنا، رئیس قوه قضاییه تبلیغ فساد گسترده در دستگاه قضایی را خلاف انصاف دانست و خاطرنشان کرد: اخیرا برخی از نمایندگان از مسیر صواب خارج شده و بیان کرده‌اند که رشوه در دستگاه قضایی زیاد است. باید توجه داشت که فساد در همه جا وجود دارد و در دستگاه قضایی نیز به چشم می‌خورد. ما باید برای از بین بردن آن تلاش کنیم اما تبلیغ فساد گسترده در دستگاه قضایی خلاف انصاف است.

آیت‌الله لاریجانی همچنین به سخنان اخیر آیت‌الله جنتی امام جمعه موقت تهران مبنی بر این که دستگاه قضایی در بسیاری از پرونده‌ها تک‌روی کرده و با نیروهای امنیتی همکاری نمی‌کند، واکنش نشان داد.

رئیس دستگاه قضا گفت: خدا آیت‌الله جنتی را حفظ کند. ایشان در نماز جمعه بیان کردند که قوه قضاییه دستگاه امنیتی را کنار گذاشته و خودش اقدامات را انجام می‌دهد. باید توجه داشت که همیشه کار با دستگاه قضایی است. مگر دستگاه امنیتی قاضی است که به تخلفات فرد یا افرادی رسیدگی کند؟ اطلاعات ما را دستگاه امنیتی به ما می‌دهد ولی کار با دستگاه قضایی است. ما که از ورای آسمان‌ها اطلاعات را نمی‌آوریم اما قاضی مسوول رسیدگی به پرونده است.

نیروهای امنیتی حق ورود به پرونده‌ها را ندارند

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: نیروهای امنیتی حق ورود به پرونده‌ها را ندارند و پای این حرف هم ایستاده‌ایم. هنگامی که از ایشان (آیت الله جنتی) پرسیدم که چه کسی این مساله را به شما گفته بیان کردند روزنامه‌ها. نباید مستند بزرگان ما روزنامه‌ها باشد بلکه مستند آنها باید آمار صحیح باشد.

لاریجانی ادامه داد: البته می‌دانیم که مشکلاتی در قوه قضاییه وجود دارد، در جاهای دیگر هم وجود دارد. نباید دستگاه قضایی، دولت و... را تضعیف کنیم. بیان فساد در جامعه اشکال ندارد ولی باید منصفانه و واقعی باشد. حتی در خصوص تشهیر اشخاص. حسب قانون موظف هستیم که اسامی اشخاص را تا پایان رسیدگی اعلام نکنیم ولی در خصوص افرادی که فساد کرده‌اند گاهی لازم است.وی با تاکید بر این‌که «امنیت و اعتماد عمومی سرمایه حکومت‌ها و بستر صحیح پیشرفت در کشور است» ادامه داد: داشتن قانون اساسی و قوانین خوب بخشی از کار به شمار می‌رود و صرف وجود آن برای برخورد، برخورد واقعی را ایجاد نمی‌کند. آنچه مهم است عزم و اراده جدی مسوولان نظارتی در برخورد است.

عزم جدی برای برخورد با مفاسد اقتصادی

آملی‌لاریجانی در ادامه با بیان این‌که «دستگاه قضایی باید عزم خود را برای برخورد با مفاسد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جزم کند»، خاطرنشان کرد: می‌دانیم که عدم برخورد در بحث مفاسد‌اقتصادی یکی از علل عدم اعتماد مردم است.

وی گفت: روز سه‌شنبه به من خبر دادند که در مجتمع اقتصادی حکم آقایی که از سال 83 برای وی تشکیل پرونده شده، صادر و قطعی شده است. این فرد از 7 بانک، 154 میلیارد تومان برخلاف مقررات گرفته و با بررسی‌ها مشخص شده که خلاف کرده است. این فرد به حبس و بازگرداندن اموال دولت محکوم شده است.

رئیس قوه قضاییه با بیان این‌که «ما با سرمایه‌گذار و افراد ثروتمند مخالف نیستیم»، گفت: قوه قضاییه باید مدافع سرمایه‌گذاری صحیح باشد و برای آن حریم امن ایجاد کند، اما نه این‌که فردی از 7 بانک با روابط و ضوابطی که داشته پول دریافت کند و به جای مصرف در پروژه‌ها در جایی دیگر به مصرف برساند. با این افراد باید برخورد جدی شود.وی گفت: باید توجه داشت هر کسی که محکوم می‌شود مفسد اقتصادی نیست ولی این فرد حتما مفسد اقتصادی است.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: شبیه این تخلف بزرگ در شرکت بیمه صورت گرفته است. برخی گله کرده‌اند که چرا اسم می‌برم. نباید تخلفات بزرگی در یک دستگاه دولتی اتفاق بیفتد و آب از آب تکان نخورد. در این پرونده برای 50 نفر کیفرخواست صادر شده و ان‌شاءالله به سرعت رسیدگی می‌شود. جعل‌های بزرگی در آن روی داده و ما قاطعانه برخورد می‌کنیم. با کسانی که پشت پرده به آنها کمک می‌کردند نیز قطعا برخورد می‌کنیم.

لاریجانی با بیان این‌که دستگاه قضایی مبارزه با هر گونه فساد را براساس تاکید مقام معظم رهبری در دستور کار خود قرار داده است، گفت: امنیت و اعتماد عمومی سرمایه حکومت‌هاست و داشتن قانون اساسی خوب بزرگ‌ترین رکن در هر جامعه‌ای محسوب می‌شود.وی افزود: متاسفانه مردم شاهد رسیدگی به برخی تخلفات کوچک در دادگاه هستند در حالی که متخلفان بزرگ از چنگال قانون فرار می‌کنند.

اعدام تمامی متجاوزان به عنف و سارقان مسلح

رئیس قوه قضاییه در مورد افزایش مفاسد اجتماعی در جامعه گفت: متاسفانه هر روز در روزنامه‌ها شاهد اخباری مبنی بر سرقت، قتل و تجاوز هستیم که به عنوان نمونه در پرونده سرقت از طلافروشی در محله نازی‌آباد تمامی متهمان دستگیر شدند و همچنین در مورد پرونده تجاوز به یک زن و فیلمبرداری از صحنه تجاوز، متجاوزان دستگیر و کیفرخواست صادر شده است.آیت‌الله لاریجانی تصریح کرد: تمامی متجاوزان به عنف و سارقان مسلح بدانند این اقدامات از نظر قانون محاربه تشخیص داده شده و قوه قضاییه در کمتر از یکماه به پرونده آنها را رسیدگی می‌کند و بدون شک حکمشان اعدام است. رئیس قوه قضاییه تاکید کرد سارقان مسلح اگر به جایی حمله کردند و نتوانستند چیزی سرقت کنند به آنها این نوید را می دهم تنها با تحمل یک یا دوسال حبس به جامعــه برنمی گردند و فقط به صرف اقدام به سرقت با سلاح اعدام می شوند.

تاکید بر اهمیت نظارت

وی همچنین به نظارت دیوان عالی کشور در محاکم اشاره کرد و گفت: یک جنبه از نظارت بر محاکم برای برخورد با متخلفان و دادگاه متخلف است اما جنبه بعدی این است که ما نمی‌خواهیم حقوق انسان‌ها پایمال شود.

لاریجانی گفت: باید به عنوان یک اصل کلی ایجاد فضای امن پیش‌روی همه دستگاه‌ها باشد و تلاش کنیم اطمینان و اعتماد مردم جلب شود مخصوصا در مورد دستگاه قضایی که اعتماد مردم درباره آن به هم خورده است و البته بخشی از آن واقعی است و بخشی غیرواقعی است و نباید تخلفات تعداد اندکی را به کل قضات تعمیم دهیم.

پرونده مفسدان اقتصادی در سایت قسط

رئیس قوه قضاییه در این مراسم تاکید کرد اسامی مفسدان در سایت قسط وابسته به مجتمع قضایی امور اقتصادی، منتشر شده و درباره پرونده‌شان اطلاعاتی منتشر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجتمع قضایی امور اقتصادی (قسط)، 4 پرونده درخصوص مفاسد اقتصادی منتشر شده‌اند که عبارتند از:

1ـ محکومیت حسین رخشنده‌رو، فرزند کاظم، کارمند شرکت پالایش نفت شیراز که به اتهام مداخله در معاملات دولتی، به پرداخت جزای نقدی به مبلغ 500 میلیون ریال به عنوان بدل از حبس تعزیری محکوم شد.

2ـ محکومیت قطعی کورش یکانی، فرزند بیوک، با توسل به مدارک جعلی و به روش متقلبانه اقدام به کلاهبرداری به مبلغ 3 میلیون و یکصد دلار آمریکا در بانک توسعه صادرات ایران کرده است.

این پزشک به اتهام مفسده اقتصادی به تحمل 6 سال حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی به مبلغ 9 میلیارد و 434 میلیون و 694 هزار و 412 ریال در حق دولت و 3 سال محرومیت از حقوق اجتماعی و رد مبلغ یک میلیون و 176 هزار و 899 دلار و 27 سنت در حق بانک توسعه صادرات ایران محکوم شده است.

3ـ داور حسین آقایی، فرزند یعقوب، رئیس وقت بانک تجارت شعبه اتوبان کردستان به اتهام اختلاس به میزان 8 میلیارد و 682 میلیون و 148 هزار و 418 ریال توأم با جعل مدارک بانکی به تحمل 6 سال حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی معادل 10 میلیارد ریال در حق صندوق دولت، انفصال دائم از خدمات دولتی و رد وجوه مورد اختلاس درحق بانک تجارت محکوم شد.

4ـ اسماعیل مسعودی، فرزند تقی، معاون سابق استانداری تهران به اتهام اختلاس به مبلغ 5 میلیارد و 765 میلیون ریال به تحمل 4 سال حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی به مبلغ 11 میلیارد و 530 میلیون ریال در حق صندوق دولت (معادل دو برابر وجه مورد اختلاس) و انفصال دائم از خدمات دولتی و رد مبلغ 765 میلیون ریال در حق استانداری تهران محکوم شد.

5 ـ داوود سرخوش شهری، فرزند رضا علی که در فرآیند دریافت تسهیلات از بانک ملت و عدم بازپرداخت مبالغ دریافتی، به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع به تحمل 2 سال حبس تعزیری و 4 سال محرومیت از دریافت تسهیلات بانکی و رد مبالغ 235 میلیارد و 838 میلیون و 692 هزار و 335 ریال و 36 میلیون و 583 هزار و 80 دلار و 2 میلیون و 419 هزار یورو در حق بانک ملت محکوم شد.

6- یوسف کریمی فرزند رحیم به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ سیصد میلیون ریال از بانک سپه به تحمل یک‌سال حبس تعزیری و رد مبلغ سیصد میلیون ریال در حق بانک سپه محکوم شد.

7- رضا یاوری رامشه فرزند حسن از حیث پرداخت رشوه به مبلغ سی میلیون ریال به تحمل 60 ضربه شلاق تعزیری و ضبط مال ناشی از ارتشاء به نفع دولت و از حیث اتهام در معرض خرید و فروش قرار دادن امتیاز (محصولات پتروشیمی) - موضوع صدر ماده 2 قانون تشدید مجازارت میلیارد امتیاز مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مصوب 1367 ـ به پرداخت جزای نقدی به مبلغ چهل میلیارد ریال در حق صندوق دولت محکوم شد.

8- غلامرضا شاه‌علی، فرزند محمد از حیث اتهام در معرض خرید و فروش قرار دادن امتیاز (محصولات پتروشیمی) به پرداخت جزای نقدی به مبلغ بیست و پنج میلیارد ریال در حق صندوق دولت محکوم شد.

9- کاظم علی‌اورنگی عصر، فرزند عباسعلی از حیث اتهام در معرض خرید و فروش قرار دادن امتیاز (محصولات پتروشیمی) به پرداخت جزای نقدی به مبلغ هفت میلیارد ریال در حق صندوق دولت محکوم شد.

10- احمد حجتی، فرزند مسعود کارمند وقت وزارت صنایع و معادن به اتهام اخذ رشوه به مبلغ یکصد میلیون ریال به تحمل یک سال حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی معادل وجه ماخوذه، انفصال موقت از خدمات دولتی به مدت 3 سال، ضبط مال ناشی از ارتشاء به نفع دولت و پرداخت ده میلیون ریال جزای نقدی بدل از شلاق به دلیل کهولت سن محکوم شد.

صدور کیفرخواست در دادسرای امور اقتصادی

براساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور متهم پرونده ای دراعتبارات اسنادی گشایش شده دربانک‌های ملی و سپه به صورت غیر واقعی ذی‌نفع شده است. در این گزارش آمده است شعبه دوم بازپرسی دادسرای امور اقتصادی متهم پرونده را به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ پانصد و هفتاد و هفت میلیارد و ششصد و بیست میلیون و هفتصد و بیست و پنج هزار و دویست و نود وسه ریال مجرم شناخت.

صدور کیفرخواست متهم به تحصیل مال نامشروع

شعبه چهارم بازپرسی دادسرای امور اقتصادی نیز متهم یک‌پرونده که یکی از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی بود را به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع و اعمال نفوذ بر خلاف حق و مقررات و کسب وجوهی به صورت غیرقانونی مجرم شناخت و با موافقت سرپرست دادسرا، کیفرخواست مجرمیت وی را صادر کرد. براساس این گزارش مبلغ چهار میلیارد و چهارصد و نود میلیون ریال توسط متهم پرونده به صورت غیرقانونی تحصیل شده است.

صدورکیفرخواست تعدادی ازمتهمان کلاهبرداری

متهمان این پرونده کلاهبرداری باثبت شرکت‌های صوری و غیرفعال و با استفاده از شناسنامه‌های جعلی و هویت‌های غیرواقعی اقدام به اخذ تسهیلات بانکی کرده و از این طریق مبلغ پنج میلیارد و ششصد و پنج میلیون ریال از بانک صادرات کلاهبرداری کرده بودند. شعبه پنجم دادسرای امور اقتصادی باموافقت سرپرست دادسرای (ناحیه 22) قرار مجرمیت متهمان این پرونده را به اتهام کلاهبرداری صادر کرد.

باید درمبارزه با فساد، بدون تظاهر پیش رفت

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این‌که امیدی به مبارزه با فساد ندارم، گفت: نباید با مقوله فساد و مبارزه با آن، شعاری برخورد کرد بلکه باید به صورت جدی و مستمر مبارزه کرد.به گزارش ایسنا، علی‌لاریجانی طی سخنانی در مراسم اختتامیه همایش همت مضاعف، کار مضاعف و‌ ارتقای سلامت نظام اداری، با اشاره به ارتقای جمهوری اسلامی در زمینه مبارزه با فساد در گزارش سازمان ملل گفت: به نظر بنده این ارتقا زیاد خوب نیست چرا که انتظار از جمهوری اسلامی بیشتر است.رئیس قوه مقننه مبارزه با فساد را امری مهم خواند و گفت: این مبارزه باید در وجوه مختلف انجام شود چرا که اگر این مبارزه به درستی محقق نشود، تبدیل به یک دور شده و امری تخریب‌کننده به شمار می‌آید، به گونه‌ای که در صورت عدم مبارزه با فساد، مقبولیت اجتماعی حاکمیت‌ها تضعیف شده و با ناسالم شدن روابط اقتصادی، توسعه کشور نیز تخریب می‌شود. رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که نباید از مبارزه با فساد فرار کرد، گفت: باید با این واقعیت مواجه شد و به نحو معقول با آن مبارزه کرد همچنین باید در امر مبارزه با فساد بدون تظاهر جلو رفت و دانست که برخورد عالمانه با این مقوله، موضوع مهمی به شمار می‌آید. وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت کار رسانه‌ای در مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها می‌توانند مسوولان را پاسخگو کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها