اخیرا یافته‌های یک پژوهش نشان داده‌اند که اعمال جریان الکتریکی اندکی به پشت سر برای مدتی بیش از 6 ماه می‌تواند باعث بهبود قابل توجهی در مهارت‌های ریاضی افراد شود. نتیجه جالب دیگر این تحقیق آن است که اگر همان جریان در جهت عکس به سمت مخالف سر وصل شود، سبب کاهش معنادار در توانایی‌های عددی افراد می‌‌شود. «روی کوهن کادوش» از دانشگاه آکسفورد می‌گوید ارتقا یا بهبود مهارت‌های عددی افراد با جریان برق می‌تواند منجر به راه‌های جدیدی برای کمک به حدودا یک‌پنجم افراد با توانایی‌های عددی متفاوت و افرادی که با مشکل «کور عددی» مواجهند، شود.
کد خبر: ۳۷۲۳۴۶

او می‌گوید: «من به طور قطع نمی‌توانم به مردم اطمینان دهم این روش سبب بهبود کارکرد مغز می‌شود ولی حداقل خود ما از نتایج بالقوه این پژوهش بسیار شگفت‌زده شده‌ایم.»

او ادامه می‌دهد: «ما پیش از این نشان داده بودیم که می‌توان به طور موقت قابلیت‌های ریاضی مغز را تحریک کرد، اما اکنون به نظر می‌رسد ما حتی قادر باشیم توانایی‌های ریاضی در افراد را نیز بیشتر کنیم.»

به گزارش ایندیپندنت؛ نتیجه این پژوهش که در ژورنال علمی «Current Biology» منتشر شده است، آزمایشی را توصیف می‌کند که روی 15 فرد بالغ صورت گرفته است که این افراد به 3 گروه تقسیم شده بودند.

به 2 گروه از آزمایش شونده‌ها جریان تحریک‌کننده‌ای در حد یک میلی‌آمپر به سطح جمجمه و در بالای دو لوب آهیانه در هر دو طرف پشت سر اعمال شد. جهت کنترل نمودن نتایج، گروه سوم هم به‌عنوان گروه شاهد و بدون تحریک الکتریکی تحت نظر قرار گرفتند. داوطلبان برای مدت 6 روز در آزمونی که شامل کار با نمادهای عددی بود، قرار گرفتند. این دانشمندان دریافتند که داوطلبانی که لوب آهیانه سمت راست آنها توسط الکترود مثبت انتقال جریان الکتریکی تحریک شده بود، نسبت به گروه شاهد و گروهی که سمت چپ مغزشان تحریک شده بود، به‌شکل قابل توجهی دارای عملکرد بهتری در کار با اعداد هستند.

پروفسور کادوش ادامه می‌دهد: «یافته‌های ما به این دلیل دارای اهمیت است که توانسته‌اند نشان دهند محرک الکتریکی را می‌توان به عنوان ابزاری برای توسعه مهارت‌های عددی یا مقابله با کاهش توانایی‌های ریاضی در اثر ضربه به مغز یا مشکلات ژنتیکی استفاده نمود. تا به امروز هیچ دارویی که بتواند مشابه چنین تاثیری را بدون داشتن اثرات جانبی قابل ملاحظه روی دیگر بخش‌های مغز و حافظه داشته باشد کشف نشده است.»

کریستوفر چمبرس، روان‌شناس از دانشگاه کاردیف نیز می‌گوید یافته‌های این تحقیق واقعا جذاب هستند و نشان‌ داده‌اند که انواع خاصی از تحریک مغز، می‌تواند عملکرد مغز را در زمینه‌ای خاص بالا ببرد. او می‌گوید: «یک نتیجه آشکار این نوع پژوهش‌ها آن است که آنها روش‌هایی را برای بالا بردن مهارت‌های عددی در افراد عادی، حتی کسانی که دچار اختلالات بالینی نیستند، توسعه می‌دهند. آنها همچنین دارای کاربردهای بالقوه بسیاری در بازیابی عملکرد مغز پس از آسیب‌های مغزی یا اختلالات رشد و نمو هستند.»

ایندیپندنت / مترجم: محمد علی ماندگاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها