کمیسیون اجتماعی دولت در حالی تا نیمه آذرماه،‌بسته حمایتی ازدواج جوانان را بررسی خواهد کرد که از تدوین قانون مشابهی با عنوان «قانون تسهیل ازدواج» 4 سال می‌گذرد، این امر با انتقاد برخی نمایندگان مجلس رو‌به‌رو شده است.
کد خبر: ۳۶۵۴۶۲

سید جواد آرین‌منش، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با ابراز تاسف از این‌که پس از 4 سال تنها یک محور از قانون تسهیل ازدواج یعنی مساله وام محقق شده، می‌گوید: طبق ماده 12 این قانون باید هر 6 ماه یک بار توسط دولت گزارشی تهیه و به کمیسیون فرهنگی مجلس تقدیم شود که تا به حال هیچ گزارشی از طرف دولت به ما ارائه نشده است.

وی همچنین توضیح می‌دهد: وقتی از دستگاه‌هایی که موظف به اجرای برخی مفاد قانون تسهیل ازدواج هستند، پیگیری می‌کنیم، پاسخ آنها این است که «در حال پیگیری این موضوع هستیم» متاسفانه تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

حمایت‌های دولت از ازدواج جوانان

محمدصادق اکبری، معاون هماهنگی و امور مجلس سازمان ملی جوانان در توضیح آخرین جلسه ستاد ساماندهی ازدواج با هیات دولت از 3 محور تحکیم خانواده، تسهیل و توانمندی جوانان برای ازدواج سخن می‌گوید و اضافه می‌کند: در جلسه با دولت تهیه بسته فرهنگی برای زوج‌های جوان توسط وزارت کشور، برگزاری نمایشگاه‌ها و جلسات در دانشگاه‌ها از سوی وزارت ارشاد و حمایت از تولید رسانه‌ای در حوزه ازدواج توسط صدا و سیما و اختصاص فضای تالارها و فرهنگسراها از طرف کمیته سامان‌دهی ازدواج جوانان مورد بررسی قرار گرفت.

در جلسه‌ای که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، همچنین افزایش هدیه ازدواج کارکنان دولت به 3 میلیون تومان مورد بحث قرار گرفت که معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری موظف شد تعداد کارمندان مجرد را در دستگاه‌های دولتی احصا و برای برآورد اعتبارات مورد نیاز به دولت ارائه کند.

از سوی دیگر، رئیس‌جمهور باردیگر بر افزایش وام ازدواج از 4 به 5 میلیون تومان تاکید کرد و برگزاری مشاوره قبل از ازدواج و قبل از طلاق با همکاری سازمان ملی جوانان و مرکز امور زنان و خانواده بررسی شد.

به گفته اکبری، کمیسیون اجتماعی دولت تا آخر ذی‌الحجه (نیمه آذرماه) مسوول بررسی این بسته حمایتی و ارائه نتایج به هیات دولت شد.

تفاهم‌نامه ازدواج با 20 سازمان دولتی

معاون سازمان ملی جوانان همچنین از عضویت دستگاه‌های متعددی در ستاد ساماندهی ازدواج خبر داد و با تاکید بر این‌که تاکنون شفافیت زیادی در مسوولیت سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در امر تسهیل ازدواج وجود نداشته، توضیح می‌دهد: به منظور مرور وظایف سازمان‌های مرتبط با امور ازدواج، 20 تفاهمنامه با دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، علوم و تحقیقات، کار و امور اجتماعی، ارشاد، وزارت کشور، کمیته امداد، بهزیستی، هلال احمر، دانشگاه آزاد، مرکز امور زنان، بنیاد شهید، سازمان تبلیغات، بسیج، صدا و سیما، تربیت‌بدنی و مشاوران جوان در حال انعقاد است که تاکنون 6 مورد آن نهایی شده است.

صندوق «اندوخته جوانان» یا «شبکه شفا»؟

در حالی که برخی خبرگزاری‌ها تعویق در راه‌اندازی صندوق اندوخته جوانان و خالی ماندن این صندوق را دلیل بی‌توجهی به برنامه‌های ازدواج جوانان می‌دانند، سازمان ملی جوانان با اتکا بر بخش غیردولتی شبکه فعالین ازدواج (شفا) را در 14 استان راه‌اندازی کرده که تا نیمه‌ماه آذر در تمام استان‌های کشور فعال خواهد شد. اکبری، آموزش، مشاوره، تحقیق، برپایی سخنرانی، تولید برنامه‌ رسانه‌ای و ارائه تسهیلات را از مهم‌ترین وظایف بخش غیردولتی می‌داند و از هموطنان می‌خواهد برای استفاده از تسهیلات این شبکه به مرکز ملی جوانان استان خود مراجعه کنند.

معاون سازمان ملی جوانان وعده می‌دهد که این شبکه قادر است با 300 هزار تومان ـ البته براساس شهر و استان ـ خدمات ازدواج ارائه دهد و با 700 هزار تومان 10 قلم اساسی از جهیزیه مورد نیاز جوانان را تامین کند.

تعویق در اجرای قانون تسهیل ازدواج

کمیسیون فرهنگی مجلس، اجرا نشدن قانون تسهیل ازدواج را تهدیدی برای خانواده‌ها دانسته و در حالی که سازمان‌های اجرایی نسبت به این قانون سکوت کرده‌اند، معاون سازمان ملی جوانان به عنوان سیاستگذار این حوزه توضیح می‌دهد: «به دلیل استفاده از تسهیلات صندوق مهر امام رضا(ع)‌ اجرای این قانون در دولت به تاخیر افتاد و توسعه صندوق اندوخته جوانان نیاز به بررسی اقتصادی بیشتری داشت؛ اما دولت تلاش کرده در 4 سال اخیر با اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگی و مشاوره، بخشی از این قانون را اجرا کند.

در موردتسهیلات مسکن نیز دولت در 3 سال گذشته ساخت بیش از 980 هزار واحد مسکونی را آغاز کرده که تا شهریور 90 این پروژه‌ها به بهره‌برداری کامل می‌رسند و بیش از 70 درصد متقاضیان آن جوانان هستند.

اکبری همچنین درتوضیح، علت تاخیر در اجرای برنامه‌های ازدواج را از سوی دولت؛ جمعیت جوان کشور می‌خواند و توضیح می‌دهد: ما در سال 89 بیش از 5‌/‌17 میلیون جوان 20 تا 29 سال داریم و در سال 92ـ84 نیز کشور با بیشترین حجم جمعیت 14‌تا‌29 سال روبه‌رو بوده که دوران انقلاب تقاضا برای ازدواج، اشتغال و مسکن است. به اعتقاد من برنامه‌های اجرا شده توسط دولت از برنامه چهارم نیز بیشتر بوده است.

خبر آخر؛ وام 5 میلیونی تا 3 ماه آینده

رئیس سازمان ملی جوانان هر چند تمایلی به مصاحبه با رسانه‌ها ندارد؛ اما در هفته جاری مهم‌ترین اخبار را در حوزه ازدواج اعلام کرده است.

به گفته وی، پرداخت وام ازدواج 5 میلیون تومانی تا 3 ماه آینده آغاز می‌شود. وی با اشاره به راه‌اندازی نمایشگاه‌های دائمی «جهیزیه ارزان» از ابتدای سال آینده در سراسر کشور، عنوان کرد: این نمایشگاه‌ها با همکاری وزارت بازرگانی به ارائه محصولات داخلی با قیمت مناسب خواهند پرداخت. معاون رئیس‌جمهور همچنین از طراحی خانه‌های مبله‌ای که با جهیزیه ارزان قیمت چیدمان می‌شوند، به عنوان الگوی ویژه‌ای در این زمینه خبر داد و یادآور شد: تا پایان امسال، این خانه‌ها در چند کلانشهر کشور برپا خواهد شد و در سال 90 نیز همه 31 استان کشور از چنین الگویی بهره‌مند خواهند شد.

به گفته وی، دولت بزودی اجرای «طرح مسکن ویژه‌ جوانان» با قیمت و متراژ مناسب را آغاز خواهد کرد. این طرح جدای از طرح مسکن مهر است و دارای ویژگی‌هایی است که تنها برای جوانان مناسب است و بزودی جزئیات آن از سوی دولت اعلام خواهد شد.

به هر حال دولت همچنان برنامه‌های خود را برای تسهیل ازدواج جوانان به پیش می‌برد و قانون تسهیل ازدواج که مدت‌ها در مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی و بنا شد صندوق اندوخته جوانان، درمانی بر گره کور ازدواج جوانان باشد، بلاتکلیف مانده است.

کتایون مصری
‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها