به مناسبت سالروز شکست حصر آبادان (پنجم مهر)، وعده دکتر محمود احمدی‌نژاد به مردم آبادان درباره تامین آب شرب سالم و شیرین تحقق می‌یابد و ساکنان این خطه دلاورخیز به اتفاق رئیس‌جمهور محبوب خود آب شیرین جاری در لوله‌های آبرسانی را نوشن جان می‌کنند.
کد خبر: ۳۵۵۶۹۴

طرح آبرسانی غدیر یکی ازطرح‌های بزرگ ملی از نظر حجم و وسعت عملیات کاری است که با کارفرمایی سازمان آب و برق خوزستان، عملیات طراحی و اجرایی این طرح بزرگ توسط متخصصان قرارگاه خاتم الانبیا آغاز شد.

به گزارش ایرنا، در این طرح آب شرب ساکنان شهرستان آبادان مانند خرمشهر از محل آب‌های سد انحرافی تنظیمی پای پل کرخه و دز با ظرفیت 4/26دهم متر مکعب در ثانیه از دو منبع مجاز تامین می‌شود.

طرح آبرسانی غدیر که 13 تریلیون ریال هزینه اجرای آن است، درمجموع 21 شهر و 1200 روستا را در خوزستان از آب شرب سالم و پایدار برخوردار می‌کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان، با بهره برداری کامل از طرح غدیر که بزرگترین طرح آبرسانی کشور از نظر حجم کاری است، مشکل کمی و کیفی آب شرب چهار میلیون و 700 هزار نفر در مناطق شهری و روستایی 21 شهر کوچک و بزرگ استان خوزستان تا افق 1415 برطرف می‌شود.

بر اساس این گزارش این طرح با 675 کیلومتر لوله‌گذاری برای آبرسانی به شهرها و مناطق روستایی شش شهرستان استان خوزستان در دست اجرا است.

مجموع طول خطوط مستقیم انتقال آب در طرح غدیر، 320 کیلومتر است که مرحله دوم نصب خطوط لوله برای آبرسانی به شهرهای اهواز، دشت آزادگان، شادگان و افزایش ظرفیت آب مورد نیاز شهرهای آبادان و خرمشهر و مرحله نهایی تامین 24 مترمکعب آب بر ثانیه از آبگیر واقع در منطقه پای پل کرخه تا منطقه ام الدبس است.

در این طرح مشکلات کمی و کیفی آب شرب شوش، الوان، دشت آزادگان، دارخوین، هویزه، حمیدیه، رفیع، بستان، اهواز، ویس، شیبان، شیرین شهر، شادگان، آبادان، خرمشهر، ملاثانی، رامین، الهایی، چوئبده، اروندکنار، سوسنگرد و شهرک بهرام برطرف می‌شود.

فاز نخست طرح آبرسانی غدیر با بهره برداری از تصفیه‌خانه آب شهدای خرمشهر در سوم خرداد ماه امسال همزمان با بیست و هشتمین سالروز آزادسازی این شهر با حضور رئیس‌جمهور به بهره برداری رسید و مردم خرمشهر از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار شدند.

فاز دوم این طرح که از خرمشهر به آبادان است با احداث خط لوله به طول هشت کیلومتر و با بهره برداری ازتصفیه خانه طرح جامع آب ثامن الائمه (ع) آبادان روز پنجم مهرماه با حضور ریس جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد و آبادانی‌ها نیز پس از سال‌ها چشم انتظاری آب شرین را از لوله‌های آب شهری نوشن جان می‌کنند.

* تصفیه خانه جامع آب شرب آبادان تحت نام ثامن الائمه (ع) فردا با حضور رئیس‌جمهور به بهره برداری می‌رسد.

این تصفیه خانه یکی از بزرگترین طرح‌های حوزه آبرسانی وزارت نیرو است که عملیات ساخت آن از سال 84 آغاز شد و در دولت‌های نهم و دهم شتاب بیشتری گرفت و یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی دولت دکتر احمدی‌نژاد در این شهرستان است.

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مشکلات آب شرب آشامیدنی آبادان گفت: با بهره‌برداری از طرح جامع تصفیه‌خانه شهری این شهرستان و پایان عملیات اجرایی طرح بزرگ غدیر مشکلات تامین آب شرب موردنیاز مردم به طور کامل رفع خواهد شد.

محسن پویا افزود: از آغاز اجرای طرح ساخت تصفیه خانه ثامن الائمه (ع) آبادان تا‌ پایان سال 88، بیش از 390 میلیارد ریال برای انجام مراحل مختلف آن هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان ظرفیت تصفیه‌خانه جامع شهری آب ثامن الائمه آبادان را 180هزار متـر مکعب آب در شبانـه روز اعلام کرد و گفت: با بهره‌برداری از این تصفیه خانه آب مورد نیاز 630 هزار نفر جمعیت تا سال 1410 تامین خواهد شد.

پویا با بیان این‌که آب مورد نیاز مردم آبادان اکنون از سه تصفیه‌خانه قدیمی تامین می‌شود، افزود: پس از پایان جنگ تحمیلی تاکنون هیچ تصفیه‌خانه‌ای در آبادان احداث نشده و اکنون این سه تصفیه‌خانه نیز پاسخگوی نیازهای شهری آبادان نیستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان اظهار کرد: میزان آب آشامیدنی توزیعی به شهرهای آبادان و اروندکنار و روستاهای اطراف در زمان حاضر به طور میانگین بین 95 تا 110 هزار متر مکعب در شبانه‌روز است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها