مبارزات انتخابات پارلمانی افغانستان نیمه‌شب چهارشنبه رسما پایان یافت و هزاران نامزد انتخابات اکنون به دستان میلیون‌ها افغان چشم دوخته‌اند که امروز به رغم تهدید‌های امنیتی شبه نظامیان پای صندوق‌های رای می‌روند. این دومین انتخابات از این نوع پس از سقوط طالبان در سال 2001 است که در آن بیش از 2500 نامزد برای 249 کرسی پارلمانی رقابت می‌کنند.
کد خبر: ۳۵۴۲۰۳

تعداد کلی رای‌دهندگان که بیش از 10 میلیون نفر تخمین‌زده می‌شود، تقریبا در 6000 مرکز رای‌گیری در سراسر کشور حاضر خواهند شد. در همین حال اعلام شده است که به دلیل شرایط نامساعد در برخی مناطق صدها صندوق بازگشایی نخواهند شد. به گزارش بی.بی.سی، مبارزات انتخاباتی نامزدها 2 ماه پیش شروع شد و از آن زمان نامزدها پوسترهای تبلیغاتی خود را به در و دیوارها، پنجره مغازه‌ها، درختان و حتی سیم‌های برق خیابان‌ها چسباندند. مبارزات در روزهای اخیر شدت گرفت و آگهی‌های تلویزیونی و وانت‌های مجهز به بلندگوهایی که در خیابان‌های کابل دور می‌زدند، بیشتر دیده می‌شد. در حالی که 68 کرسی در این مجلس برای زنان کنار گذاشته شده است، 406 نامزد زن با یکدیگر رقابت کردند که در برخی موارد برخلاف عرف و سنت‌های جامعه افغان بود و مخالفت‌هایی را برانگیخت.

در همین حال، نگرانی از تقلب و ارتشاء و نیز ناامنی‌های موجود برانتخابات افغانستان سایه انداخته است. این نگرانی‌ها در پی گزارش ضبط 3000 کارت جعلی ثبت‌نام رای‌دهندگان در استان غزنی تشدید شده است. با این حال ناظران افغان و غربی می‌گویند اصلاحات وارد شده پس از ماجرای سال گذشته خطر تقلب را کاهش داده است. در این خصوص سید مراد شریفی، رئیس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان از نظارت 270 هزار ناظر افغان و بین‌المللی بر روند رای‌دهی در انتخابات پارلمانی این کشور خبر داد.

در یک اظهار نظر دیگر به گزارش خبرگزاری فرانسه، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا ضمن دفاع از روند جنگ در افغانستان گفت:‌ من معتقدم روند خوبی هم اکنون در برگزاری انتخابات در جریان است و امیدوار هستم شاهد انتخاباتی معتبر باشیم که در آن، میزان تخلف‌ها به حداقل ممکن برسد. گیتس افزود: با توجه به اعزام 30 هزار سرباز کمکی آمریکایی ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده ناتو در افغانستان معتقد است جنگ در مسیر صحیح خود پیش‌می‌رود.گروه طالبان که مخالف برگزاری این انتخابات است، روز پنجشنبه گذشته یک بار دیگر با طرح درخواست خود از مردم این کشور برای تحریم انتخابات پارلمانی روز شنبه، خواستار مقاومت افغان‌ها در برابر اشغالگران خارجی شد. طالبان اوایل هفته گذشته نیز هشدار داد تمامی تلاش خود را به کار می‌گیرد تا انتخابات پارلمانی ماه جاری افغانستان را از مسیر اصلی منحرف کند و از مردم افغان درخواست کرد این انتخابات را تحریم کنند./ خبرگزاریها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها