در سومین آیین نکوداشت خانه سینما، این‌بار نوبت مستندسازان بود تا در مراسمی مستقل تقدیر شوند. این مراسم سه‌شنبه شب در تالار حرکت برگزار شد و در آن علاوه بر اهدای جایزه به برگزیدگان بخش‌های مختلف، از 2 مستندساز برجسته نیز تجلیل شد. این مراسم هم با کارگردانی «احد صادقی» برگزار شد و بار دیگر هنرمندان خانه سینما بخشی از حرف‌های خود را در قالب موسیقی‌هایی که اجرا شد بیان کردند. این‌بار هم مانند 3 مراسم قبلی موسیقی اجرا شده بر وحدت و همدلی سینماگران تاکید داشت.
کد خبر: ۳۵۳۸۱۵

در این مراسم فرهاد توحیدی به کمرنگ شدن نقش سینمای اجتماعی در کشور اشاره کرد و گفت: «در غیاب سینمای اجتماعی سبک‌های دیگری بار این سینما را به دوش می‌کشند و سینمای مستند یکی از این سینماهاست.

این فیلمنامه‌نویس افزود: «امروز مستند‌سازان جوان مـــا پا بر دوش گذشتگان گذاشته و فعالیت خود را ادامه می‌دهند. من امیدوارم تا تولد دوباره سینمای اجتماعی، این افراد بار سنگین مسوولیت را به دوش بکشند و خم هم به ابرو نیاورند.»

تقدیر از مهرداد اسکویی و جواد ظهیری

بخش دیگری از این مراسم به اهدای جایزه مهرداد اسکویی و جواد ظهیری تعلق داشت. اسکویی که از دریافت این جایزه بشدت هیجان‌زده بود، گفت: «باید قدر مستند‌سازان کشور را بدانیم. افرادی که امشب در ردیف اول و دوم و یا آخر نشسته‌اند، تعدادشان زیاد نیست. این افراد نباید بنشینند، بلکه باید کار کنند.»

جواد ظهیری تهیه‌کننده سینمای مستند نیز در ادامه مراسم مورد تقدیر قرار گرفت. او هنگام دریافت جایزه‌اش، بااشاره به کلیپی که از او تهیه شده بود گفت: «همه حرف‌هایم را در این کلیپ زده‌ام و حرف زیادی برای گفتن ندارم.»

از نکات جالب توجه این مراسم قرائت بیانیه خانه سینما در محکومیت اقدام موهن آتش زدن قرآن کریم در آمریکا بود. در بیانیه‌ای که توسط «کامران ملکی» خوانده شد، چنین آمده است: «جریان اسلام هراسی به بهانه‌ برگزاری سالگرد مراسم 11 سپتامبر به بحرانی دامن زد که اوج آن اهانت به کلام وحی بود و ما اهانت به قرآن کریم را محکوم می‌کنیم. اعتقاد داریم کسانی که فاجعه 11 سپتامبر را آفریدند مسلمان نبودند. تروریست‌ها در همه جای دنیا یک مذهب بیشتر ندارند، خشونت.»

از دیگر حاشیه‌های این مراسم سخنان «رخشان بنی‌اعتماد» بود. این کارگردان گفت: «وقتی از سینمای مستند صحبت می‌شود، منظورمان سینمای نجیبی است که با سیلی صورتش را سرخ می‌کند. من امیدوارم که همچنان از این سینما حمایت نشود تا سینمای مستند بتواند استقلال خودش را حفظ کند.» وی ادامه داد: «امشب پس از مدت‌ها دور هم جمع شده‌ایم و حرف‌های خوب و راست می‌شنویم. مدت‌هاست که دیگر خیلی حرف راست نمی‌شنویم و سعی می‌کنیم که چشم‌هایمان را بسته و گوش‌هایمان را ببندیم، البته مستند‌ساز هیچ‌گاه چشم‌ و گوشش بسته نیست.»

برگزیدگان بخش مستند

بهترین صدابرداری: نظام‌الدین کیایی و حسین ابوالصدق برای فیلم «پارک مارک»

بهترین تدوین: امیر ادیب‌پور و فرشته جغتایی برای فیلم «چه سرسبز بود دره ما»

بهترین فیلمبرداری: تورج اصلانی برای فیلم «چه سرسبز بود دره ما»

بهترین پژوهش: امیرحسین ثنایی و مسعود امینی‌تیرانی برای فیلم «خاک حافظه»

بهترین مستند کوتاه : محمدصادق جعفری برای فیلم «طلب خیر»

بهترین تهیه‌کنندگی : محسن رمضان‌زاده برای فیلم «پارسه»

بهترین کارگردانی فیلم میان‌مدت : فرشته جغتایی برای فیلم «چه سرسبز بود دره ما»

بهترین تهیه‌کننده‌ مستند فیلم میان‌مدت: تورج اصلانی برای فیلم «چه سرسبز بود دره‌ ما»

بهترین مستند بلندمدت: فیما امامی و رضا دریانوش برای فیلم «جای خالی آقا و خانم ب»

بهترین تهیه‌کنندگی مستند بلند‌مدت: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و فیما امامی برای فیلم جای خالی «آقا و خانم ب»

رضا استادی ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها