هفته گذشته، فرارسیدن ماه مبارک رمضان جانی تازه در نگارخانه‌های شهر دمید تا این روزها شاهد انواع و اقسام نمایشگاه‌های هنری با چاشنی هنر دینی باشیم. بسیاری از هنرمندان که آثاری را برای نمایش در این ماه آماده کرده بودند، هفته گذشته با برپایی نمایشگاه‌های مختلف، سهم خود را ادا کردند. اما نخستین پیشنهاد بازدید از یک نمایشگاه هنری در ستون این هفته بازدید از مجموعه نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران است که این روزها میزبان آثار سومین نمایشگاه بین‌المللی تایپوگرافی اسماء‌الحسنی است.
کد خبر: ۳۴۷۴۳۱

در این نمایشگاه، برگزیده آثار تایپوگرافی با موضوع اسماءالحسنی که توسط هنرمندان داخلی و خارجی خلق شده‌اند، به نمایش درآمده است. نکته قابل توجه در حاشیه این نمایشگاه، داوری‌های مردمی است که باعث تفاوت آن با دیگر نمایشگاه‌ها می‌شود. در این دوره از نمایشگاه این امکان فراهم شده تا مخاطبان و علاقه‌مندان و حتی شرکت‌کنندگان نیز سهمی در داوری آثار راه‌یافته به نمایشگاه داشته باشند.

براین اساس، اثری که بیشترین رای مخاطبان را از آن خود کند، از جمله برندگان ششمین دوره نمایشگاه معرفی می‌شود و 2 جایزه نقدی (در 2 بخش) به آنها تعلق می‌گیرد. خانه هنرمندان در خیابان ایرانشهر و در باغ موزه هنرمندان واقع شده است.

«بسم‌الله» در حوزه هنری

نمایشگاه آثار گرافیک و خوشنویسی که با عنوان «بسم‌الله» به طور همزمان در نگارخانه‌های ابوالفضل عالی و نگارخانه سوره حوزه هنری آغاز به کار کرده است، دیگر پیشنهاد این ستون است. در این نمایشگاه هم آثار 19 هنرمند خوشنویس و 32 هنرمند گرافیست عرضه شده است.

این نمایشگاه با نمایشگاه‌های دیگر که در پایتخت برگزار می‌شود کمی تفاوت دارد؛ زیرا هنرمندان این نمایشگاه همه اهل سمنان هستند که آثارشان در 2 بخش در نگارخانه ابوالفضل عالی و نگارخانه سوره تا 3 شهریورماه به نمایش درآمده است. نگارخانه سوره در میدان انقلاب، جنب سینما بهمن و نگارخانه عالی در تقاطع حافظ و سمیه، ساختمان حوزه هنری واقع است.

این نمایشگاه از نگاهی دیگر نیز قابل توجه است؛ زیرا آثاری که در شهرستان‌ها تولید می‌شود، مخاطبان محدود‌تری دارد، اما وقتی آثار این هنرمندان در تهران به نمایش دربیاید، باعث افزایش مخاطبان و افزایش سطح کیفی آثار آنها می‌شود. در این نمایشگاه 16 اثر خوشنویسی و 168 پوستر به نمایش درآمده است.

وقتی طبیعت می‌رقصد

نگارستان «آن» هم اگرچه تازه به جمع نگارخانه‌های تهران پیوسته است، اما آثار درخور توجهی را تاکنون به نمایش گذاشته است.

«طبیعت در رقص» مجموعه‌ای از عکس‌های امیرحسین حشمتی، عکاس جوانی است که با نگاهی متفاوت از جمعه این هفته در «آن» به نمایش درمی‌آید.

حشمتی در یادداشتی کوتاه درباره این عکس‌ها نوشته است: «به حرکت درآمدن دوربین من، ستایش مناظر ساده طبیعت است. نیت من گیج کردن بیننده با فنون عکاسی نیست؛ بلکه قصد من برانگیختن ذات خلاقیت و ایجاد تصاویری چشمگیر و قوی با پیامی در خویش است». البته نگارستان «آن» این روزها میزبان مجسمه‌ «بوم‌های مچاله» شقایق عربی است. نگارخانه «آن» در خیابان ونک، خیابان سئول، شماره 40 واقع شده است.

تلالو آیه‌های نور

در ادامه نمایشگاه‌های موضوعی در هفته گذشته، نمایشگاه آثار خط نقاشی قرآنی با عنوان «آیه‌های نور» در موزه‌ هنرهای معاصر فلسطین گشایش یافت.

این نمایشگاه شامل بیش از 40 اثر خط نقاشی‌ قرآنی از علی ‌تن، حسین الطافی و عظیم فلاح است که به مناسبت ماه مبارک رمضان گشایش یافته است.

علی‌ تن متولد 1350 (کازرون)، فارغ‌التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد از دانشگاه تربیت مدرس و دانش‌آموخته انجمن خوشنویسان ایران است. علی تن، مدرس دانشگاه‌های صنایع دستی، علامه طباطبایی و انجمن خوشنویسان ایران است. وی داوری جشنواره‌ها و مسابقه‌های مختلف ملی و بین‌المللی در ایران، برگزاری 18 نمایشگاه انفرادی و شرکت در بیش از 120 نمایشگاه گروهی داخل و خارج از کشور را در کارنامه هنری خود دارد.

غلامحسین الطافی نیز هنرمند دیگری است که آثار وی در این نمایشگاه به نمایش درمی‌آید.

وی سال‌ها نزد استاد علی تن به کسب هنر خوشنویسی پرداخته است و تاکنون برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی متعددی را در کارنامه هنری خود دارد که از آن جمله می‌توان به برگزاری نمایشگاه‌هایی در فرهنگسرای ابن‌سینا، اقوام، خاوران و دانشجو اشاره کرد. موزه هنرهای معاصر فلسطین در خیابان فلسطین، خیابان برادران مظفر واقع شده است.

نمایشگاهی که نیمه‌کاره رها شد

هفته گذشته هفته شلوغی برای نگارخانه‌های هنری تهران بود؛ روزهای شلوغی که در میان تمام هیاهوهایش خبری کوچک، اما مهم را هضم کرد. سقف نگارخانه سیحون تهران هفته گذشته در کمال ناباوری هنرمندان فروریخت تا نمایشگاه عکس‌هایی که در هفته پیش و در همین ستون خبر برگزاری آن را در این نگارخانه داده بودیم، نیمه‌کاره و به دلیل این سقف‌ریزی هنری! به نگارخانه شیرین منتقل شود.

این نگارخانه که قدیمی‌ترین نگارخانه کشور نیز لقب گرفته است، سال‌های سال میزبان اولین آثار هنرمندانی ‌بوده که هریک از آنها اکنون نام و آوازه‌ای درخور توجه برای خود دست و پا کرده‌اند. اگر از این موضوع بگذریم که براستی چرا باید قدیمی‌ترین نگارخانه ایران، سقفش در حین برگزاری یک نمایشگاه هنری فرو بریزد، دلیل اصلی انتشار این خبر در این ستون اعلام هشداری جدی در مورد ساخت نگارخانه‌هایی استاندارد در کشورمان است.

این یک واقعیت است که اکنون در کشورمان هنوز یک نگارخانه استاندارد که از سوی بخش خصوصی اداره شود، وجود ندارد. نگارخانه‌های ایران که بیشترشان در پایتخت متمرکز شده‌اند، یکی از اتاق‌های خانه‌ای استیجاری هستند که از روی اجبار از سوی هنردوستی! نام نگارخانه را بر خود نهاده‌اند. این که نگارخانه سیحون چرا فروریخت، بماند برای بعد؛ اما مانایی سقف نگارخانه‌ها به عنوان مهم‌ترین بخش در چرخه اقتصاد هنری، حرفی از جنس دیگر است که نیازمند توجه پدرانه مسوولان حوزه هنر‌های تجسمی کشور است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها