با اجرای یک طرح جدید قرار است متناسب با میزان پیمایش خودروهای دیزلی، گازوئیل تحویل داده شود. این طرح اخیرا در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مورد بررسی و تصویب قرار گرفته و یکی از اهداف اجرای آن مصرف بهینه و کنترل مصرف این سوخت ارزان توصیف شده است.
کد خبر: ۳۴۶۷۷۴

در حال حاضر نرخ گازوئیل هر لیتر 16.5 تومان است و متوسط مصرف روزانه سال قبل 92.6 میلیون لیتر بوده است که بخش عمده آن در نیروگاه‌ها، به مصرف می‌رسد.

واردات گازوئیل همواره در نیمه دوم سال صورت می‌گیرد زیرا در این مقطع از سال به دلیل افزایش استفاده از گاز طبیعی در بخش خانگی، گازرسانی به نیروگاه‌ها متوقف می‌شود. بر این اساس گازوئیل به نیروگاه‌ها داده می‌شود. امسال نیز قرار است از شهریورماه روزانه 4 تا 5 میلیون لیتر گازوئیل برای تامین سوخت نیروگاه‌ها وارد شود.

هم‌اکنون پالایشگاه‌های کشور روزانه حدود 80 میلیون لیتر گازوئیل تولید می‌کنند که قرار است با اجرای طرح جدید براساس میزان پیمایش به خودروها سوخت گازوئیل تحویل داده شود.

براساس طرح آزمایشی (پایلوت)‌ که در استان سیستان و بلوچستان در حال اجراست اطلاعات خودروهای سنگین گازوئیل‌سوز جمع‌آوری می‌شود و با GPS که روی این خودروها نصب شده اطلاعات مربوط به میزان پیمایش و مصرف سوخت آنها توسط سامانه سوخت جمع‌آوری می‌شود. در حال حاضر گازوئیل به صورت نامحدود و با کارت سوخت عرضه می‌شود و از سال گذشته تاکنون که سوخت گازوئیل با کارت هوشمند عرضه شده به گفته مسوولان درصد قابل توجهی در کاهش مصرف و حتی قاچاق تاثیرگذار بوده است.

طرح مزبور قرار است توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اجرا شود و ایده و طرح آن در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور طرح و مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس شرکت ملی پالایش و پخش سامانه کنترل خودروهای گازوئیل‌سوز را طراحی و اجرا کرده که به گفته رویانیان رئیس ستاد مدیریت سوخت در نیمه دوم امسال راه‌اندازی خواهد شد.

به گفته رویانیان با اجرایی شدن این طرح عرضه گازوئیل براساس میزان پیمایش خودرو و عملکرد آن بوده و طبق یک مدیریت جدید نرم‌افزار سوخت ارائه خواهد شد.

رویانیان از این که نام این طرح سهمیه‌بندی گازوئیل خوانده شود اکراه دارد اما یکی از کارشناسان مدیریت سوخت در این باره می‌گوید: سهمیه‌بندی محترمانه گازوئیل.

این کارشناس معتقد است براساس مصوبه قانون بودجه سال‌جاری که واردات خودروهای سبک دیزلی آزاد شده با تغییر سبد سوختی کشور و افزودن سوخت دیزلی برای خودروهای سواری، چنین طرحی به منظور کنترل مصرف مطرح شده است.

محمدنژاد معاون وزیر نفت در امور مهندسی و ساخت داخل نیز با تاکید بر این که سبد سوختی کشور باید متنوع شود می‌گوید: هم‌اکنون بخش سوخت بنزین بخش عمده‌ای از سوخت مصرفی کشور است که با توجه به مسایل ‌زیست‌محیطی مصرف نفت‌گاز با کیفیت برای محیط‌زیست در قیاس با بنزین سازگارتر است.

وی معتقد است: در صورت تامین به موقع منابع مالی اجرای پروژه بهینه‌سازی در برخی پالایشگاه‌های کشور علاوه بر این که مصرف سوخت در بخش حمل و نقل متنوع می‌شود، سوخت با کیفیت در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

براساس طرح میزان پیمایش و عرضه گازوئیل هنوز مشخص نیست که براساس چه مقدار مسافت چه میزان سوخت تحویل خودروها می‌شود، اما فرید عامری -?مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی- پیش‌تر گفته بود هم‌اکنون که این طرح به صورت پایلوت در استان شرقی سیستان و بلوچستان در حال اجراست و با جمع‌آوری اطلاعات مربوط به خودروها و جمع‌بندی آن تصمیم‌گیری‌ نهایی صورت می‌گیرد.

عامری گفته است این طرح از شهریورماه اجرا خواهد شد اما وی نیز از ذکر جزئیات مربوط به میزان عرضه سوخت و مسافت طی شده خودداری کرد.

رویانیان، رئیس ستاد مدیریت سوخت همچنین در اظهارنظری دیگر گفته است ایران سومین مصرف‌کننده انرژی در دنیاست و دلایل خود را عقب‌ماندگی ایران از استانداردهای جهانی ناشی از تولید خودروهایی با مصرف بالای سوخت، ضعف فرهنگی استفاده از خودرو، زیاد بودن سفرهای زاید، ارزان بودن قیمت بنزین عنوان می‌کند و تاکید دارد: متاسفانه در ایران فرهنگ استفاده از خودروهای شخصی صحیح نبوده و برای هر مسیر کوتاه بین شهری نیز از خودروهای شخصی استفاده می‌شود.

وی تصریح کرده که با اعمال مدیریت بر مصرف انرژی از سال 86 مصرف سوخت به شکل قابل توجهی تحت کنترل درآمده به طوری‌که قبل از اجرای سهمیه‌بندی روزانه 75 میلیون لیتر بنزین و 60 میلیون لیتر گازوئیل در کشور مصرف می‌شد که با این طرح 13 میلیون لیتر نسبت به سال 86 کاهش یافته است.

براساس این گزارش یکی دیگر از نکات قابل توجه در مقوله طرح پیمایش خودروهای دیزلی و عرضه سوخت موضوع هدفمندی یارانه‌هاست که قرار است از نیمه دوم سال جاری اجرا شود. به گفته علیرضا ضیغمی، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش بیشترین یارانه متعلق به گازوئیل است در حالی که قیمت واقعی و تمام شده هر لیتر گازوئیل 700 تومان اعلام شده اما این سوخت با قیمت 16.5تومان عرضه می‌شود که با منطق اقتصادی سازگاری ندارد.

هنوز هیچ گزینه‌ای اعلام نشده که با اجرای طرح پیمایش و قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت گازوئیل در سبد سوختی کشور چند درصد افزایش می‌یابد؟ و آیا همان قیمت تمام شده تعیین خواهد شد یا خیر و اساسا چه میزان گازوئیل به خودروها فروخته خواهد شد.

براساس این طرح، با نصب GPS روی خودروهای سنگین، اطلاعات مربوط به میزان پیمایش و مصرف سوخت آنها توسط سامانه سوخت جمع‌آوری می‌شود

زیبا اسماعیلی 
گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها