در پی موافقت کمیته پیگیری طرح صلح عربی وابسته به اتحادیه عرب با آغاز مذاکرات مستقیم‌سازش، جنبش حماس و جهاد اسلامی اعلام کردند این مذاکرات را تسلیم و سازش دربرابر خواست آمریکا و رژیم صهیونیستی دانسته و نتایج آن را به رسمیت نمی‌شناسند.
کد خبر: ۳۴۳۴۹۴

روز پنجشنبه گذشته در جریان نشست وزرای خارجه 13 کشور عضو اتحادیه عرب با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در شهر قاهره، پایتخت مصر از شروع دوباره مذاکرات مستقیم بین رژیم صهیونیستی و دولت خودگردان حمایت شد. دولت خودگردان از سال 2008 و درپی حمله رژیم صهیونیستی به غزه این مذاکرات را قطع کرده بود، هرچند مذاکرات غیرمستقیم همواره ادامه داشت و طی 6 ماه گذشته نیز در عمل نشان داد که هیچ‌گونه ثمری ندارد.

آمریکا و رژیم صهیونیستی از این تصمیم اتحادیه عرب استقبال کرده‌اند. پیشتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که هر چه زودتر خواهان از سرگیری مذاکرات مستقیم است. روز گذشته نیز در بیانیه‌ای که دفتر نتانیاهو در واکنش به تصمیم اخیر اتحادیه عرب صادر کرد، گفته شد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی آماده مذاکره مستقیم و صریح با مسوولان تشکیلات خودگردان طی روزهای آینده است. این موضع در حالی از سوی نتانیاهو اتخاذ شده است که برخی خبرها از طرح اسرائیل برای اسکان 300 هزار یهودی در مناطق فلسطینی نقب و الجلیل حکایت دارد. این طرح چهارشنبه گذشته به تصویب کمیته «توسعه صحرای نقب و الجلیل» وابسته به کابینه رژیم صهیونیستی رسیده است.

در چنین شرایطی، جنبش حماس معتقد است موافقت با آغاز مذاکرات مستقیم سازش، تسلیم در برابر سیاست و واقعیت تحمیلی رژیم صهیونیستی و اعمال فشارهای دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکاست که به دلیل انتخابات داخلی فراروی خود از اشغالگران جانبداری می‌کند. صلاح البردویل یکی از رهبران جنبش حماس اعلام کرد که موافقت کمیته عربی با از سرگیری مذاکرات مستقیم بیانگر ضعف و عدم یکپارچگی و عقب‌نشینی دولت‌های عرب از مسوولیت خود در قبال قضیه فلسطین است. فوزی برهوم سخنگوی حماس نیز اعلام کرد این تصمیم عربی یک لغزش خطرناک و اشتباه بزرگ است که ملت فلسطین بهای آن را خواهد پرداخت و پیامدهای نگران‌کننده‌ای علیه وحدت فلسطین و حقوق مشروع ملت آن به همراه خواهد داشت.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز با انتقاد از موافقت کمیته پیگیری طرح صلح عربی تاکید کرد: سخن آمریکا درباره ارائه ضمانت به تشکیلات خودگردان درباره روند سازش فریبی بیش نیست. احمد المدلل از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفتگو با شبکه خبری العالم افزود: تنها می‌توانم به خاطر این موضعگیری دولت‌های عرب که شکست و بی‌ارادگی خود را نشان دادند، به امت اسلامی تسلیت بگویم. نکته عجیب این‌که محمود عباس که خود از جمله مخالفان سرسخت شروع دوباره مذاکرات مستقیم بود، اعتراف کرد تحت‌فشار آمریکا این دور از مذاکرات را می‌پذیرد. وی عنوان کرد:‌ من از سوی آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا و بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل و برخی کشورهای جهان به منظور ورود به مذاکرات مستقیم با اسرائیل تحت‌فشار هستم. / خبرگزاری‌ها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها