با محمد بهزاد، معاون وزیر نیرو در امور برق

قیمت برق را طوری افزایش می‌دهیم که به مردم فشار وارد نشود

برق به عنوان یک حامل اساسی انرژی در فرآیند توسعه کشورها نقش اساسی و ارزنده‌ای دارد و بسترهای لازم را برای رشد و توسعه همه‌جانبه فراهم می‌سازد. انرژی برق به دلیل پاک بودن، سهولت مصرف و امکان تبدیل به انواع انرژی‌های دیگر از مطلوبیت بالا و منحصر به فردی برخوردار است.
کد خبر: ۳۳۷۹۰۱

صنعت برق در ایران نیز بویژه در سال‌های اخیر درصدد گشودن دریچه‌های بالندگی و رشد بوده و پی‌ریزی بازارهای فروش، ورود بخش خصوصی به عرصه تولید، فضای رقابتی، جلوگیری از هدرروی و در حال حاضر اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها در حوزه برق می‌تواند از نکات برجسته در حوزه انرژی پاک و مطلوب برق باشد که می‌توان به رشد و توسعه آن اشاره داشت.

اما تولید برق پایدار، رعایت استانداردها و عرضه بهینه برق از جمله نکاتی است که در خور توجه بیشتر این صنعت زیربنایی است.

در حال حاضر در کشور ما رشد مصرف برق مانند سایر انرژی‌ها رو به فزونی است و همواره روند نگران‌کننده‌ای در کشور بویژه در تابستان داشته است.

به گفته مهندس محمد بهزاد، معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو 30 درصد برق مصرفی خانگی توسط توسطه 3 دهک برخوردار دهم مصرف می‌شود. بهزاد می‌گوید چنانچه روند مصرف در این دهک پرمصرف پایین نیاید ناگزیر به اعمال جریمه¬های سنگین و حتی قطع برق خواهیم شد.

آنچه در پی می‌آید گفتگوی جام‌جم با محمد بهزاد در زمینه‌های مختلف صنعت برق است.

برای تعیین قیمت برق بعد از هدفمندسازی یارانه‌ها چه سناریویی دارید؟ یک بار از افزایش 2 برابری خبر دادید یک بار از افزایش 5 برابری گفته شده است.

همان‌طور که شما هم اشاره کردید در واقع پیشنهاد ما در هیات دولت از نظر نرخ، ارائه شده ولی هنوز تصویب نشده یعنی روی میز دولت در حال بررسی است. با توجه به این‌که قرار شده در نیمه دوم اجرایی و عملیاتی شود تا آن موقع معلوم می‌شود.  ولی فعلا در 6 ماه اول نرخ تغییر نخواهد کرد.

درست است که تغییر نمی‌کند،‌ اما شما نمی‌خواهید بگویید چه سناریویی را مطرح کردید؟ چند گزینه داده‌اید؟

چه تاثیری دارد که ما این حرف را بزنیم. وقتی که سناریو داده‌ایم باید ببینیم دولت چه تصمیمی می‌گیرد.

خب، مردم دارند مصرف خود را مدیریت می‌کنند اگر سناریو مشخص شود شاید تاثیر این‌گونه داشته باشد.

این نکته خوب است در واقع ما طوری برنامه داریم که وقتی تصویب شود برای مشترکانی که مصرف خود را رعایت می‌کنند و زیر الگوی مصرف هستند و صرفه‌جویی لازم را انجام می‌دهند هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. قیمت برایشان خیلی آرام افزایش پیدا می‌کند، ولی بیشتر مشکلات ما الان در دهک‌های 8، 9، 10 و بویژه دهک دهم است. چون مجموع مصرف برق در 5 دهک اول می‌شود 5‌/‌24 درصد مصرف. در حالی که دهک دهم به تنهایی 30 درصد برق را مصرف می‌کند،‌ لذا  از تابستان (از 15 تیر)‌ 2 کار را انجام می‌دهیم. یکی این که به کسانی که در دهک بالا و دارای مصرف بالا هستند جریمه‌هایی اعمال می‌شود که این جریمه‌‌ها برای مصارف بسیار بالاست. حتی بعضی از اینها تا 100 درصد جریمه می‌شوند که مصارف برق‌شان را کاهش دهند، ولی در عین حال از قیمت تمام شده که مجلس تصویب کرده (83 تومان و دو ریال)‌ تجاوز نخواهد کرد. بنابراین از 15 تیر روی دهک‌های 8، 9 و 10 این برنامه را داریم.

در بخش خانگی یا همه بخش‌ها؟

این جریمه‌ها در بخش خانگی است و در بخش‌های دولتی قرار شده با قیمت تمام شده صورتحساب‌ صادر کنیم. قرار شده دولتی‌ها براساس 83 تومان و 2 ریال حساب‌هایشان را پرداخت کنند. در مورد مصارف تجاری الان میانگین تجاری‌ها حدود 50 تومان است که 65 تومان خواهد شد یعنی 30 درصد به آن اضافه خواهد شد. اداری‌ها کلا 83 تومان و 2 ریال می‌شود. چون خیلی از مصارف ما در طول روز مربوط به اداره‌هاست. در مورد مصارف خانگی دهک‌های بالا از 15 تیر به این شکل جریمه می‌شوند.

الان قیمت تمام شده برق بیش از چیزی است که در قانون بودجه مصوب شده، درست است؟ بیش از 83 تومان تولید می‌کنید؟ کلا هزینه تمام شده تولید برق چقدر است؟

برقی که تولید می‌کنیم دو مولفه دارد. یکی خود برق است که شامل تولید انرژی است یعنی تبدیل انرژی که سوخت را به برق تبدیل می‌کند، دیگری انتقال و توزیع انرژی و فروش برق است که اینها می‌شود خود برق.

بحث دیگر مولفه‌های سوخت آن است. این که برق چقدر تمام می‌شود بستگی به این دارد که مترمکعب گاز را برای نیروگاه چقدر محاسبه کنند. خود برق برای ما حدود 50 تومان تمام می‌شود و حدود ‌2/‌32 تومان پول سوخت را در نظر می‌گیریم (در قیمت آزاد شده)‌ که شده 83  تومان و 2 ریال.

ولی چیزی که ما از مردم می‌گیریم چه خانگی و اداری و تجاری به طور متوسط 16 تومان و 5 ریال است که بسیار ارزان است.

در نقاط گرمسیر کیلوواتی 5 تومان و در نقاط عادی کیلوواتی 16 تومان و 5 ریال. متوسط اینها می‌شود، 12 تومان و 9 ریال در مورد خانگی.

وقتی قانون یارانه‌ها اجرا شود کلا این یارانه حتی از بخش تولید هم حذف می‌شود؟

باید دید دولت چقدر از اینها را تصویب می‌کند. یک گزینه‌ای که پیشنهاد کردیم این است که 16 تومان و 5 ریال تبدیل به عدد دیگر می‌شود. دو، سه حالت داریم بستگی به این دارد که دولت کدامش را تصویب کند، ولی روش ما به گونه‌ای نیست که به مردم فشار وارد شود.

در این صورت دوباره که باید یارانه بدهید.

یارانه در بودجه امسال 3 هزار و دویست میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

آیا کفایت می‌کند که فقط این را در بخش برق اعمال کنید؟

بله،‌اگر امسال سوخت را برای برق گران نکنند کفایت می‌کند. اگر سوخت را همین 49 ریال که الان حساب می‌کنند اعمال کنند برای هر کیلووات می‌شود 15 ریال. این 16 تومان و 5 ریال که می‌گیریم عملا 15 تومان آن را ما برمی‌داریم و 15 ریال را سوخت.

اگر گازوئیل و گاز گران شوند چقدر به قیمت اضافه می‌شود؟

زیاد تغییر نمی‌کند.

آن را هم می‌خواهند به قیمت آزاد به شما بفروشند؟

بله. البته ما گفتیم همه را به قیمت سوخت گاز به ما بدهید. به هر صورت اگر در سال جاری سوخت را یارانه‌‌ای حساب کنند واقعا می‌شود با 30 تومان و 9 ریال مساله را حل کرد، اما اگر سوخت را به قیمت 90 تومان که احتمالا خواهد شد به ما بدهند، هر کیلو وات هر سوخت با سوخت گازوئیل و مازوت 40 تومان برای ما تمام می‌شود. پس اگر برق ما هم 2‌/‌43 تومان حساب شود همان 83 تومان و 2 ریال خواهد شد.

این را که نمی‌شود از مردم گرفت. باید با شیب ملایمی اجرا شود.

بنابراین ما منتظر آن بسته سیاستی‌ای هستیم که به دولت دادیم. منتظر هستیم تصویب شود که بگویند قیمت تمام شده شما در برق و سوخت چقدر خواهد بود، قیمتی که از مردم می‌گیرید چقدر است و یارانه‌ای که به شما می‌دهیم چقدر است.

سیاست تشویقی هم دارید؟

بله، یک مساله داخلی است که ما گفتیم در هر استانی در خانگی صد مشترک را تشویق می‌کنیم و در عیدفطر 3 هزار مشترک در کل کشور را تشویق خواهیم کرد و جایزه خواهیم داد.

شرایط این خیلی ساده است. گفته‌ایم باید زیر الگوی مصرف، مصرف کنید.

الان رقم الگوی مصرف چند است؟

200 کیلووات ساعت در ماه برای ماه‌های معمولی و 300 کیلووات ساعت برای ماه‌های تابستان در مناطق عادی مثل تهران و... در مناطق گرم این اعداد بالاتر است.

در بسته سیاستی که به دولت پیشنهاد کردید قیمت برق در مناطق گرم هم با همین قیمت محاسبه خواهد شد؟

تغییر نکردن اعداد آنها مشخص است. در یک شهر ممکن است الگوی مصرف 1200 کیلو وات ساعت باشد. حتی ما الگوی مصرف تا 3000 کیلووات ساعت در مناطق بسیار گرم داریم که منطقه گرم یک محسوب می‌شود. مثل اهواز آنها را فعلا دست نزدیم اما طرح تشویقی مخصوص کسانی است که:

1 ـ اگر بالای الگوی مصرف باشند و مصارف‌شان را زیر الگوی مصرف بیاورند.

2 ـ اگر زیر الگوی مصرف باشند 10 درصد مصارف‌شان را کم کنند و در پرداخت بموقع صورتحساب خود خوش حساب باشند. ما تعدادی از اینها را انتخاب می‌کنیم در هر استان به قید قرعه 100 خانواده را انتخاب می‌کنیم که در کل کشور می‌شود 3000  مشترک.

به هر کدام تا سقف 500 هزار تومان یخچال یا سایر وسایل خانگی ساخت داخل با برچسب A یا B اهدا می‌کنیم.

به ازای مشترکین بسیار پر مصرف که باید جریمه شوند تقریبا همان اعداد را به اینهایی می‌دهیم که مصرف‌شان را پایین می‌آورند.

افزایش نرخ برق با هدفمندی یارانه‌های یک ساله است یا 5 ساله؟

یک ساله است، یعنی یک برنامه پنج ساله پیشنهاد شده است نه یک ساله. فقط تا پایان امسال پیشنهاد شده.

پیشنهاد داریم برای مصرف‌کنندگانی که زیر الگوی مصرف هستند اختلاف قیمت خیلی کم است، اما آنهایی که در شیب تند مصرف و در دهک‌های بالا هستند قیمت‌شان بشدت گران و حتی به قیمت برق بادی محاسبه خواهد شد.

آنچه که اخیرا دولت دنبال می‌کند انتقال شرکت‌های دولتی به شهرهای مختلف است. در حوزه شما چه اتفاقی قرار است بیفتد؟ آیا اساسا وزارت نیرو فقط ستادش می‌ماند؟

ما اعلام کردیم شرکت توانیر یا مجموعه ستاد برق مملکت را که نمی‌شود به جای دیگر منتقل کرد،‌اما هر تصمیمی که دولت تصویب کند ما اجرا می‌کنیم.

بالاخره پیشنهاد کارشناسی ندارید؟

پیشنهاد کارشناسی داده‌ایم. با معاونت نیروی انسانی ریاست‌جمهور،‌ آقای دکتر فروزنده در حال مذاکره هستیم. یکسری نظرات آنها دارند و یکسری نظرات هم ما داریم در حال هماهنگ کردن هستیم که چه بخش‌هایی بماند و چه بخش‌هایی برود.

در مجموع با این طرح مخالفتی داشتید؟

پیشنهاد ما مخالفت نیست، بلکه یک‌سری سوال داریم که آنها را پیگیری می‌کنیم تا پاسخ دریافت کنیم.

چه سوالاتی؟

این موضوع توسط معاونت نیروی انسانی وزارت نیرو پیگیری می‌شود.

به هر حال مساله، صرفا انتقال بخش نیروی انسانی و کارمند متخصص نیست، بلکه انتقال تجهیزات و ساختمان باید در نظر گرفته شود چون هزینه‌‌ای را تحمیل می‌کند.

برق مملکت بسیار حساس است. انتقال بخش‌هایی از شرکت توانیر، مدیریت شبکه و مادرهای تخصصی کار سختی است. چون ما هر جا برویم باید 130 شرکت استانی توزیع،‌ 30 شرکت تولید، 16 برق منطقه‌ای و تمام این موارد را اداره کنیم، اما در هر صورت ما هماهنگ با تصمیم نهایی دولت خواهیم بود.

وضعیت برق تابستان امسال با توجه به بارندگی‌ها چطور خواهد بود؟‌

ما الان از نظر درجه حرارت هوا در مردادماه سال 88 هستیم یعنی اقلیم 2 ماه جلو آمده است. پیک ما در روز‌های اخیر 38 هزار و 607 مگاوات بوده که این مصرف را در مرداد سال 88 داشتیم. این نشان می‌دهد هوا بشدت گرم است و وسایل سردکننده (علی‌رغم خواهشی که ما داشتیم و خیلی‌‌ها رعایت کردند و بعضی رعایت نکردند)‌ مورد مصرف قرار گرفته است.

ما از مردم خواهش می‌کنیم برای پایداری برق خودشان تا می‌توانند کمتر از کولرهای گازی استفاده کنند و از کولرهای آبی استفاده کنند. در ساعاتی که حقیقتا نیاز است استفاده کنند که بتوانیم به کمک همدیگر تابستان را با پایداری خوبی پیش ببریم. ضمن این که عرض کردم الان در روزهای پیک به سر می‌بریم در کشور شرایط مردادماه را در شبکه برق کشور پیدا کرده‌ایم.

اگر این روند پیش رود چه اتفاقی می‌افتد؟

فکر می‌کنم هر دستگاه خنک‌کننده‌ای که باید اضافه شود وارد سیستم شده، اما خواهش ما این است که مصرف را کاهش دهند.

مشکلی که ما داریم این است که نیروگاه‌ها در طول روز تولید آنها کمتر می‌شود. ما شب آخر خرداد حساب کردیم خروجی واحدهای نیروگاهی ما نزدیک 824 مگاوات در طول روز کمتر از شب بود.

یعنی شب مصرف پایین می‌آید و تولید بالا می‌رود. روز مصرف بالا می‌رود و تولید کم می‌شود و یک فشار گاز انبری به سیستم می‌آید.

در شرایط (Full load) تولید و مصرف بالا (Full load) هستیم. محاسبات ما نشان می‌دهد در برق منطقه‌ای تهران مصرف برق 18 درصد بیش از سال قبل همین موقع بوده است.

خرداد سال گذشته پیک مصرف در شبکه سراسری برق کشور 32 هزار مگاوات بودیم الان نزدیک به 39 هزار مگاوات هستیم.

اگر این روند صعودی بالا برود برای وضعیت تولیدمان مشکل ایجاد می‌شود؟

مردم ان‌شاءالله کمک می‌کنند که این اتفاق نیفتد. پیش‌بینی ما این بود که از 39600 مگاوات بیشتر نشود، اما الان 38600 آن اتفاق افتاد. فقط 1000 مگاوات جا داریم آن هم برای مرداد نه الان.

پیش‌بینی ما این است که با همکاری مردم باید مصرف 15 درصد پایین بیاید.

اگر مصرف پایین نیاید و مردم هم گوش ندهند شما سیاست خاصی مثل جیره‌بندی، قطع برق و... دارید؟

ما نمی‌خواهیم کار به آنجا بکشد و نمی‌خواهیم بگوییم چنین کاری می‌کنیم، اما برق پرمصرف‌ها را قطع خواهیم کرد.

قطع شدن برق چقدر طول می‌کشد؟

بستگی دارد که شبکه چقدر نیاز داشته باشد. ما دوست نداریم قطع کنیم ولی افرادی که رعایت نمی‌کنند و افراد کمی هستند علاوه بر جریمه دچار قطعی برق خواهند شد.

غیر از تهران کدام استان پرمصرف‌ترین است و رتبه دوم را در مصرف برق دارد؟

در تهران تعداد مشترکین‌مان زیاد است. نزدیک 4 میلیون مشترک برق در تهران داریم. در جاهای دیگر اینقدر نیست، اما از لحاظ حجم مصرف خوزستان مصارف خیلی بالایی دارد نزدیک 7 هزار مگاوات.

برای بخش خصوصی چه امتیازات یا سیاست‌های تشویقی را در نظر می‌گیرید که این بخش بتواند در تولید برق و خرید نیروگاه‌ها فعالیت داشته باشد؟

ما برای بخش خصوصی 3 امتیاز ویژه قائل هستیم. یکی این که 85 درصد ارز مورد نیازشان را از طریق کمک دولت و بانک مرکزی به آنها تسهیلات می‌دهیم یعنی برایشان فاینانس می‌کنیم و دوم این که برقشان را پیش‌خرید می‌کنیم قبل از این که تولید کنند قرارداد خرید برق می‌کنیم و بخشی از اعتبار ریالی مورد نیازشان را از این طریق تامین می‌کنیم. سوم این که اینها را به بانک‌های عامل معرفی می‌کنیم که در مورد تسهیلات ریالی و آن 15 درصد ارزی هم به صورت ریال به آنها کمک کنیم.

این ظرفیت الان در بانک‌ها وجود دارد؟

بله. در سال گذشته 2 میلیارد دلار به صورت ارزی به 7 نیروگاه پرداخت کردیم.

برای واگذاری چطور؟

واگذاری که از طریق هیات واگذاری است. مستحضر هستید که الان 10 نیروگاه اول، 10 نیروگاه دوم و به زودی 10 نیروگاه سوم را برای واگذاری معرفی می‌کنیم که اینها نزدیک به 25000 مگاوات ظرفیت تولید دارند.

استقبال چقدر بوده؟

الان هیات واگذاری تعدادی از اینها را برای واگذاری آماده کرده است.

برخی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی معتقدند فقط با اجرای قانون یارانه‌ها سرمایه‌گذاری در برق برای آنها توجیه خواهد داشت ولی قرار است برق به قیمت خوبی از تولیدکنندگان خریداری شود.

بله. همین طور است.

10 نیروگاه که اشاره کردید معرفی خواهید کرد و برای واگذاری ظرف چه مدت معرفی می‌کنید؟

سال گذشته 10 نیروگاه را معرفی کردیم. 10 نیروگاه سوم هم به زودی معرفی خواهند شد (تا تیر ماه)‌، اما نیروگاه‌های شهید منتظری، تبریز، مشهد و بینالود هم‌اکنون در مرحله تصویب قیمت پایه کارشناسی قرار دارند.

این 10 نیروگاه خود نزدیک به 5900 مگاوات است که اگر به 18 ـ 17 هزار قبلی اضافه شود می‌شود حدود 25 هزار مگاوات.

در حال حاضر چقدر برق در کشور تولید می‌شود؟

تولید همزمان با مصرف است. حداکثر تولیدی که داشتیم 38607 بود. ما در تابستان ذخیره کم داریم. در ساعات پیک که ذخیره نداریم، اما بقیه سال داریم. در 9 ماه باقیمانده از سال ذخیره خوب است.

در ایران مصرف میانگین خیلی بالاست. 3 برابر میانگین جهانی مصرف خانگی و 4 برابر میانگین کل دنیا انرژی مصرف می‌کنیم.

غیر از ارزانی برق فرهنگ‌سازی مناسبی در زمینه مصرف انرژی بویژه برق به طور کامل نشده است.

به هر حال ما با توجه به این که می‌خواهیم ان‌شاءالله ظرف یک سال 20 میلیون کنتور هوشمند تحویل دهیم، مدیریت برق هر منزل باید در دست صاحب منزل یعنی خانواده باشد. بداند در چه ساعتی چقدر مصرف می‌کند.

الان پیک ما دیگر 4 ساعت نیست، 8 ساعت است یعنی از 12 ظهر تا 4 بعدازظهر و از 7 بعدازظهر تا 11 شب هم پیک است. مردم در این 8 ساعت باید مصرف خود را کاهش دهند. یک مقدار هم ما باید کمک کنیم علاوه بر لامپ‌های کم‌مصرف کولرهای کم‌مصرف و غیره نیز داشته باشیم.

لامپ‌ها تاثیری در فرهنگ‌سازی برای کم‌مصرف کردن داشته است؟

بله. با 100 میلیون لامپی که توزیع کردیم حدود 2000 مگاوات از پیک شب ما را کم کرد. ولی مشکلی که الان به وجود آمده این است که پیک روزمان بیش از پیک شب اتفاق می‌افتد علت آن همین دستگاه‌های خنک‌کننده است. کولرهای گازی بسیار خطرناک است. مصرف‌کنندگان باید در طول روز از کولر آبی استفاده کنند.

برای مصرف بخش صنعت چه برنامه‌ای دارید؟

هم‌اکنون مصرف کارخانجات سیمان، یک مقدار بهینه شده، کارخانجات فولاد هم به سمت بهینه‌سازی مصرف می‌روند. همزمان با این که مصارف خانگی، تجاری و عمومی بهینه می‌شود کمیسیون‌های مشترکی با وزارت صنایع و وزارت نفت و نیرو می‌گذاریم.

همکاری شما چگونه است؟ مالی است یا سیاستگذاری؟

سیاستگذاری‌ است، در این جلسات تفاهم‌نامه‌ای بین 2 وزارتخانه امضا شده که هم آنها یک مقدار نیروگاه بسازند، هم نیروگاه‌هایشان را بهینه کنند و هم خود صنایع در بعضی ساعات روز و در طول هفته برنامه‌شان را تنظیم کنند تا ضمن این که مشکلی برای تولید مربوط به وزارت صنایع پیش نیاید ولی کمترین مصرف را داشته باشند که همکاری خوبی بین ما و وزارت صنایع وجود دارد، اما بزرگ‌ترین مشکل ما در حال حاضر سرمایش است یعنی چیزی که شبکه برق را تهدید می‌کند سرمایش است که بشدت در حال افزایش است. ما نگاه کردیم که اختلاف مصرف خوزستان در اردیبهشت و خرداد 2400 مگاوات است این هیچ چیز نیست مگر کولرهای گازی اگر به طور میانگین هر کدام 2 کیلووات مصرف اضافه به شبکه تحمیل کند نشان می‌دهد که از اردیبهشت تا خرداد یک میلیون و 200 هزار کولر گازی در خوزستان شروع به کار کرده است.

چرا اجازه واردات به این کولرها داده می‌شود؟

خواهش ما این است که شما تاکید کنید در این 8 ساعت پیک واقعا حداقل مصرف را داشته باشید یعنی به تمام معنا کمک کنند تا مصرف پایین بیاید. این ارقام وحشتناک است که 2400 مگاوات اختلاف بین اردیبهشت و خرداد منطقه خوزستان است یا در تهران فاصله اردیبهشت تا خرداد 18 درصد بالا رفته و این نشان می‌دهد همه اینها وسایل سرمایشی بیش از حد لزوم را استفاده می‌کنند که باید پایین بیاید.

درباره راه‌اندازی بورس برق تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟

خوشبختانه با تمهیدات و برنامه‌ریزی خوبی که انجام شده همکاران ما در بازار برق و مدیریت شبکه هماهنگی خوبی با بورس کردند که بورس برق را امسال راه‌اندازی کنند، البته ما بازار برق را به تمام معنا داریم. یعنی هر 24 ساعت تمام نیروگاه‌ها خودشان را به این بازار عرضه می‌کنند و می‌گویند ما چقدر برق می‌توانیم تولید کنیم و با چه قیمتی.

ما یک سیستم کاملا نرم‌افزاری داریم که انتخاب می‌کند چه نیروگاهی با چه قیمتی که هم بالاترین فنی مورد نیاز و هم ارزان‌ترین قیمت از نظر اقتصادی را داشته باشد. این مدل کمک می‌کند که خودشان را در بازار عرضه کنند.

مرکزیت واحدی دارد؟

بله. همین جا مدیریت شبکه ما در ساختمان دیسپاچین گمان است. ما یک معاونت در شرکت مدیریت شبکه به اسم معاونت بازار داریم که بزودی می‌‌خواهیم آن را به جای‌ دیگری بفرستیم که دور از شبکه باشد و کاملا حالت بازار پیدا کند، مثل بورس.

یعنی می‌خواهید آن را به شکل یک سازمان مستقل درآورید؟

الان بازار برق ما یک سازمان مستقل است. کسی در آن دخالت ندارد. فقط آن ارقام اقتصادی و فنی که نیروگاه‌ها می‌دهند در آن دخالت دارد برای این که چه نیروگاهی با چه قیمتی تولید کند و این در 9 ماه از سال واقعا معنی دارد. در سه ماه تابستان چون برق همه این نیروگاه‌ها با هر قیمتی که هست ما نیاز داریم یک مقدار معنی‌اش کمتر می‌شود.

الان میزان هدرروی برق ما چقدر است؟

خوشبختانه با اقداماتی که انجام شده میزان هدرروی‌مان در سیستم انتقال و توزیع کم شده و حدود 5‌/‌17 درصد است. در سال 86 به 9‌/‌19 رسید، در سال 87 به 6‌/‌18 رسید و در پایان سال گذشته حدود 8‌/‌17 شد. الان حدود 5‌/‌17 است و منحنی‌اش نشان می‌دهد با برنامه‌ریزی‌هایی که کردیم این عدد کم می‌شود.

برنامه‌ریزی‌تان به جز نوسازی خطوط انتقال‌تان چیست؟

بازسازی و بهسازی شبکه‌های توزیع برق و هوشمندسازی کنتورهای برق.

راجع به هوشمندی خبری از شما دیدم، اما توضیح کاملی نداشت. دقیقا چه اتفاقی قرار است بیفتد؟

برنامه این است که افت شبکه را در 5 سال آینده به 14 درصد برسانیم، راندمان ما خوشبختانه راندمان خوبی در میانگین جهانی است.

در پایان سال گذشته راندمان نیروگاه‌های ما به 38 درصد رسید، در حالی که کشورهای کانادا، آمریکا و انگلستان راندمان‌شان به طور متوسط از متوسط راندمان ما پایین‌تر است. ما الان در حال نزدیک شدن به متوسط راندمان ژاپن هستیم.

بر چه اساسی می‌فرمایید راندمان آنها کمتر از ماست؟

متوسط جهانی مرتب در اینترنت اعلام می‌شود که هر کشوری متوسط راندمان نیروگاه‌هایش چند درصد است.

ما نمودار داریم که به خوبی نشان می‌دهد ما از کانادا و انگلستان و آمریکا متوسط راندمان بالاتری داریم ولی به ژاپن نزدیک می‌شویم. در پایان سال گذشته راندمان حرارتی ما به 06‌/‌37 رسید و کل نیروگاه‌هایمان که آبی هم جزو آن است از مرز 38 درصد گذشت و بالا رفت.

برنامه داریم که ظرف 5 سال آینده به 45 درصد برسانیم. کار بسیار حجیمی باید انجام شود. سرمایه‌گذاری بسیار بالایی هم برای افزایش تولید می‌‌خواهیم و هم برای افزایش راندمان.

پیش‌بینی می‌شود ما باید چیزی حدود 35 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم.

طی چند مدت؟

5 سال، سالی 7 میلیارد دلار در این مورد باید سرمایه‌گذاری کنیم که هم پاسخگوی تولید باشیم هم ذخیره‌مان را استاندارد کنیم و هم راندمان را ... .

در مورد کنتور هوشمندی که اشاره کردید یعنی دیگر نیازی به مراجعه به مامور نخواهد بود؟

بله، دقیقا مانند مخابرات عمل می‌شود که ما از داخل اداره در پست برق کنتورها را قرائت می‌کنیم.

یعنی کنتورها جمع می‌شوند؟

خیر، قرائت کنتورها از راه دور انجام و هوشمند می‌شود. فرض کنید در شرایطی مشکلی پیش می‌آید ما نمی‌توانیم برق 25 آمپر بدهیم به جای این که آن را کاملا قطع کنیم می‌خواهیم 15 آمپرش کنیم یا با پیامی که بین ما و مشترک رد و بدل می‌شود خود مشترک می‌تواند مصرفش را کاهش دهد.

این کار از راه دور انجام می‌شود و نیاز به مراجعه نیست؛ مثل تلفن یا موبایل.

تعویض آن هزینه‌ای به مصرف‌کننده تحمیل می‌کند؟

به طور متوسط برای هر مشترک 100 هزار تومان است. می‌خواهیم به کمک بخش خصوصی یک کار بسیجی انجام دهیم و ظرف یک سال 20 میلیون کنتور را هوشمند کنیم.

این یک سال از کی شروع می‌شود؟

از هر وقت شروع شود یک سال طول می‌کشد. اما امسال و حداکثر سال بعد اجرا خواهد شد.

راجع به نیروگاه بوشهر هم توضیح می‌دهید که بالاخره چه اتفاقی در این نیروگاه قرار است بیفتد؟

ما که در این تابستان روی نیروگاه بوشهر حساب نمی‌‌کنیم.

امیدی نداریم که تا پایان تابستان بیاید. حدود هزار مگاوات است.

قیمت برق در بازارهای جهانی بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

براساس قیمت نفت، یعنی ضریبی با قیمت نفت دارد که مثلا اگر قیمت نفت در اوپک حدود 80 دلار باشد چیزی حدود 8 سنت می‌شود قیمت برق.

متوسط حدود 8 تا 10 سنت. مثلا هر کیلو وات ساعت را به ترکیه 8 سنت می‌فروشیم.

ارزان نیست؟

این قیمت تولید است. چون در مرز می‌فروشیم یعنی توزیع انجام نمی‌دهیم. اگر نیروگاه کنار مرز باشد 10 ـ 8 سنت بفروشیم اقتصادی است.

فروش برق به کشورهایی که با آنها مرز آبی داریم چگونه است؟

در حال مطالعه هستیم مثل کویت، قطر، بحرین، امارات و عمان.

اینها مشتریان خوبی هستند؟

بله، به کمک همدیگر مطالعه زیر دریایی می‌کنیم. قرار است با کمک هندی‌ها 6000 مگاوات نیروگاه بسازیم. 4000 وات را به هندی‌ها و هزار وات آن را به پاکستانی‌ها بدهیم.

صادرات برق به کشور صرفه اقتصادی دارد؟

مطمئنا صادرات برق اقتصادی‌تر از صادرات سوخت خام است. به خاطر این که ما ارزش افزوده روی برق ایجاد کرده، سپس صادر می‌کنیم و تولید اشتغال می‌کند. قیمتش هم که مناسب است و مهم‌تر از همه یک ارتباط خوبی هم با کشورهای همسایه پیدا می‌کنیم و حتی برق را باهم تبادل می‌کنیم.

اشاره کردید سال گذشته 500 میلیون دلار صادرات داشتیم. پیش‌بینی‌تان برای امسال چقدر است؟

600 میلیون دلار پیش‌بینی کردیم.

زیبا اسماعیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها