دستگیری صدام واکنش اعراب: ناباوری ، رضایت

جام جم آنلاین :دستگیری خفت بار صدام ، اگرچه در عراق با شادی عده ای استقبال شد اما مردم در سایر قسمت های جهان عرب آرامتر با آن برخورد کردند و خیلی ها علاقه ای به باور کردن آن نداشتند.
کد خبر: ۳۳۵۸۴
رامی مخول ، مغازه دار سوری ، مثل بسیاری از اعراب گفت : غیرممکن است! دیگران در دمشق سراغ تلفن می رفتند تا از دوستان و اقوام خود واقعیت را جویا شوند.
اما وقتی نخستین عکس های آن مرد با موهای آشفته و ریش بلند در تلویزیون ها ظاهر شد ، تردید بسیاری از مردم برطرف شد - اما بعد این سوال آزاردهنده مطرح شد که اگر صدام واقعا زنده دستگیر شده ، چرا کوچکترین مقاومتی نکرده است.
قطعا این نمی تواند همان کسی باشد که بارها از مردم عراق خواسته بود که تا آخرین نفس مبارزه کنند.
بعضی ها ، مثل همیشه در خاورمیانه که وقتی با موقعیت های غیرقابل توضیح مواجه می شوند ، به نظریه های توطئه رو آوردند.
یک شایعه داغ در اردن این بود که قبل از نزدیک شدن امریکایی ها «صدام را چیز خور کرده بودند تا مقاومت نکند!» دیگران نیازی به این گونه خیالپردازی ها نمی دیدند.
«سامر ابولیبده» خبرنگار اردنی گفت بدیهی است که صدام از آنهایی نبود که خودش مقاومت کند او فقط می توانست به دیگران دستور مقاومت بدهد! این را از روی طرز رانندگی یا دود کردن سیگارهای برگش هم می شد تشخیص داد.
با انتشار گسترده اخبار ، بسیاری از مردم از شنیدن آن راضی بودند اگرچه مثل مردم عراق به رقص و پایکوبی نپرداختند.

arabian1

محمود هورانی عضو پارلمان فلسطین به اسوشیتدپرس گفت : صدام یک دیکتاتور است و مردم عراق در حکومت او رنج کشیدند ، اما از طرف دیگر این اشغالگران امریکایی بودند که او را دستگیر کردند.
حسین جعفر فروشنده بحرینی نیز گفت این خبر خوبی است اما کاش عراقی ها دستگیرش کرده بودند نه امریکایی ها ، زیرا این باعث تقویت موقعیت بوش در انتخابات آینده خواهد شد.
از نظر بسیاری از مردم موضوع حیرت آور نه دستگیری صدام بلکه شیوه آن بود: چهره ترحم انگیز و منفعلی که از تلویزیون نمایش داده شد ، نشانه این بود که شاه سرانجام از تاج و تخت و لباس هایش خلع و محروم شده است.
به گفته بعضی از اعراب تاکنون هیچ رهبر جهان عرب چنین سرانجامی نداشته است.
سنت اعراب این است که رهبران تا مرگ بر سر کار می مانند حتی اگر توانایی رهبری نداشته باشند.
مردم چند کشور عرب به طور خصوصی می خواستند بدانند تاثیر تحقیر صدام روی رئیس جمهوری یا پادشاه خودشان چه خواهد بود اما خیلی ها تردید داشتند که اسارت صدام تاثیر چندانی در خارج داشته باشد.
اسامه الکردی یک تاجر سعودی گفت گمان نمی کنم تاثیر مشخص در عربستان داشته باشد.
صدام از قبل برکنار شده و کار رژیمش تمام شده بود. یک عضو پارلمان اردن نیز به اسوشیتدپرس گفت: «البته خبر بدی است از نظر ما صدام نماد مخالفت با طرح های امریکا در منطقه بود!!».
اما مردم کویت خیلی خوشحال بودند شیخ صباح ال احمد الصباح نخست وزیر کویت در اولین واکنش رسمی خود از اسارت صدام به عنوان عدالت الهی استقبال کرد و گفت حالا حقانیت کشورش ثابت شده است.
شیخ محمد ال صباح وزیر خارجه کویت گفت دستگیری صدام نشانه ای خوب برای منطقه است.
حالا مردم عراق از شر بزرگترین ستمگر تاریخ خلاص شده اند و بی شک سقوط او آثار مثبتی بر عراق و ثبات آن و امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت.
اما سعید شابت تحلیلگر سیاسی اهل یمن به رویتر گفت : اوضاع عراق چندان عوض نخواهد شد.
به نظر من مقاومت ربطی به صدام نداشت و افزایش خواهد یافت ، همچنان که پس از مرگ عدی و قصی افزایش یافت.

دیکتاتور بزرگ ، موش کوچک
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها