امروز اغلب کودکان به دلیل تغذیه بد و نادرست به درجات مختلفی از چاقی مبتلا می‌شوند و متاسفانه هر چه به دستشان می‌آید، می‌خورند. در این میان برای آن که تغذیه کودکان را اصلاح کنیم، لازم است درباره موادی مانند کربوهیدرات، فیبر، پروتئین و کلسیم در رژیم آنها اطلاعاتی داشته باشیم.
کد خبر: ۳۳۵۲۶۹

کربوهیدرات در بعضی غذاها مانند نان، میوه، سبزیجات و لبنیات کم‌چرب وجود دارد. در گذشته تصور می‌شد کربوهیدرات عامل چاقی است و آن را از رژیم غذایی حذف می‌کردند. در صورتی که کربوهیدرات‌ها به طور طبیعی کم‌کالری هستند و برای کنترل دائمی وزن اهمیت بسزایی دارند. کربوهیدرات سوخت و ساز کالری‌ها را شدت می‌بخشد. فیبر ماده‌ای است که در گیاهان و میوه‌ها یافت می‌شود. عملکرد فیبر به گونه‌ای است که در روده آب جذب می‌کند و حجیم می‌شود و مواد زائد را برای دفع آماده می‌کند. علاوه بر این، فیبر مانع چاقی می‌شود، زیرا به علت حجم زیاد و کالری کم، گرسنگی را زود برطرف می‌کند. کلسیم هم ماده‌ای بسیار مفید است که متاسفانه کودکان به علت مصرف کم شیر با کمبود آن کلسیم مواجه شده‌اند. کلسیم برای استحکام دندان‌ها و استخوان‌بندی کاملا ضروری است و در آخر پروتئین که در بافت‌ها و رشد ما هیچه‌ها مفیدند و منبع اصلی انرژی به شمار می‌آیند، برای استخوان‌بندی کاملا ضروری هستند. حال که با این مواد آشنا شدید، حتما از آنها در برنامه غذایی کودکانتان استفاده کنید. همان‌طور که می‌دانید، وقتی فرزندان شما گرسنه هستند، هر چه دستشان بیاید را می‌خورند.

بهتر است خوراکی‌هایی مثل پفک، چیپس، انواع غذا‌های پرچرب و... را در دسترس کودکان نگذارید، مثلا آنها در مرکز آشپزخانه یا مکان‌های قابل دیدشان نباشد و خوراکی‌هایی مثل میوه، آجیل، تخم‌مرغ پخته، چوب شور، بیسکوییت تازه و میوه‌های خشک را در معرض دیدشان قرار دهید. اگر می‌توانید فرزندانتان را هنگام خرید با خود ببرید و از روی برچسب غذا‌ها مقدار کالری، فیبر و دیگر مواد را برایشان بخوانید. شما بکوشید وعده‌هایی که فرزندانتان میل می‌کنند را بررسی کنید و مطمئن شوید که شامل میوه، سبزی، مواد مغذی و کم‌چرب باشد. البته خوردن یک برش کیک یا چند دانه چیپس ممنوع نیست، ولی نباید برای همیشه در برنامه غذایی آنها وجود داشته باشد. پس بهتر است به فرزندانتان «خوب خوردن» را آموزش دهید.

مهرآسا هاشمی‌نسب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها