مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ اقدام عملی برای کاهش گرد و غبار در کانون های گرد و غبار نشده است ، گفت: کار گروه مشترکی میان کشورهای کانون گرد و غبار به منظور کاهش این توفان ها ایجاد شده است که در صورت توافق پروژه های تحقیقاتی اجرا می شود.
کد خبر: ۳۳۴۳۸۳

به گزارش مهر ، سروش مدبری سه شنبه در حاشیه همایش سه روزه زمین شناسی پزشکی در جمع خبرنگاران با تاکید اینکه از دو سال قبل به دلیل خشکسالی میزان توفان های گرد و غبار افزایش یافته است ، افزود: کانون گرد و غبارها کشورهای سوریه ، اردن ، عراق ، عربستان و بخشی از صحرای آفریقا است و از آنجایی که جریانهای جغرافیایی به سمت ایران (غرب به شرق) است کشور ما دچار آسیبهای جدی شده است.

وی با اشاره به عوارض ریز ذرات غبار بر روی سلامت انسان خاطرنشان کرد: زمانی که باد گرد و غبار را از منطقه ای بلند می کند ذرات درشت تر به دلیل سنگینی ریزش می کند و آن چیزی که وارد کشور ما می شود ذرات بسیار ریز گرد و غبار است که خطر آنها به مراتب بیش از ذرات درشت است.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست ایجاد اختلال در سیستم تنفسی را از مهمترین خطرات این ریز ذرات در کشور دانست و اظهار داشت: بر این اساس سازمان محیط زیست با بخش های محیط زیست کشورهای کانون گرد و غبار کار گروهی را در این زمینه تشکیل دادند که اولین جلسه آن در ترکیه برگزار و در زمینه جوانب مختلف این پدیده بحث و بررسی شد.

وی از برگزای دومین جلسه این کارگروه در ایران خبر داد و یادآور شد: این جلسه در شهریور ماه جاری برگزار خواهد شد و در صورت توافق کلیه کشورها، نتایج پروژه های تحقیقاتی در این حوزه برای جلوگیری از توفان های گرد وغبار اجرایی می شود.

مدبری با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ اقدام عملی برای کاهش گرد و غبار در هیچ یک از کشورهای مورد نظر اجرایی نشده است ، گفت: با برگزاری نشست تهران امیدواریم با همکاری کشورهای حاضر بتوانیم راهکارهای علمی کاهش ریز ذرات گرد و غبار را اجرایی کنیم.

وی به بیان روشهای پیشنهادی در این زمینه پرداخت و اضافه کرد: یکی از روش هایی که برای جلوگیری از گرد و غبار استفاده می شود مالچ پاشی است. مالچ ترکیبات نفتی است که آلودگی های زیست محیطی زیادی را ایجاد می کند و پیشنهاد ما استفاده از مواد پلیمری و سازگار با محیط زیست است چرا که این مواد دوستدار محیط زیست است.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست درختکاری را از دیگر راهکارهای پیشنهادی در این زمینه ذکر کرد و گفت: با توجه به میزان آسیبهایی که کشور در زمینه توفانهای گرد و غبار متحمل شده است خواستار اجرای راهکارهای زودبازده و کوتاه مدت هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها