بازیکنان برتر در بیست و یکمین دوره بازی‌های بسکتبال جام باشگاه‌های آسیا از کیفیت بالای این رقابت‌ها به نسبت دوره‌های گذشته می‌گویند. بازیکنانی که هر کدام 4 تا 8 دوره تجربه بازی در باشگاه‌های آسیا را در کارنامه دارند، حتما بهتر می‌توانند درباره سطح مسابقاتی که در قطر برگزار شد صحبت کنند. نسل ستاره‌های بسکتبال ایران با قهرمانی دوباره مهرام در واقع یک نکته اساسی دیگر را یادآور می‌شود که با پا به سن گذاشتن این بازیکنان تاثیرگذار، بسکتبال ایران به خصوص در رده باشگاه‌ها باید بیشتر از اینها به حضور جوانان در تیم‌ها بیندیشد.
کد خبر: ۳۳۴۰۲۰

مهدی کامرانی یکی از این دسته از بازیکنان است که درباره بسکتبال باشگاه‌های آسیا در قطر می‌گوید: این دوره از مسابقات سخت‌ترین و دشوارترین دوره‌ای بود که من در آن حضور داشتم. تلاش برای کسب سهمیه جهانی باعث شده بود تیم‌ها با قدرت در این دوره ظاهر شوند. به خصوص تیم الریان قطر میزبان بازی‌ها که تدارک خوبی برای بازی‌ها دیده بود و مثل سال‌های قبل بازیکنان جدیدی را به تابعیت قطر درآورده بود. وی افزود : تیم مهرام از ابتدا خوب و با قدرت وارد بازی‌ها شد. ما نشان دادیم برای قهرمانی دوباره به بازی‌ها رفتیم. خیلی سخت کار کردیم و بچه‌های تیم، همه هماهنگ و یکدل بودیم. سال قبل با مهرام و 2 سال قبل‌تر هم به ترتیب با صباباتری قهرمان بسکتبال جام باشگاه‌های آسیا شده بودیم. تجربه بازی در فینال را بخوبی پیدا کرده بودیم. کامرانی گفت: برای جام بیست و یکم تدارکات مهرام خوب بود. به ترکیه رفتیم و چند بازی برگزار کردیم. درست است که بازی سخت نداشتیم، اما تیممان از لحاظ هماهنگی بهتر شده بود. در قطر همه بازی‌ها برایمان سخت بود و همه تیم‌ها می‌خواستند با برتری برابر مهرام شگفتی‌ساز شوند. ما یک بار با مهرام و در مجموع 3 بار پی در پی قهرمان آسیا بودیم کامرانی گفت: برای تیم‌ها افتخاری بود که این رشته موفقیت‌ها را پاره کنند که نتوانستند.

تابعیت دادن به بازیکنان خارجی در کشورهای آسیایی به اعتقاد ملی‌پوش بسکتبال مهرام به نفع ماست: هر چقدر تیم‌ها به بازیکنان آفریقایی یا آمریکایی ملیت ببخشند باعث می‌شود که ما بیشتر کار کنیم و برابر این تیم‌ها از انگیزه‌های لازم برخوردار باشیم. در این دوره گارد راس آمریکایی تیم الریان بازیکن بسیار خوبی بود همین‌طور بازیکن فیلیپین که بهترین‌های این دوره از بازی‌ها بودند. کامرانی از این‌که نتوانست برابر این دو نفر آن بازی مورد علاقه‌اش را ارائه کند می‌گوید: چون آسیب‌دیدگی جزئی هم داشتم نتوانستم برابر این دو به صورت صددرصد بازی کنم، اما تجربه خوبی برای من بود که با همین وضعیت برابر آنها بازی کنم. برنامه بعدی من اردوی تیم ملی است، اما باید اول به وضعیت مصدومیتم رسیدگی کنم و نیاز به استراحت بیشتری دارم.

سامان ویسی به عنوان بازیکن کمکی وارد تیم مهرام شد. به گفته ویسی، تیم شهرداری گرگان نتوانست در لیگ برتر بسکتبال نتیجه خوبی بگیرد و بالطبع او در این تیم بازی‌های خوبی را سپری نکرد: وقتی مهرام به عنوان بازیکن کمکی از من دعوت کرد با این‌که ناآماده بودم اما توانستم در تمرینات این تیم آماده شوم. حضور ستارگان مهرام باعث شد که من کمتر در جام باشگاه‌های آسیا بازی کنم. آنها با هم هماهنگ‌تر بودند و جایی برای من به جز در لحظاتی که به میدان رفتم، نبود. با این اوصاف قهرمانی سامان ویسی را هم آنقدر راضی کرده که بگوید: این قهرمانی به قدری خوب بود که همه راضی هستند و من راضی‌تر از همه. من چهارمین بار است که در بسکتبال باشگاه‌های آسیا به عنوان بازیکن کمکی تیم‌های ایرانی را همراهی کردم. سطح بازی‌های امسال خیلی بالاتر بود بعضی‌ها می‌گفتند مهرام در سال 2009 در بازی‌هایی متوسط قهرمان شده، اما امسال دیگر هیچ توجیه و بهانه‌ای وجود ندارد. تیم‌ها همه با قدرت آمده بودند.

حامد آفاق یکی از رکوردداران بازی در جام باشگاه‌های آسیاست. او می‌گوید: من هشتمین دوره است که به باشگاه‌های آسیا می‌آیم. 4 بار در این سال‌ها قهرمان شدم. تفاوت این دوره بازی‌ها این بود که تیمی را نمی‌شد دست‌کم گرفت. در جریان بازی‌ها بود که همه به خاطر مصدومیت آفاق نگران شدند، اما کادر پزشکی خیلی سریع بازیکن ارزشمند مهرام را به بازی‌های پایانی رساند: در بازی مقدماتی و قبل از رویارویی با الریان قطر مصدوم شدم، اما پیگیری خوب دکتر ثابتی و آقای روزدار باعث شد به بازی‌ها برسم و تیم مهرام را در ادامه همراهی کنم. من جا دارد از آقای گنجی، مدیر محترم مهرام تشکر کنم چون مجموعه‌ای یکدست و هماهنگ را دور هم جمع کرده‌اند. در این 2 سال واقعا در مهرام راحت بودم و به نظرم مهرام حرفه‌ای‌ترین تیم بسکتبال آسیاست. البته نتایج تیم هم موید همین نکته است. قهرمانی‌های مکرر در لیگ ایران که حالا در آسیا فراگیر شده است. مهرام در یک سال گذشته تمامی جام‌های آسیا را از آن خود کرد تا از این بابت که تیم شایسته‌ای داریم شک و شبهه‌ای برای کسی باقی نماند.

حامد سهراب‌نژاد باجناق حامد آفاق اگر چه کمتر بازی کرد، اما حضور بسیار مثبتی در تیم مهرام داشته است. سهراب‌نژاد در لیگ بسکتبال باشگاه‌های ایران در فصل قبل بازی‌های خوبی انجام نداده بود: پارسال اصلا شرایط خوبی نداشتم. از خودم راضی نبودم. نه از نظر بدنی آمادگی داشتم و نه اصلا بازی برای شهرداری گرگان راضی‌ام کرده بود بنابراین در مهرام تصمیم گرفته بودم ناکامی گذشته را فراموش کنم. هیچ چیز بجز بازی خوب برای تیم و کسب قهرمانی در آسیا نمی‌توانست اعتماد به نفس دوباره را به من بازگرداند. در مهرام بازیکن کمکی بودم و تعریف بازیکن کمکی این است که برای مواقع لازم به تیم وارد شود. سهراب‌نژاد واقعا در شب‌هایی که مصطفی ‌هاشمی، سرمربی تیم به او نیاز داشت خوش درخشید: من در زمان‌هایی که به جای جکسون ورومن بازی می‌کردم تمرکز خوبی داشتم تا در نبود این بازیکن تیم دچار افت نشود. هر دو بازیکن خارجی مهرام واقعا بهترین بازیکنان خارجی هستند که تاکنون به آسیا آمده‌اند و پر کردن جای آنها در میدان کار سختی بود که خوشبختانه تا جایی که توانستم از عهده این وظایف سخت و سنگین برآمدم. همین که تیم قهرمان شد برای همه ما کافی است.

داوران اروپایی برای کاهش حساسیت‌ها

قضاوت داوران اروپایی در بسکتبال آسیا رسم متداولی است. رضا جوادی، داور بین‌المللی ایران می‌گوید: داورانی که از اروپا به این دوره از بسکتبال باشگاه‌های آسیا آمده بودند از داوران خوب و مطرحی بودند. البته این که 2 داور اروپایی در بازی‌ها قضاوت کردند منظورم این نیست که داوران آسیایی توان کمتری داشته باشند بلکه برای به وجود نیامدن برخی از حساسیت‌ها در بین تیم‌ها حضور داوران مدعو را می‌توان درست و اصولی ارزیابی کرد. داور شرکت‌کننده در بازی‌های قطر درباره پیشرفت‌های موجود در بسکتبال ایران هم گفته است: پیشرفت داوری ایران همپای بسکتبال ماست. ما در این چند سال فینال‌های متعددی را برگزار کردیم و ان‌شاءالله باز هم این اتفاقات تکرار شود، اما اگر فینال بین تیم ایرانی نبود حتما داوران ایرانی بسیاری از فینال‌ها را قضاوت می‌کردند چه بسا در این دوره هروس آوانسیان سرداور بازی رده‌بندی بود و من هم برای بازی پنجم ـ ششمی سرداور بودم. در این دوره، هم داوری‌ها خوب بود هم سطح بازی‌ها. من در بازی‌های 2007 در تهران هم قضاوت کردم، اما سطح این بازی‌ها بهتر بود.

هروس آوانسیان، دیگر داور بین‌المللی حاضر در بسکتبال باشگاه‌های آسیا معتقد است: یکسری از بهترین داوران آسیایی در این دوره بودند. داوران ضعیف هم در این بازی‌ها حضور داشتند که با وجود 2 داور اروپایی بر بسیاری از ضعف‌ها سرپوش گذاشته شد.چون در بازی‌های باشگاه‌های آسیا پول در میان است هر کسی در پاره‌ای مواقع عقایدی داشت که مربوط به خودش بود و قابل احترام. مشکل زیادی نداشتیم و از همان ابتدای بازی‌ها با برخوردهای قاطع داوران مسایل برطرف شدند و تا پایان، قضاوت بازی‌ها خوب از آب درآمد. یکسری مشکلات عدم آشنایی بازیکنان و مربیان با قوانین است که هنوز در بسکتبال آسیا این موضوع به تکامل نرسیده است.

اگر روی این مسائل کار نشود در آینده مشکلات بیشتر هم می‌شود. آوانسیان که برای قضاوت در بسکتبال مردان جهان هم دعوت شده درباره سودک، داور اهل اسلواکی ـ که برخی در جریان بازی‌ها به دلیل سن بالا از او انتقاد می‌کردند ـ می‌گوید: سن داوری پیتر سودک از نظر فیبا تمام شده است و به هر حال آنها تصمیم گرفتند که او به قطر بیاید و قضاوت کند. او تاثیر خوبی در داوری‌های این دوره داشت و ما نکاتی را از این داور باتجربه آموختیم.

محمد رضاپور / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها