توافق نهایی مالکی و حکیم برای تشکیل دولت جدید عراق

تنها دو روز مانده به آغاز نخستین جلسه پارلمان جدید عراق دو ائتلاف بزرگ شیعیان یعنی ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی و ائتلاف ملی عراق به رهبری عمار حکیم توانستند با یکدیگر متحد شده و فراکسیون واحدی را تشکیل دهند. به گزارش خبرگزاری آلمان، ائتلاف جدید مالکی و حکیم نام اتحاد ملی برخود نهاده و در نخستین جلسه پارلمان که روز دوشنبه 14 ژوئن برگزار می‌شود، اکثریت کرسی‌های پارلمان را در اختیار خواهد گرفت. بنابراین گزارش تعداد کرسی‌های ائتلاف اتحاد ملی به 159 کرسی از کل 325 کرسی پارلمان جدید عراق خواهد رسید که برای داشتن رای تعیین کننده دولت (165) تنها نیازمند شش رای دیگر خواهد بود. براساس نتایج انتخابات پارلمانی هفتم مارس در عراق که یک هفته پیش توسط دادگاه عالی فدرال تایید شد، فهرست العراقیه با اختلافی ناچیز بالاتر از ائتلاف دولت قانون قرار گرفت.
کد خبر: ۳۳۳۹۵۰

بنابر این نتایج فهرست العراقیه به ریاست ایاد علاوی با 91 کرسی در صدر و نوری المالکی با ائتلاف دولت قانون خود با به دست آوردن 89 کرسی در جایگاه دوم قرار دارد. همچنین ائتلاف ملی عراق به رهبری عمار حکیم با 70 کرسی و ائتلاف کردستان نیز با 43 کرسی در جایگاه‌های بعدی هستند. براساس قانون اساسی عراق هر گروهی از ائتلاف‌های پیروز انتخابات پارلمانی اخیر که بتواند اکثریت کرسی‌های پارلمان را بدست آورد، صلاحیت تشکیل دولت جدید، انتخاب نخست وزیر و هیات وزیران را خواهد داشت. البته در این باره اختلاف نظری وجود دارد که می‌گوید فهرست پیروز در انتخابات (نه در پارلمان) طبق قانون موظف به تشکیل کابینه است.

نخستین جلسه پارلمان

حسن السنید، عضو ائتلاف دولت قانون با تایید خبر یکپارچه شدن دو ائتلاف بزرگ شیعیان گفت: ائتلاف جدید در نامه‌ای خطاب به حسن العلوی، رئیس نخستین جلسه پارلمان و دادگاه عالی فدرال تشکیل این اتحاد ملی را به اطلاع آنان رساند. بر اساس قانون اساسی عراق نخستین جلسه پارلمان به ریاست مسن‌ترین نماینده (العـلوی)‌ برگزار می‌شـــود تا در نهایت در همان جلسه رئیس و اعضای اصلی هیات رئیسه انتخاب شوند. شبکه خبری العربیه با اعلام این خبر گفت عمار حکیم پس از دیدار با آیت‌الله العظمی سیستانی این موضوع را طی یک کنفرانس خبری و به صــورتی رسمی بیان کرد. به گزارش این منبع حکیم در مورد نامزدی فردی خاص برای پست نخست‌وزیری از سوی این فراکسیون بزرگ گفت: اسامی هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است و همچنان در حال بررسی راهکارهای حل این موضوع و انتخاب کاندیدایی هستیم که از تایید گسترده برخوردار باشد.

شبکه العربیه در ادامه گزارش خود سخنان ایاد علاوی رهبر ائتلاف العراقیه را منتشر کرد که گفت: ائتلاف ما در جلسه افتتاحیه پارلمان حضور خواهد داشت و ما سعی می‌کنیم با حضور قوی و تاثیرگذار خود آرمان‌های ملت عراق را تحقق بخشیم. تشکیل فراکسیون بزرگ شیعیان تا کنون با مخالفت فهرست العراقیه مواجه شده است که چنین ائتلافی را به معنای بازگرداندن عراق به دوران فرقه‌گرایی می‌داند. به گزارش بی.بی.سی عربی، محمد سلمان یکی از اعضای این ائتلاف دیروز در واکنش به تشکیل این فراکسیون گفت: این تلاشی برای دور زدن حقانیت العراقیه در تشکیل دولت آینده است.

تشکیل فراکسیون شیعیان می‌تواند راه را برای تشکیل دولت آینده عراق هموار کند.

این درحالی است که سه ماه از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی عراق می‌گذرد و تاکنون گروه‌های مختلف نتوانسته‌اند با یکدیگر به توافق برسند. مهم‌ترین مشکل این گروه‌ها انتخاب و معرفی نخست‌وزیر آینده عراق است زیرا تا حدودی تکلیف ریاست پارلمان یا ریاست‌جمهوری روشن شده است.

طبق گزارش‌های رسیده ریاست پارلمان مانند دوره‌های گذشته در اختیار اهل سنـت خواهد بود و گــروه‌های عراقی بر سر ادامه ریاست‌جمهوری جـلال طالبانی نیزتوافق دارند. اگر ائتلاف اخیر حکیم و مالکی بتواند کردها را نیز همراه خود کند این احتمال بیشتر قوت می‌گیرد که نوری المالکی نیز برای یک دوره دیگر نخست‌وزیر عراق باشد.

دو انفجار در بغداد و دیالی

تحولات سیاسی عراق درحالی جریان دارد که مشکلات امنیتی نیز همچنان قربانی می‌گیرد. دیروز در یک خبر منابع امنیتی عراق اعلام کردند 6 عراقی در دو انفجار در شهر بغداد، پایتخت عراق و استان دیالی این کشور کشته و تعدادی زخمی شده‌اند. به گزارش خبرگزاری آلمان یکی از این حملات با هدف نابود کردن یک گشتی آمریکایی حدود ساعت 11 به وقت محلی در شهرستان جلولاء در استان دیالی روی داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها