لالجین در محاصره سفال چینی

بازار سفال لالجین ناامن شده است

وجود ردپای سفال های چینی در شهر لالجین که عنوان شهر سفال کشور را یدک می کشد ، باعث نارضایتی و ایجاد مشکلاتی برای شاغلان این حرفه شده است.
کد خبر: ۳۳۳۴۹۴

به گزارش مهر در همدان، مردم شهر لالجین که از دیرباز از طریق حرفه سفالگری زندگی خود را تامین کرده اند، هر بار با مشکلی روبرو می شوند که از مسئولان تقاضای رسیدگی و حل آن را دارند.

چندی قبل مشکل وقفی بودن زمین های این شهر و دردسرهایی که هدیه دختر فتحعلی شاه قاجار برای این دیار ایجاد کرده بود فکر و ذهن ساکنان آن را مشغول کرد و دیری نپایید که مسئله قاچاق خاک رس از این منطقه بر سر زبان ها افتاد و در مشکلی جدید، چینی ها اقتصاد این منطقه را محاصره کرده اند.

در این شهر در حال حاضر 16 هزار نفر سکونت دارند و بیش از 65 درصد جمعیت فعال از طریق اشتغال در رشته سفال و سرامیک روزگار می‌گذرانند و حتی گفته می شود که تولیدات این شهر که به عنوان شهر سفال در کشور شهرت دارد و قطب‌ اصلی سفال و سرامیک کشور به شمار می‌آید، توانسته‌ است نظر زیبایی شناسان و شیفتگان هنر سفالگری و صنایع دستی در اقصی نقاط دنیا را به خود جلب کنند.

در حال حاضر 925 کارگاه سنتی و مدرن سفال وسرامیک در لالجین فعال است و 280 فروشگاه و نمایشگاه بزرگ و کوچک‌، دست ساخته‌های هنرمندان و صنعت گران را عرضه می‌کنند.

لالجین از معدود مناطقی است که مردم آن به صورت سنتی و خانوادگی به یک حرفه و هنر اشتغال دارند و پیشه اصلی زنان و مردان این شهر از دیر باز سفالگری و سرامیک سازی بوده است‌.

اما آنچه که در این گزارش به آن می پردازیم وجود رقابت ناسالم و ورود کالاهای چینی به شهر سفال است که باعث شده محصول سنتی این شهر به قیمت واقعی در بازار عرضه نشود و این وضعیت سبب شده تا هنر و صنعت سفالگری در لالجین با مشکلات و دشواری هایی جدی دست و پنجه نرم کند .

تولید سفال و سرامیک در این شهرحرف اول را می‌زند، به طوری که با استقبال مردم کشورمان از سفال و سرامیک لالجین و رونق این بخش و دیگر فعالیتهای مولد اقتصادی نرخ بیکاری در این شهرنزدیک به صفر است.

شهردار لالجین در گفتگو با خبرنگار مهر در همدان با اشاره به قدمت 900 ساله شهر لالجین، اظهار داشت: با وجودی که 85 درصد مردم لالجین در حوزه سفال و محور‌های مرتبط با آن فعالیت می‌کنند، رقابت‌های نامناسب بر سر قیمت محصولات در این حرفه باعث شده تا این کالای هنری و سنتی با ارزش واقعی آن در بازار عرضه نشود.

ابوالفضل دهله‌ای افزود: مزیت شهر لالجین در خصوص سفال از رویکرد‌های اصلی در جذب گردشگر است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز با اشاره به اینکه در مواردی شاهد فروش سفال‌های چینی در لالجین هستیم، افزود: چین بسیاری از بازار‌های دنیا را به خود اختصاص داده که سفال و سرامیک نیز شامل این موضوع می‌شود و باید با بالابردن کیفیت سفال لالجین از ورود سفال‌های چینی به بازار‌های کشور جلوگیری و به تدریج سفال و سرامیک چینی پس زده شود.

وی در این زمینه از دولت خواست با جلوگیری از ورود بی‌رویه محصولات چینی ارزان قیمت اجازه ندهد تا هنر سفالگری در ایران نابود شود.

بیات افزود: در این شرایط به نظر می‌رسد برای شناساندن این صنعت کار تبلیغی بسیاری نیاز است و باید نمایشگاه‌هایی در سطح کشور دایر شود تا ضمن افزایش تولیدات داخلی در فروشگاه‌ها، مردم به استفاده از تولیدات محصولات چینی تشویق نشوند.

وی به برگزاری نمایشگاه هایی در سطح استان و کشور برای معرفی سفال لالجین اشاره کرد و گفت:‌ هنرمندان این دیار در کشور زبانزد هستند و تولیدات آنها برای مردم شناخته شده است.

اما آنچه مسلم است اینکه چنانچه در زمینه سفال و سرامیک هزینه‌های تولید کاهش یابد، می‌توان بازار‌های بیشتری را به دست آورد و راه را بر تولیدات چینی بست.

و از طرف دیگر اینکه در حالیکه بارها و بارها نسبت به حفظ و نگهداری میراث فرهنگی در جای جای ایران اسلامی مباحثی مطرح شده است و همواره صیانت از آنها مهمترین اصل به شمار می رود اما در شهر لالجین که با مسائل و مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند، وجود این مشکل نگرانی ها را دو چندان کرده است و اکثر سفالگران این شهر کوچک خواستار جلوگیری از تصرف بازار توسط محصولات چینی هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها