استقلال نافرجام فیلیپین ،نقض قول آمریکا

112 سال پیش در روز 12 ژوئن سال 1898 میلادی مردم فیلیپین اعلام استقلال می کنند.شورش مجمع الجزایر فیلیپین علیه استعمارگران اسپانیایی از سوی ایالات متحده حمایت می شد،که از چند هفته پیش از این تاریخ با اسپانیا وارد جنگ شده بود.
کد خبر: ۳۳۳۴۷۴

اسپانیایی ها در دوره سلطنت فیلیپ دوم مجمع الجزایر فیلیپین را اشغال کرده بودند و در مدت 3 قرن استعمار اسپانیا مردم فیلیپین از جریان تمدن های بزرگ کنار مانده بودند.

استعمارگران اسپانیایی با توسل به زور مسیحیت را به مردم بومی فیلیپیین تحمیل می کنند اما در جریان دوران طولانی استعمار فیلیپین هیچ توجهی به توسعه و پیشرفت مردم فیلیپین نشان نمی دهند.

زمین های مردم بومی میان سفیدپوستان و کلیسای کاتولیک تقسیم شده بودند و اداره فیلیپین به عهده نایب السلطنه مکزیک بود که به این ترتیب فیلیپین به مستعمره یک مستعمره دیگر تبدیل شده بود!.

در سال 1898 میلادی میان ایالات متحده آمریکا و اسپانیا جنگ درمی گیرد.

در آن دوران آمریکا قصد داشت دست به جهانگشایی بزند ودر میان استعمارگران اروپایی ، اسپانیا از همه ضعیفتر ودر عین حال مستعمراتش به آمریکا نزدیکتر بودند.

ایالات متحده به استقلال طلبان فیلیپینی قول می دهد در صورتی که علیه اسپانیا دست به شورش بزنند ، در خاتمه جنگ استقلال کشورشان را به رسمیت خواهد شناخت.

در روز اول مه سال 1898 میلادی ناوگان آمریکا در اقیانوس آرام تحت فرمان ناخدا دیوی وارد آب های بندر مانیل می شود.ناوگان آمریکا ، ناوگان اسپانیایی آدمیرال مونتوفو را نابود می کند.

چند ماه بعد اسپانیایی ها مجمع الجزایر فیلیپین را ترک می کنند و فیلیپین به استقلال دست می یابد اما دوران این استقلال کوتاه بود.

ویلیام مک کینلی رییس جمهور آمریکا پس از پیروزی آسان بر اسپانیایی ها یک لشکر 100 هزار نفری را برای اشغال مجمع الجزایر فیلیپین اعزام می کند و وعده هایی که به استقلال طلبان فیلیپینی داده بود را زیر پا می گذارد.

به این ترتیب ، در روز 12 ژوئن سال 1898 میلادی مردم فیلیپین اعلام استقلال می کنند.پس از 3 قرن استعمار اسپانیا ، فیلیپینی ها تصور می کردند با توجه به قول و وعده های آمریکا سرانجام کشورشان مستقل می شود.

آنها نمی دانستند که به دلیل پیمان شکنی ایالات متحده دوران استقلال کشورشان کوتاه است و یک استعمارگر جدید جایگزین استعمارگر قبلی می شود.فیلیپینی ها باید بیش از نیم قرن دیگر انتظار بکشند تاسرانجام در خاتمه جنگ جهانی دوم برای دومین بار به استقلال دست یابند.


بهرام افتخاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها