محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران در سخنانش در اجلاس بازنگری معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی (ان.‌پی‌.تی) که در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک انجام شد به ارائه یازده پیشنهاد جمهوری اسلامی برای بازنگری ‌این مقررات پرداخت و این درخواست را عامل اصلی حل مشکلات هسته‌ای جهان دانست. اظهارات رئیس‌جمهور در اجلاس نیویورک در خصوص امنیت پایدار، شرم‌آور خواندن استفاده از سلاح هسته‌ای و محکومیت منفورترین افراد تاریخ در استفاده از این جنگ‌افزار، باعث شد‌ برخی از وزرای خارجه حاضر از جمله آمریکا، فرانسه و انگلیس از جلسه خارج شده و اقدامشان نشانی از بی‌تحملی آنان در مقابل سخنان رئیس‌جمهور باشد. سخنان محمود احمدی‌نژاد در سازمان ملل متحد بازتاب‌های متعددی را در میان اقشار مختلف جامعه از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حمایت آنان از پیشنهادات رئیس‌جمهور به همراه داشت.
کد خبر: ۳۲۷۱۵۶

جواد جهانگیرزاده،‌ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با «جام‌جم» با اعلام این که سخنرانی رئیس‌جمهور منطقی‌ترین و جدی‌ترین بیانات را به سمع جهان رساند، گفت: 11 پیشنهاد رئیس‌جمهور درخصوص مقررات ان.پی.تی نگاه عمیق نسبت به مهمترین تهدید امنیتی جهان، برای همه ملت‌ها بود.

وی با بیان این که سخنان رئیس‌جمهور به نیابت از بخش قابل ملاحظه‌ای از ملت‌های جهان بیان شد، افزود: پیشنهادات رئیس‌جمهور مبتنی بر واقعیت‌های تاریخی بود که باید به جامعه بین‌الملل نشان داده می‌شد. نماینده مردم ارومیه با بیان این که رفتار پیش‌دستانه رئیس‌جمهور برای حضور در اجلاسی که تنها وزرای خارجه کشورها در آن حضور دارند، قابل توجیه بود، گفت: حضور رئیس‌جمهور، کشورهای صاحب سلطه را تحت تاثیر قرار داد و آنها را با واکنش عصبی مواجه کرد؛ به طوری که عنان اختیار را از دست دادند و جلسه را ترک کردند. جهانگیرزاده گفت: حضور موثر رئیس‌جمهور، بلندگوهای جهانی را متوجه خود کرد.

پیشنهاد رئیس‌جمهور در راستای خواست کشورهای غیرمتعهد

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز پیشنهادات رئیس‌جمهور را در راستای پیشنهادات کشورهای غیرمتعهد عنوان کرد و به جام‌جم گفت: پیشنهاد اساسی رئیس‌جمهور، تغییر ساختاری را که آمریکایی‌ها برای محدود کردن ایران از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای دنبال می‌کنند، مشخص کرد.

سخنرانی غرور‌آمیز

حسین نجابت، نماینده تهران و عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز سخنرانی رئیس‌جمهور را غرورآمیز دانست و به جام‌جم گفت: احمدی‌نژاد، حرف ملت‌ها و دولت‌های مستقل دنیا را بیان کرد و نشان داد که جمهوری اسلامی، پیشانی حرکت جدی در مقابل نظام سلطه است.

وی افزود: خروج نمایندگان آمریکا، انگلیس و فرانسه از جلسه به شفاف‌سازی فضا کمک کرد و خط فکری آنان را مشخص کرد. وی با بیان این‌که رئیس‌جمهور بر پرهیز از تمامیت‌خواهی و بازگشت به معاهده ان‌پی‌تی و مواد 4 و 6 آن را تاکید داشت ، گفت: احمدی‌نژاد در اظهاراتش یک بار دیگر صلابت و قدرتی را که ایران در صحنه بین‌الملل داشت به نمایش گذاشت. نماینده تهران حضور احمدی‌نژاد در اجلاسی را که آخرین سطح آن وزرای خارجه بودند ، ستود و افزود: ما اگر بخواهیم در چارچوب‌های جهانی حرکت کنیم بازنده خواهیم بود چون ساختارهای جهانی در اختیار آمریکا، اروپاییان و صاحبان قدرت است و ما ناگزیر هستیم که در مخالفت با آنان ساختارشکنی کنیم. وی گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران این است که از هر بلندگوی جهانی برای بیان دیدگاه‌های خود استفاده کند و رئیس‌جمهور نیز با تکیه بر این دیدگاه و در راستای معرفی ایران در مسیر صلح، عدالت و مساوات در این اجلاس حاضر شد.

سخنرانی در میان مخالفان

علی مطهری دیگر نماینده تهران نیز در گفتگو با «جام‌جم» پیشنهادات رئیس‌جمهور را قوی و عزتمند دانست و گفت: روحیه رئیس‌جمهور برای حضور در این اجلاس‌ها و بیان حرف حق در میان مخالفان یکی از خصلت‌‌های خوب رئیس‌جمهور است.

وی افزود: سخنان رئیس‌جمهور در این اجلاس نشان داد که ایران باید برخورد محکمی با قدرت‌های استکباری جهان داشته باشد.

فرصتی برای بیان دیدگاه‌های ایران

کاظم جلالی، مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز پیشنهادات رئیس‌جمهور را دقیق و منطقی دانست و گفت: سخنان رئیس‌جمهور در این اجلاس فرصتی برای بیان مواضع جمهوری اسلامی ایران بود.

وی پیشنهادات رئیس‌جمهور را عملیاتی دانست و افزود: البته قدرت‌های بزرگ در تلاش هستند تا به سمت خلع سلاح هسته‌ای نروند.

فاطمه امیری / گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها