دلالان درحالی محصول گوجه کشاورزان جنوب کرمان را در دمای 30 درجه‌ای هوا 50 تا 60 تومان می‌خرند که همین محصول را در بازارهای مصرف از 500 تا 700 تومان و بیشتر می‌فروشند. به گزارش مهر، جنوب استان کرمان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی از دید کارشناسان به گلخانه طبیعی جنوب ایران شهرت یافته است و کاشت محصول‌های کشاورزی متنوع در چهار فصل سال این محل را به بهشتی برای کشاورزان تبدیل کرده است که متاسفانه در برخی فصل‌های سال به بهشت دلالان و کامیون‌داران و حسرت برای کشاورزان تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۳۲۶۳۸۰

افت شدید قیمت

هرچند در روزهای ابتدایی برداشت گوجه‌فرنگی که از چند روز گذشته آغاز شد، محصول گوجه کهنوج و رودبار با قیمت نسبتا مناسبی در بازار به فروش می‌رفت اما با ورود محصول گوجه سایر شهرستان‌ها بار دیگر سایه سیاه دلالان بر سر محصول گوجه جنوب کرمان افتاد تا بار دیگر تراژدی اخلال در فروش محصولات کشاورزی و سوء‌استفاده دلالان آغاز شود و این بار کشاورزان گوجه‌کار پس از ماه‌ها تلاش و زحمت و تهیه کود و بذر و آب در اوج خشکسالی در جنوب کرمان محصول خود را در محاصره دلالانی در منطقه به فروش برسانند که چشم به دسترنج کشاورزان جنوب کرمان دوخته‌اند.

تکرار داستان همیشگی فروش محصولات در جیرفت در حالی ادامه دارد که طی سال جاری پس از کاشت همزمان محصول خیار در جنوب کرمان امروز نوبت کاشت وسیع محصول گوجه در این منطقه رسیده است به گونه‌ای که 16 هزار هکتار از مزارع جنوب کرمان به کاشت این محصول اختصاص یافته است و تنها در شهرستان رودبار در جنوبی‌ترین نقطه استان کرمان 200 هزار تن محصول گوجه برداشت می‌شود و همین داستان در جیرفت، قلعه گنج، منوجان، عنبرآباد و کهنوج نیز روی داده است.

این درحالی است که به دلیل محدودیت کشاورزان در خصوص برداشت و فروش محصول، زمان برای کشاورزان بسرعت سپری می‌شود و این دقیقا نقطه آغاز کار دلالان در جنوب کرمان است. یکی از کشاورزان گوجه‌کارگفت: روزهای ابتدایی برداشت محصول با تدبیر مسوولان، گوجه قیمتی بین 150 تا 400 تومان داشت، اما این سیاست‌ها فقط در روزهای اول جواب داد و با افزایش برداشت محصول و اشباع نسبی بازار درحال حاضر قیمت گوجه تا کیلویی 50 تومان کاهش یافته این درحالی است که کشاورز باید قیمت برداشت محصول و صندوق محصول و باربری را هم بپردازد که همین مساله موجب شده با مشکل مواجه شویم.

دلالان در انتظار افت بیشتر قیمت

وی گفت: دلالان منتظرند تا قیمت محصول کاهش یابد و همین مساله هم درحال روی دادن است و هر روز شاهد کاهش قیمت هستیم.

یکی دیگر از کشاورزان گوجه‌کار جنوب کرمان نیز گفت: هر روز دمای هوا گرم‌تر می‌شود و مجبور هستیم محصول را جمع‌آوری کنیم اما کسی حاضر نیست محصول را با قیمتی که در بازار وجود دارد خریداری کند و دلالان منتظرند قیمت محصول کاهش یابد. در مقابل کامیونداران هم هر روز قیمت حمل و نقل را افزایش می‌دهند. این پیرمرد کشاورز افزود: زمین را به صورت اجاره‌ای زیر کشت بردم و باید سهم صاحب زمین را بدهم ضمن این‌که آب و کود و سم هم هزینه‌های سنگینی را بر دوشم گذاشته است. چطور می‌توانم نتیجه این همه هزینه و تلاش را که باید خرج خانواده‌ام شود به دلال‌هایی بدهم که زمانی که من در مزرعه کار می‌کردم آنها در خانه‌های خود راحت نشسته بودند. وی خاطرنشان کرد: هر روز محصول برداشتی را برای فروش به میادین تره‌بار می‌برم اما کسی حاضر نیست با قیمت معمولی محصول را بخرد و قیمت‌های 60 یا 50 تومان را پیشنهاد می‌کنند به همین دلیل بسیاری از کشاورزان در انتهای روز به دلیل جلوگیری از خراب شدن محصول درنهایت با همین قیمت گوجه را می‌فروشند در غیر این صورت هر روز باید کرایه وانت بار را هم به هزینه‌های خود اضافه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها