رونمایی از دستاوردهای جدید هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران که بیستم فروردین‌،‌ مصادف با روز ملی فناوری هسته‌ای توسط رئیس‌جمهور کشورمان انجام شد، با واکنش‌های گسترده‌ اما متفاوت رسانه‌های مختلف خبری جهان همراه بود.در این میان رسانه‌های غربی که همواره با جوسازی‌های خود سعی در تهدیدآمیز جلوه دادن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دارند، از دستاوردهای جدید کشورمان نیز در همین زمینه بهره‌برداری کردند. اغلب این رسانه‌ها،‌ در گزارش‌هایی که از رونمایی نسل سوم سانتریفیوژها در ایران ارائه کردند، مدعی شدند این فناوری که توان غنی‌سازی ایران را تا حدود 6 برابر افزایش می‌دهد،‌ نگران‌کننده است.
کد خبر: ۳۲۰۹۰۱

شبکه بی.بی.سی انگلیسی از جمله شاخص‌ترین این رسانه‌ها بود که در گزارش خود با تکیه بر واکنش مقامات غربی، نسبت به دستاوردهای جدید جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: آمریکا از طرح جدید ایران ابراز نگرانی کرده و آن را در جهت اهدافی غیرمناسب دانسته است. در ادامه این گزارش، جان لاین، خبرنگار سابق بی.بی.سی در تهران در اظهارنظری درخصوص توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه هسته‌ای، مدعی شد تهران فناوری‌های مدرن فعلی را در دهه 80 میلادی از طریق بازار سیاه تهیه کرده است.شبکه فرانس 24 نیز در گزارشی درخصوص دستاوردهای جدید هسته‌ای ایران تصریح کرد: در حال حاضر ایران 8600 سانتریفیوژ در اختیار دارد.

این شبکه سعی داشت خبر دستاوردهای هسته‌ای ایران را به عنوان عامل نگرانی برای آنچه جامعه جهانی می‌نامید، معرفی کند.همچنین شبکه تلویزیونی دویچه‌وله آلمان با بازتاب خبر موفقیت‌های ایران در عرصه هسته‌ای، نسبت به گام‌های بلند ایران در این عرصه ابراز نگرانی کرد.

شبکه سی.ان.ان نیز به شکلی منفعلانه تنها به بازتاب واکنش مقامات غربی درباره پیشرفت‌های هسته‌ای ایران اکتفا کرد و آن‌را باعث نگرانی جامعه جهانی (مقامات لندن، برلین، پاریس، تل‌آویو و واشنگتن) دانست.

واکنش آمریکا به دستاوردهای هسته‌ای جدید ایران

همزمان با فضاسازی رسانه‌های غربی، فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به رونمایی سانتریفیوژهای نسل سوم و دیگر دستاوردهای هسته‌ای کشورمان در روز ملی جشن هسته‌ای، بار دیگر ایران را متهم کرد در برنامه هسته‌ای خود انحرافاتی داشته است.

به گزارش مهر و به نقل از آسوشیتدپرس، کراولی در یک کنفرانس مطبوعاتی مدعی شد اگر ایران می‌خواهد جامعه جهانی، آنچه را که این کشور درباره صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای خود می‌گوید باور داشته باشد، پس نیازی به سانتریفیوژهای نسل سومی و سریع‌تر ندارد.

وی همچنین مدعی غیرصلح‌آمیز بودن اهداف برنامه هسته‌ای ایران شد و گفت: برنامه ایران برای نمایش توانایی هسته‌ای‌اش می‌تواند تحریم‌ها علیه این کشور را تشدید کند.

ایران، قانونی را نقض نکرده است

این‌گونه ادعاهای مقامات آمریکایی و جوسازی‌های رسانه‌های غربی در حالی مطرح می‌شود که بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،‌ تاکنون هیچ‌گونه انحرافی را در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تایید نکرده است. این مساله‌ای است که در بیش از 20 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر آن تاکید شده است.

در همین حال، به دنبال رونمایی از دستاوردهای جدید ایران در زمینه هسته‌ای، برونو پلو، معاون مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره این‌که آیا ایرانیان با این اقدام قانونی را نقض کرده‌اند یا نه، گفت: آنان قوانین را نقض نکرده‌اند، زیرا چند هفته پیش که ایرانیان تصمیم گرفتند غنی‌سازی خود را از 3/5 درصد به 20 درصد افزایش دهند، بازرسان آژانس در ایران حضور داشتند و بر همه چیز نظارت کردند و اکنون فقط نوع سانتریفیوژ آنان پیشرفته‌تر شده است و ایران در حقیقت هیچ قانونی را نقض نمی‌کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر و به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، وی درباره دستاورد جدید هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت: به باور من این یک دستاورد بزرگ علمی است؛ آنان (ایرانیان) واقعا توان سانتریفیوژهای خود را با عرضه طرح‌های پیشرفته‌تر افزایش داده‌اند.

معاون مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: تنها این مساله‌ مطرح می‌شود که تصمیم آنان با درخواست شورای امنیت درخصوص توقف کامل غنی‌سازی، مغایرت دارد. البته ایرانیان هرگز تعلیق را نپذیرفته‌اند.

معاون مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره زمان‌بندی اعلام این دستاورد، آن هم موقعی که مدودف و اوباما از تحریم احتمالی ایران سخن می‌گویند، گفت: ایرانیان با اعلام خبر پیشرفت‌های هسته‌ای می‌خواهند نشان دهند از تحریم، آسیب نمی‌بینند و فناوری لازم را دارند.

ادامه فعالیت هسته‌ای ایران با وجود افزایش تهدیدات

رسانه‌های عربی نیز با پوشش گسترده خبر دستاوردهای جدید ایران در زمینه فناوری هسته‌ای، تاکید کردند ایران با وجود ادامه تهدیدات، به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.به گزارش فارس، روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط طی گزارش مفصلی به بیان جزئیات دستاوردهای هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت که ایران با راه‌اندازی بیش از 8600 سانتریفیوژ در نیروگاه نطنز موفق شده است 2 تن اورانیوم غنی‌سازی شده با غنای حدود 5 درصد تولید کند.

این روزنامه همچنین رونمایی نسل سوم سانتریفیوژها در ایران را نیز مورد توجه قرار داد و نوشت که این دستگاه‌ها 6 برابر بیشتر از دستگاه‌های فعلی، قدرت غنی‌سازی دارند.

روزنامه لبنانی السفیر نیز در گزارشی دستاوردهای هسته‌ای جدید ایران را مورد توجه قرار داد و خبرهای خوشحال‌کننده ایرانی‌ها در زمینه فناوری هسته‌ای، اظهارات محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور کشور و همچنین اظهارات علی‌اکبر صالحی را در گزارش مفصلی تشریح کرد.

پایگاه خبری «المنار» با اعلام این خبر و انتشار اظهارات رئیس‌جمهور کشورمان نوشت که این اقدام تهران در شرایطی صورت گرفت که واشنگتن تلاش‌های خود را برای گرفتن موافقت کشورهای بزرگ بویژه روسیه و چین برای اعمال تحریم علیه ایران افزایش داده است.

غرب از مشکل‌آفرینی دست برنمی‌دارد

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز در گزارشی درباره اعلام راه‌اندازی نسل سوم سانتریفیوژها در ایران با تاکید بر این‌که دستاوردهای جدید هسته‌ای ایران به هیچ وجه برای غرب خوشایند نیست، اعلام کرد: ایران بر ادامه برنامه هسته‌ای خود اصرار می‌کند و به نظر می‌رسد خود را برای مقابله با تحریم‌های احتمالی جدید آماده کرده است، به همین دلیل از نسل سوم سانتریفیوژها رونمایی کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در ادامه این گزارش آمده است: شاید مهم‌ترین مساله‌ای که باعث شد محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران تاکید کند هیچ‌کس نمی‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند، اعلام تولید صفحه‌های سوخت است که پیچیده‌ترین مرحله در چرخه تولید سوخت هسته‌ای به‌شمار می‌رود. گزارشگر این شبکه افزود: به نظر می‌رسد ایران در مقابل فشارهای آمریکا تسلیم نخواهد شد. از سوی دیگر به نظر نمی‌رسد غرب اجازه دهد برنامه هسته‌ای ایران بسادگی و بدون مواجه شدن با مشکلات و تحریم‌ها به راه خود ادامه دهد. اما برخی معتقدند این مشکلات و موانع ظاهری است و مجازات‌ها نیز تهدیدی برای اقتصاد ایران نیست که این باعث می‌شود برنامه هسته‌ای ایران به راه خود ادامه دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها