گفتگو از: فاطمه امیری / گروه سیاسی

قانون اساسی مرز آزادی‌ها را روشن کرده است

آزادی در فرهنگ سیاسی، فلسفی و ... ایران و جهان تعاریف گسترده‌ای دارد؛ اما پرسش این است که مرز آزادی تا کجاست؟
کد خبر: ۳۱۹۸۳۷

هر جامعه‌ای برای تعریف از معنای آزادی چارچوب‌های خاصی را مشخص کرده است و مطابق دین، شریعت و نوع حکومت سیاسی خطوط قرمز خود را بر مبانی قانونی تبیین شده معین کرده است.

جواد آرین‌منش، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عقیده دارد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تمام مرزها را مشخص کرده است.

وی در گفتگویی کوتاه به پرسش‌های ما درخصوص مرز نقد، آزادی و اجرای قانون پاسخ داد که آن را می‌خوانید.

خط قرمز در باب نقد و انتقاد کجاست؟

اگر نقد و انتقاد به مفهوم واقعی کلمه باشد یک امر مقدس، ارزشمند، سازنده و برطرف‌کننده ایرادات و نقایص است، اما نقد به مفهوم واقعی یعنی درست را از نادرست تمیز دادن.

این که نقد چیست و تخریب چیست هرکدام مفهوم جداگانه‌ای دارند. گاهی ما چیزی را نقد می‌دانیم که درواقع به نوعی تخریب،‌ تضعیف و طرح موضوعی فاقد مبنا و اساس است که در این صورت از نظر شرعی و عقلی درست‌نیست.

نقد کردن افراد و مسوولانی که ایرادات، ضعف‌ها و قوت‌هایی دارند هدفی جز سازندگی ندارد، اما نقد غیرمسوولانه نتیجه‌ای جز تخریب و ایجاد مانع برای توسعه کارها نیست.

مرز آزادی احزاب، مطبوعات،‌ عقیده و ... تا کجاست؟

آزادی از مفاهیمی است که در هر جامعه‌ای تعریف خاص خود را دارد و برای این که آزادی مفهوم واقعی خود را پیدا کند، سعی شده آزادی در چارچوب قانون اساسی تعریف شود.

این تعریف تا جایی است که به آزادی دیگران لطمه نزند و البته حدودش نیز مشخص باشد. درباره مطبوعات، قانون مطبوعات تعیین‌کننده میزان آزادی و حفظ خط قرمزهاست و درخصوص بقیه موارد نیز قانون محدودیت‌ها را مشخص کرده است.

تعطیل شدن و کاستن از تعداد نشریات به هر شکل، مطلوب افراد فرهیخته نیست و باید برای تعطیل شدن‌ها دلایل را بررسی کرد که آیا عبور از خط قرمزها و قانون‌شکنی‌ها باعث تعطیلی نشریات می‌شود یا دلایل دیگری وجود دارد.

روزنامه‌ها نیر باید در کنار توجه به افزایش تیراژ، کیفیت را مد نظر داشته باشند و افزایش گستره کار آنها در تعارض با قانون مطبوعات و اصول و ارزش‌های نظام نباشد.

برخی افراد از قوانین مطلع هستند، اما آن را اجرا نمی‌کنند، دلیلش چیست؟

کسانی که قانون را اجرا می‌کنند نباید پاداشی دریافت کنند، اما کسانی که به نام آزادی موضوعاتی را مطرح می‌کنند که در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی نمی‌گنجد، درواقع آزادی به مفهوم غربی آن را در ذهنشان دارند.

در جامعه غربی، برخی رفتارها آزادی تلقی می‌شود که همان رفتارها در جامعه اسلامی، آزادی نیست، بنابراین آزادی در چارچوب قانون و شرع در جامعه ما می‌تواند معنا و مفهوم داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها