درحالی که هنوز نتیجه رایزنی‌های سیاسی در عراق برای تعیین نخست وزیرآینده روشن نشده و همچنان چانه‌زنی گروه‌های سیاسی ادامه دارد انفجارها و حوادث تروریستی 2 روز گذشته عراق یک بار دیگر این پرسش را در میان می‌گذارد که آیا موجی تازه از ناامنی‌ها در این کشور در راه است؟ خلا موجود سیاسی در این کشور تا تعیین قطعی نخست وزیر و رئیس‌جمهور ادامه خواهد یافت آیا در این میان برخی گروه‌ها سعی دارند از طریق انفجارها یا ایجاد حوادث تروریستی امتیازهای جدیدی را کسب کنند؟ دیروز یک بار دیگر منابع خبری از انفجار 3 خودروی بمبگذاری شده در بغداد خبر دادند که گفته می‌شود یکی از انفجارها نزدیک سفارت ایران در بغداد بوده است.یک مقام آگاه به خبرگزاری مستقل ایبای عراق اعلام کرد: بغداد پیش از ظهر روز یکشنبه شاهد سلسله انفجارهای مهیب در اماکن مختلف بود.انفجار نخست ناشی از خودروی بمبگذاری شده در خیابان سفارت آلمان بود.انفجار دوم در نزدیکی سفارت ایران نیز ناشی از انفجار خودروی بمبگذاری شده در منطقه الشعب در نزدیکی مدرسه‌ای دخترانه بود.
کد خبر: ۳۱۹۵۵۰

یک مقام وزارت کشور عراق نیز اعلام کرد: ‌انفجار خودروی بمبگذاری شده، سفارت سوریه در منطقه المنصور در غرب بغداد و سفارت آلمان در همین منطقه و سفارت ایران در منطقه صالحیه در مرکز بغداد را هدف قرار داد.

قاسم عطا، سخنگوی طرح عملیاتی بغداد نیز گفت: عملیات انتحاری علیه سفارتخانه‌های ایران و مصر بوده است.

این در حالی است که منابع خبری افزودند: چندین خمپاره نیز منطقه الخضرا را هدف قرار داده است.یک منبع پلیس عراق اعلام کرد که شمار تلفات انفجارهای روز یکشنبه بغداد به دست‌کم30 کشته و 168 زخمی افزایش یافت.خبرگزاری آلمان نیز گزارش داد در پی انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در مرکز شهر موصل واقع در 400 کیلومتری شمال بغداد، 5 عراقی کشته و 18 نفر دیگر زخمی شدند.انفجارهای دیروز، سفارتخانه‌های خارجی در عراق را هدف قرار داده بود.

ادامه رایزنی‌های سیاسی

این انفجارها در حالی صورت می‌گیرد که همچنان رایزنی گروه‌های سیاسی مختلف پیروز در انتخابات پارلمانی اخیر عراق برای تشکیل دولت جدید این کشور ادامه دارد.در یک نظر، ایاد السامرائی رئیس مجلس عراق گفت که کشورش برای تشکیل دولت وحدت ملی که فهرست العراقیه به رهبری ایاد علاوی پیروز انتخابات پارلمان را نیز در بر گیرد، تلاش می‌کند. السامرائی در گفتگو با رویترز گفت، تشکیل دولت جدیدی که همه بازیگران اصلی صحنه را دربرگیرد ممکن است 2 ماه به طول انجامد.

در یک خبر دیگر یک مقام آگاه عراقی به روزنامه دولتی الصباح گفت:‌ دو گروه ائتلاف ملی به رهبری حکیم و ائتلاف دولت قانون به رهبری مالکی بر سر نحوه معرفی نامزد نخست‌وزیری و توزیع بالمناصفه پست‌ها میان آنها (50درصد برای دولت قانون و 50درصد برای ملی عراق) به توافق رسیده‌اند.

در همین رابطه نوری‌المالکی نخست وزیر عراق فضای گفتگوها با ائتلاف ملی به رهبری عمار حکیم را برای تشکیل دولت مثبت ارزیابی کرد و گفت که دولت آینده باید با ائتلاف‌های ملی بزرگ تشکیل شود.

روزنامه الصباح در مطلب دیگری نوشت: سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق بر ضرورت تشکیل دولت مشارکت ملی با حضور 4 گروهی که اکثریت آرا را به دست آورده‌اند، تاکید کرد.

در همین حال روزنامه الشرق الاوسط چاپ بغداد نیز از پایان برگزاری همه پرسی طرفداران جریان صدر پیرامون مناسب ترین شخصیت برای تصدی پست نخست وزیری عراق خبر داد. براساس اعلام روزنامه مزبور گزارش‌ها حاکی از آن است که اکثر شرکت‌کنندگان نام قصی السهیل از اعضای تشکل الاحرار را به عنوان نخست وزیر آینده عراق معرفی کرده‌اند. گروه صدر تاکید داشت که خود را ملتزم به این نظرسنجی می‌داند بنابراین از چهارچوب ائتلاف‌های موجود خارج خواهد شد.

در همین حال یک منبع آگاه تاکید کرد: فهرست العراقیه به ریاست ایاد علاوی، نخست وزیر سابق عراق تا حد زیادی در مذاکره با جناح‌های دیگر از جمله فهرست‌های کرد موفق شده و رافع العیساوی، مذاکره‌کننده ارشد فهرست علاوی نقش مهمی در موفقیت این مذاکرات ایفا نموده است.

از سوی دیگر طارق الهاشمی، معاون رئیس جمهور عراق و از سران فهرست العراقیه گفت: فهرست العراقیه به موجب قانون مسوول تشکیل دولت است، زیرا فهرستی است که بیشترین کرسی‌های پارلمان را از آن خود کرده است.

دو توافق مهم کردها

احزاب کردستان عراق در رایزنی‌های اخیر خود برسر دوموضع مهم بایکدیگر توافق کرده‌اند:‌ یکی ریاست جمهوری جلال طالبانی و دیگر متحد بودن در پارلمان آینده. به این معنا که هردو با هم به یکی از ائتلاف‌های پیروز خواهند پیوست و این مساله می‌تواند در توازن سیاسی عراق نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان پس از نشست لیست‌های پیروز کرد در انتخابات پارلمانی طی یک نشست خبری که در تفرجگاه صلاح‌الدین در اربیل برگزار شد، اعلام کرد: لیست‌های کرد پیروز در انتخابات توافق کردند که جلال طالبانی رئیس‌جمهور کنونی عراق را بار دیگر نامزد این پست اعلام کنند. وی افزود: این 4 لیست کرد توافق کردند که در پارلمان آتی عراق در قالب یک فراکسیون واحد عمل کنند و طالبانی را بار دیگر نامزد پست ریاست‌جمهوری اعلام کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها