گروه سیاسی: مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اولین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران با تاکید بر همکاری ایران و آژانس تاکید کرد، همه 4 بازرسی سرزده آژانس از تاسیسات غنی‌سازی سوخت ایران پس از آخرین گزارش محمد البرادعی با موفقیت انجام شده است. به گزارش ایرنا، یوکیا آمانو در این گزارش تاکید کرد، نتایج نمونه‌های محیطی گرفته شده در تاسیسات غنی‌سازی سوخت تا 21 نوامبر 2009 نشان می‌دهد که در آن مرکز حداکثر میزان غنی‌سازی از میزان اعلام شده توسط ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی مرتبط (که همان 5 درصد غنی‌سازی است)‌ فراتر نرفته است.
کد خبر: ۳۱۳۳۱۳

آمانو در این گزارش با تاکید بر این که آژانس بین 14 و 16 سپتامبر 2009 یک راستی‌آزمایی فهرست اقلام فیزیکی را در تاسیسات غنی‌سازی آزمایشی سوخت انجام داد که نتایج آن فهرست اقلام را همان‌گونه که از سوی ایران اعلام شده بود تایید کرده است، خاطرنشان کرد، نیاز به کارگیری اقدامات بیشتر به منظور تضمین توانایی مستمر آژانس برای راستی‌آزمایی و نبود انحراف مواد هسته‌ای در تاسیسات غنی‌سازی آزمایش سوخت وجود دارد. آژانس در این گزارش به فعالیت‌های هسته‌ای سایت فردو نیز اشاره و تایید کرده است، ساخت تاسیسات فردو ادامه دارد؛ و هیچ سانتریفیوژی به این تاسیسات وارد نشده است. در بخش دیگری از این گزارش آمده است، آژانس در نامه‌ای با اشاره به تصمیم ایران برای ساخت تاسیسات نطنز از ایران درخواست کرد تا تایید کند برای ساخت یا اجازه ساخت تاسیسات هسته‌ای دیگری تصمیمی اتخاذ نکرده است و این که در حال حاضر هیچ تاسیسات اینچنینی در ایران وجود ندارد که به آژانس اطلاع داده نشده باشد و ایران نیز در پاسخ خود اعلام کرد، ایران آژانس را همان گونه که پیش از این نیز اعلام کرده بود درخصوص وجود تاسیسات هسته‌ای دیگر در ایران براساس توافق پادمانی با آژانس مطلع خواهد کرد. مدیرکل جدید آژانس در اولین گزارش خود در عین حال آورده: ایران تاکنون اجرای کد 1/3 تعدیل شده را از سر نگرفته است. بنابراین نبود چنین اطلاعات اولیه‌ای زمان مورد نیاز برای آژانس جهت برنامه‌ریزی ترتیبات پادمانی ضروری بویژه برای تاسیسات جدید را کاهش می‌دهد و سطح اعتماد را در نبود دیگر تاسیسات هسته‌ای کاهش خواهد داد. او همچنین ادعا کرده است؛ برخی اطلاعات، نگرانی‌هایی را درباره وجود احتمالی فعالیت‌های گذشته و حال اعلام نشده در ایران مرتبط با توسعه کلاهک هسته‌ای یا موشک را به وجود می‌آورد.

سلطانیه: سوالات خارج از تعهدات آژانس پاسخ ندارد

در همین حال علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس با اشاره به گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آمانو نیز همچون البرادعی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکید کرده است. وی در گفتگو با مهر در بیان این که برخی ادعا کرده‌اند در گزارش آژانس به عدم پاسخ قانع‌کننده ایران به آژانس اشاره شده است، گفت: ایران به تمامی موارد مربوط به فعالیت، تعهدات، اساسنامه و قراردادهای بازرسی آژانس در فعالیت‌های هسته‌ای و غنی‌سازی به صورت کامل پاسخ داده و مواردی همچون لپ‌تاپ، ساخت موشک و بمب که ربطی به فعالیت‌های آژانس ندارد و آژانس نیز حق دخالت و پرسش در این زمینه را ندارد، پاسخ نداده است. سلطانیه افزود: جمهوری اسلامی ایران به سوالات و ادعاهایی که خارج از حوزه وظایف آژانس انرژی اتمی است، پاسخ نمی‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها