گروه سیاسی: رئیس‌جمهور دیروز در نشستی خبری به سوالات42 خبرنگار داخلی و خارجی در زمینه‌های متعدد پاسخ داد، مهم‌ترین محورهای سوالات و پاسخ ‌های احمدی‌نژاد در بعد داخلی در زمینه هدفمند کردن یارانه‌ها و در بعد خارجی در‌خصوص پرونده هسته‌ای ایران بود. رئیس‌جمهور در زمینه هدفمند کردن یارانه‌ها بار دیگر تاکید کرد: دولت در اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها همپای مردم حرکت و آنها را آگاه می‌کند. وی با بیان این که کارگروه مربوط به این طرح فعال و در حال بررسی همه راه‌ها و برنامه‌ریزی است، افزود: این طرح بسیار بزرگ و نیازمند تمهید مقدمات فراوانی است، سازماندهی و هزینه‌های جدیدی احتیاج دارد که بسرعت در حال انجام شدن است. رئیس‌جمهور گفت: مردم مطمئن باشند هر کاری را قبل از اجرا اعلام می‌کنیم و مردم را در جریان می‌گذاریم و آنها را برای روبه‌رو شدن با شرایط جدید تجهیز می‌کنیم و بعد کار را انجام می‌دهیم. وی در بخش دیگری از سخنانش کسب درآمد 40 هزار میلیارد تومانی از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را قانونی دانست. احمدی‌نژاد در ادامه با تاکید بر این که برنامه‌های اقتصادی دولت در مهار کردن تورم و حفظ رشد اقتصادی موفق بوده است، گفت: دولت نقدینگی را به سمت تولید هدایت کرد و بسیاری از هزینه‌های غیرضروری را کاهش داد.
کد خبر: ۳۱۲۷۷۶

وی گفت: دولت بخشی از منابع بانکی را که در مسیر غیرواقعی به کار گرفته شده بود، برگردانده و میزان مقدمات را کاهش داده است. خبرنگاری از برنامه‌های ویژه دولت برای ارتقای شاخص‌های کلان اقتصادی برای افزایش اشتغال، سرمایه‌گذاری و صادرات در سال آینده پرسید که احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: صادرات غیرنفتی کشور بسرعت در حال افزایش است. وی افزود: امسال نسبت صادرات کشور به واردات غیرنفتی نزدیک 50درصد است که اتفاق مهمی است، زیرا در ابتدای دولت نهم این نسبت برابر 22 درصد بود که با گسترش صادرات غیرنفتی این رقم افزایش قابل توجهی یافت. رئیس‌جمهور با بیان این‌که دولت برای توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال و بهبود کسب و کار برنامه‌های گوناگونی در دست دارد، اظهار کرد: سال آینده توسعه بخش مسکن در شهر‌ها و روستا‌ها بازهم ادامه می‌یابد.

وی افزود: دولت یارانه قابل توجهی را برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش صنعت و صنایع تبدیلی و بنگاه‌های کوچک در نظر گرفته است. احمدی‌نژاد با بیان این‌که دولت رقم بزرگی را برای توسعه بخش کشاورزی در نظر گرفته، اظهار کرد: این اقدامات دولت در بخش مسکن، کشاورزی و صنعت منجر به توسعه اشتغال در کشور خواهد شد. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد که برای این سه بخش رقم‌های بزرگی به عنوان کمک و یارانه سود در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است و انتظار می‌رود سال آینده به لحاظ کسب و کار، پررونقی داشته باشیم.

پرونده تبادل سوخت بسته نشده است

رئیس‌جمهور در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نامه 3 کشور روسیه، فرانسه و آمریکا به ایران و این که با اجرایی شدن این پیشنهاد پرونده هسته‌ای ایران بسته خواهد شد، گفت: نه، پرونده تبادل سوخت بسته نشده است.

وی افزود: ما اعلام کرده‌ایم که در یک چارچوب عادلانه تبادل می‌کنیم. احمدی‌نژاد تاکید کرد: امروز هم اعلام می‌کنیم برای تبادل سوخت با کشورهای دیگر و با نظارت آژانس حتی آمریکا آمادگی داریم.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: گرچه طبق مقررات آژانس برای مصارف انسانی همه اعضا موظفند کمک کنند، اما کسانی که مدعی‌اند طرفدار حقوق بشر و صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای هستند، این وظیفه قانونی خود را انجام ندادند و گفتند تبادل می‌کنیم و ما هم گفتیم بسیار خوب تبادل می‌کنیم.وی افزود: بعضی گفتگوها نیز انجام می‌شود که اگر به نتیجه رسید این تبادل انجام می‌شود.رئیس‌جمهور همچنین از آزمایش نسل جدید سانتریفیوژها در ایران خبر داد و گفت: ظرفیت این سانتریفیوژها تا 5 برابر سانتریفیوژهای موجود است و در آینده نزدیک از آنها برای سوخت نیروگاه‌ها استفاده خواهیم کرد.

به تهدیدها پاسخ مشابهی می‌دهیم

احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به تهدیدات اخیر برخی کشورها علیه ایران گفت: اگر علیه ایران اقدامی انجام شود دیگر واکنش، مثل گذشته نیست که با نصیحت و گفتگو برخورد کنیم، بلکه قطعا عمل مشابهی انجام می‌شود.رئیس‌جمهور پیش‌بینی کرد در صورت بروز چنین اتفاقی دشمنان از اقدام خود علیه ایران مثل همیشه پشیمان خواهند شد.

صادرکننده بنزین می‌شویم

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال روزنامه توسعه که اقدامات دولت برای مقابله با تحریم فروش بنزین به ایران از سوی سنای آمریکا را جویا شد، اظهار کرد: ایران روزانه 15 تا 17 میلیون لیتر بنزین وارد می‌کند و همین امروز قادریم همین میزان بنزین را در داخل کشور تولید کنیم.رئیس‌جمهور با بیان این‌که اقدامات لازم برای تولید بنزین مورد نیاز در کشور برای خودکفایی در این محصول انجام شده است، گفت: در حال حاضر مواد اولیه تولید بنزین در کشور به خارج از کشور صادر می‌شود و دولت از بابت تولید بنزین در داخل و تامین بنزین مورد نیاز کشور نگرانی ندارد.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که کسانی که موضوع تحریم بنزین را مطرح کرده‌اند، می‌دانند که حرفشان بی‌ربط است، گفت: با اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به طور قطع مصرف بنزین در کشور کاهش می‌یابد و در آن زمان، مدیریت مصرف سوخت برای دولت آسان‌تر می‌شود.

رئیس‌جمهور از احداث چند پالایشگاه جدید بنزین در کشور خبرداد و گفت: در آینده نزدیک به صادرکننده بنزین تبدیل می‌شویم.

لغو مجوز مطبوعات باید در دادگاه و با حضور هیات منصفه باشد

رئیس‌جمهور در ادامه پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه فرهنگ آشتی درباره ارتباط دولت با رسانه‌ها و اعتماد به آنها گفت: موضوع آزادی مطبوعات و اعتماد من به مطبوعات 2 بحث جداگانه است و به نظر من، آزادی مطبوعات در ایران در حد بالایی است.

رئیس‌جمهور درباره صدور مجوز و توقیف مطبوعات با اشاره به عملکرد معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد گفت: معاون مطبوعاتی نه می‌تواند مجوز صادر کند و نه اجازه توقیف دارد بلکه مجوز از سوی هیات نظارت که تنها 2 نفر از آنها از دولت هستند، صورت می‌گیرد.

احمدی‌نژاد افزود: اگر توقیف موقت باشد که در اختیار هیات نظارت است که از 3 قوه و غیر از قوا هم حضور دارند و اگر لغو امتیاز است که در دادگاه و در حضور هیات منصفه صورت می‌گیرد.

رئیس‌جمهور با بیان این که در دولت نهم و دهم بیشترین مجوزها و کمترین لغو امتیازها صورت گرفته است، افزود: ممکن است افرادی شاکی باشند و در دادگاه پرونده تشکیل بدهند و قاضی هم مجازات کند و این در اختیار دولت نیست و از جانب ما برخوردی صورت نگرفته است.رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که چرا نحوه اطلاع‌رسانی فعالیت‌های دولت بخوبی انجام نمی‌شود، گفت: تدابیری اندیشیده‌ایم و همچنان این اطلاع‌رسانی انجام می‌شود، ولی در حد مطلوب نیست و این برمی‌گردد به انعکاس روزنامه‌های کشور که برخی از آنها خبرهای مثبت دولت را هم منفی می‌نویسند و این هم از تبعات آزادی مطبوعات است.

هیچ احدی بدون حکم قضایی حق بازداشت افراد را ندارد

خبرنگاری با طرح این ادعا که وزارت اطلاعات می‌تواند بدون حکم قضایی نسبت به بازداشت افراد اقدام ‌کند، از رئیس‌جمهور سوال کرد که آیا دولت هیچ نقشی در برخورد با مطبوعات و بازداشت‌های اخیر ندارد که احمدی‌نژاد در پاسخ به‌این سوال، با تاکید بر این‌که هیچ احدی و نهادی حتی وزارت اطلاعات حق بازداشت کسی را بدون حکم قضایی ندارد، تصریح کرد: هیچ احدی بدون حکم قضایی حق بازداشت، بازجویی و تحقیق از کسی را ندارد. وی افزود: همه نهادها اگر بخواهند بازداشت، تحقیق و پیگیری کنند، نیازمند حکم قضایی هستند. در کشور ما هم قانون حاکم است و کسی نباید انتظار داشته باشد که از قانون تخلف کند و مصونیت هم داشته باشد.

رئیس قوه مجریه در عین حال تصریح کرد: البته اگر قوه قضاییه دراجرای قانون، اصول قانون اساسی را زیر پابگذارد و تخلف کند، من به‌عنوان مجری قانون اساسی تذکرات لازم را خواهم داد و بالاتر از قوه قضاییه، رهبری هم بر آنها نظارت خواهد کرد.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: دولت از این‌که برخی خلاف کنند و زندان بروند، خوشحال نیست و از این موضوع استقبال نمی‌کند.

راهپیمایی 22 بهمن تراز ملت ایران را بالا برد

رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که راهپیمایی عظیم مردم در 22بهمن چقدر قدرت چانه‌زنی جمهوری اسلامی ایران را در مناسبات خارجی افزایش داده است، گفت: ما دنبال چانه‌زنی نیستیم، کسانی چانه‌زنی می‌کنند که معامله می‌کنند و سود حداکثری می‌خواهند ما دنبال حداکثری کردن این سود برای کل بشریت هستیم. احمدی‌نژاد تاکید کرد، راهپیمایی 22 بهمن 88 تراز ملت ایران را ده‌ها گام در مناسبات منطقه‌ای و جهانی بالا برد و برخی که تصور می‌کردند ملت ایران ضعیف شده است، بار دیگر دیدند که این ملت قوی‌تر، منسجم‌تر و مصمم‌تر از همان ملت در سال 57 راه خود را ادامه می‌دهد و اثرگذار است.

فرصت اوباما برای تغییر کم و محدود است

احمدی‌نژاد با برشمردن رفتار دولتمردان آمریکایی طی یک سال ریاست جمهوری باراک اوباما گفت: فرصت اوباما برای تغییر بسیار کم و محدود است و ملت‌ها به او فرصت نامحدود نداده‌اند.

وی با اشاره به این که اوباما با شعار تغییر وارد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد و مردم براساس این شعار به او رای دادند، خاطرنشان کرد:‌ ما کوشیدیم به آنان کمک کنیم، اما یک سال تمام شده است و اوباما نتوانسته زندان گوانتانامو را تعطیل کند که خواسته همه ملت‌های دنیا بود. احمدی‌نژاد افزود: ما نمی‌دانیم چه کسانی در این زندان هستند، اما رفتار با آنان خلاف حقوق بشر است و بدون قاضی و وکیل نگهداری می‌شوند. وی به رفتار دولتمردان آمریکا اشاره و تصریح کرد:‌ اوباما نیروهای نظامی خود را در افغانستان افزایش می‌دهد، وزیر خارجه این کشور مدام تهدید می‌کند و مقامات دیگر به دولت عراق فشار می‌آورند که چه کسی نامزد شود و چه کسی نامزد نشود، پس چه چیزی تغییر کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها