رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز از آغاز فاز دوم تشخیص و پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی در خانه قلب ایران خبر داد و گفت: 70 درصد هزینه های بهداشتی و درمان ایران صرف بیماریهای قلبی و عروقی می شود.
کد خبر: ۳۱۱۸۰۸

دکتر جواد زیبایی نژاد درگفتگو با  مهر گفت: در فاز اول طرح قلب سالم حدود چهار هزار نفر از فرهنگیان شیراز مورد غربالگری بیماریهای قلبی و عروقی قرار گرفتند.

طرح قلب سالم شامل غربالگری در افراد سالم که بیماریهای عروق کرونر ندارند، اجرا می شود تا بتوان از بروز سکته های قلبی پیشگیری کرد. در این مرحله افراد 20 تا 60 سال تحت بررسی و معاینات پزشکی برای تشخیص فاکتورهای خطرزای بیماریهای قلب و عروق قرار گرفتند.

رئیس چهارمین کنگره بین المللی قلب و عروق خاورمیانه با عنوان این مطلب که غربالگری به منظور شناسایی افراد پرخطر در زمینه بیماریها ی قلبی و عروقی انجام شده است، گفت: معاینه اولیه، اندازه گیری قد، وزن، دور کمر،‌ دور ران، فشار خون و تعیین میزان چربی خون از جمله مواردی است که در غربالگری مورد بررسی قرار می گیرد و بر اساس آن نتیجه گیری می شود که فرد چه میزان مستعد بیماریهای قلبی و عروقی است.

 به گفته وی، بررسیهای سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد بیش از 50 درصد مرگ و میرها در منطقه خاورمیانه ناشی از بیماریهای عروق کرونر است و حدود 70 درصد هزینه های بهداشتی و درمان کشورهای این منطقه که ایران نیز جزو آن است صرف بیماریهای قلبی و عروقی می شود.

زیبایی نژاد اظهارداشت: در فاز دوم طرح قلب سالم که برای نخستین بار در کشور و حتی خاورمیانه انجام می گیرد برنامه های پیشگیری، مطالعاتی و درمانی اجرا می شود.

این متخصص قلب و عروق افزود: در این فاز افرادی که بر اساس غربالگریهای انجام شده فاکتورهای خطرزا را دارند به عنوان اشخاص ستاره دار به مدت پنج سال در خانه قلب شیراز به منظور پیشگیری و کنترل مورد آموزش قرار می گیرند.

زیبایی نژاد به برگزاری چهارمین کنگره بین المللی قلب و عروق خاورمیانه در ایران اشاره کرد و گفت: در این سمینار که طی روزهای 12 تا 15 اسفند در جزیره کیش برگزار می شود، بیش از 700 نفر از متخصصین قلب و عروق از ایران، اروپا، آمریکا و خاورمیانه حضور خواهند داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها