ساعتی پیش صورت گرفت

افتتاح بزرگترین واحد بوتادین خاورمیانه در عسلویه

بزرگ‌ترین واحد بوتادین خاورمیانه در عسلویه با حضور محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور به طور رسمی افتتاح شد.
کد خبر: ۳۱۱۲۸۴

به گزارش فارس ، بزرگ‌ترین واحد بوتادین خاورمیانه ساعتی پیش و در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور معاون اول رئیس جمهور ، وزیر نفت ، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر ، استاندار بوشهر ، نمایندگان استان در مجلس و تعدادی از مسئولان منطقه پارس جنوبی مورد بهره‌برداری رسمی قرار گرفت.

با راه‌اندازی این واحد، هم نیاز داخلی صنایع لاستیک سازی به این ماده برطرف می‌شود و هم مازاد تولید به کشورهای دیگر صادر می‌شود، فروش محصولات این واحد با قیمت امروز بوتادین در بازارهای جهانی سالانه 103 میلیون دلار ارزآوری برای کشور دارد.

به همت متخصصان و مهندسان داخلی بیش از 50 درصد واحد و بیش از 62 درصد قطعات پیشرفته این مجتمع در داخل کشور ساخته شده است و برای ساخت این واحد 148 میلیون دلار در مدت چهار سال سرمایه گذاری شده است.

واحد بوتادین در هفته دولت امسال به بهره‌برداری تجاری رسید و محموله صادراتی آن به میزان 3850 تن در نخستین روز از دهه مبارک فجر در بندر پتروشیمی منطقه پارس بارگیری شد.

عمده بوتادین تولیدی این واحد به ژاپن، چین و تایوان صادر می‌شود و قراردادهای فروش محصولات این واحد تا پایان سال آینده منعقد شده است.

این واحد را شرکت پتروشیمی جم اجرا کرده است و 2.5 درصد سهام این واحد متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی ، 47.5 درصد متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری، 25.8 درصد متعلق به سازمان تامین اجتماعی ، 15 درصد متعلق به شرکت کارگزاری سهام عدالت و 9.2 درصد متعلق به ساتا است.

از بوتادین تولید این مجتمع در تولید لاستیک پلی بوتادین (PBR)، لاستیک استایرن بوتادین (SBR) و اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) استفاده می شود.

خوراک این مجتمع نیز 245 هزار تن در سال ترکیبات چهار کربنه است که از پتروشیمی جم تامین می‌شود. لیسانس و مهندسی پایه این واحد بر عهده BASF آلمان بوده است و کار مهندسی تفصیلی و خرید تجهیزات را هم کنسرسیوم و ناموران از ایران و لورگی از آلمان انجام داده‌اند، ساختمان و نصب این مجتمع نیز بر عهده شرکت‌های کانرود سازه و احداث بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها