معاون سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گفت: اگر قانون هدفمند کردن یارانه ها اجرا نشود، به طور قطع ارایه سبد کالایی نوروزی به کارمندان دولت برای خروج بخشی از تقاضا از بازار شب عید در دستور کار قرار می گیرد.
کد خبر: ۳۰۸۳۸۷

محمد قبله در گفتگو با مهر در خصوص ارایه سبد کالایی در ایام پایانی سال به کارمندان دولت که بخش عمده ای از مصرف کنندگان در بازار را تشکیل می دهند، گفت: از جمله مصوبات دولت در سال گذشته، ارایه دو سبد کالایی برای عید و ماه مبارک رمضان بود، امسال اگر قرار بر این باشد که قانون هدفمند کردن یارانه ها در کشور اجرایی شود، به طور قطع حمایتها حول محور ذخیره سازی 13 قلم کالای اساسی که گوشت مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز هم جزء آنها است، خواهد بود.

معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان افزود: اگر این قانون اجرایی نشود، به طورقطع سبد کالایی در نظر گرفته می شود. اما وزارت بازرگانی با برداشت از اینکه قانون هدفمند کردن یارانه ها اجرا می شود، برنامه های حمایتی خود را در قالب 13 قلم کالای اساسی گنجانده است.

وی تصریح کرد: تاکنون وزارت بازرگانی برخی از اقلام را به صورت سالانه برای توزیع در ایام خاص در دست داشت و مدیریت می کرد که از جمله آن می توان به روغن، شکر و برنج اشاره کرد که در مصوبات دولت نیز، تناژ خاصی برای ذخیره سازی و تناژ خاصی نیز برای اقلام کالابرگی در نظر گرفته می شد و براساس برنامه های تنظیم بازار در ایام مختلف سال، عرضه می شد.

به گفته قبله، تصور می رود با اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه ها، نباید وزارت بارگانی را به سمتی برد که تبدیل به یک صنف خرده فروشی شود، به این معنا که اقلامی را خریداری و اقلامی را بفروشد، بلکه باید برنامه ریزی بازار و اصلاح شبکه توزیع را در اختیار داشته باشد.

معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: قرار بر این است که اگر این طرح اجرا شود، این بحثها در قالب تشکلها برنامه ریزی شودریال البته معاونت بازرگانی داخلی با حمایت سایر نهادها و تشکلها همکاریهایی را صورت داده تا تنظیم بازار از سوی تشکل ها صورت گیرد.

قبله گفت: برنامه ریزی در این زمینه صورت گرفته و جلسات متعددی نیز برگزار شده است. برای 13 قلم کالا با 13 انجمن صنفی توافق نامه امضا شده و تسهیلاتی در اختیار آنها قرار داده شده و در مقابل، تعهداتی از آنها اخذ شده است.

وی در خصوص عوامل تعیین کننده در انتخاب این 13 قلم کالا خاطرنشان کرد: براساس مطالعه 10 تا 15 سال اخیر، سهم سبد هزینه ای خانوار در بحث کالاهای مصرفی و مواد غذایی استخراج شده و برای آنها قرار بر این است که تشکل ها با حمایت وزارت بازرگانی و گرفتن تسهیلات، کار تنظیم بازار را صورت دهند.

به گفته قبله، اگر برنامه بر مبنای قبل باشد و قانون هدفمند کردن یارانه ها ابلاغ نشود و قرار بر این شد که دولت همچنان یارانه بدهد، همان کالاها را طبق روال سابق توزیع خواهیم کرد که شامل میوه و مرکبات، شکر، برنج، مرغ و تخم مرغ است ولی اگر قانون اجرایی شود که به صلاح است شیوه حمایتی تغییر یابد، باید برنامه ریزی ها براساس آن 13 قلم کالا انجام گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها