ایسنا: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از رونمایی ماهواره‌های بومی «طلوع» و «مصباح 2» و ماهواره دانشجویی «یا مهدی(عج)» در 14 بهمن ماه همزمان با روز ملی فناوری فضایی خبر داد. رضا تقی‌پور در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی پژوهشکده توسعه علوم و فناوری فضا دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص دستاوردهای فضایی کشور گفت: در دهه فجر امسال و در روز چهاردهم بهمن ‌ روز ملی فضا ‌ برنامه‌های فضایی مفصلی را تدارک دیده‌ایم.
کد خبر: ۳۰۸۲۵۷

وی افزود: از جمله این برنامه‌ها رونمایی چند ماهواره بومی شامل ماهواره «طلوع»، مدل مهندسی ماهواره «مصباح 2» و ماهواره «دانشجویی یک» است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص ماهواره «مصباح 2» توضیح داد: در این روز مدل مهندسی ماهواره «مصباح 2» که به دست پژوهشگران پژوهشکده تحقیقات فضایی آماده شده رونمایی خواهد شد. این ماهواره که مدل پروازی آن نیز در دست ساخت است یک ماهواره مخابراتی است که در مدار پایین برای کاربردهای ارتباطی جهت ذخیره و ارسال پیام استفاده خواهد شد و می‌تواند در کارهای مختلفی نه به صورت ارتباطی 24 ساعته ولی برای کاربردهای محدود مخابراتی استفاده شود.

وی در خصوص جزئیات و ماموریت ماهواره «دانشجویی‌یک» تصریح کرد: ماهواره «دانشجویی یک» به نام «یامهدی(عج)» بیشتر یک ماهواره تجربی است تا بتواند زیرمجموعه‌های خود را تست کند که شامل محموله‌های مخابراتی و دوربین خواهد بود.

تقی‌پور خاطرنشان کرد: خوشبختانه ظرفیت‌های بسیار خوبی در کشور برای بحث‌های فضایی وجود دارد و تقریبا بیشتر دانشگاه‌های معتبر کشور در بحث‌های فضایی چه از نظر وجود دانشکده‌های هوافضا و فارغ‌التحصیلان و چه از نظر تجهیزات فعال هستند.

فراهم شدن امکانات پرتاب به موازات ساخت ماهواره‌ها در کشور

به گفته وی، به موازات ساخت ماهواره‌ها در کشور توانایی پرتاب آن نیز فراهم می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: ایستگاه‌های پرتاب به صورت اولیه آنچه که نیاز بود سال گذشته با پرتاب ماهواره ملی «امید» شکل گرفت که نیاز به توسعه داشته و در حال توسعه نیز هستند، اما در زمینه‌ ایستگاه‌های زمینی، شامل ایستگاه‌های کنترل و ایستگاه‌های دریافت و ارسال آمادگی کامل داریم.

وی در خصوص فعالیت ایران در زمینه‌ حقوق فضایی اضافه کرد: ما خوشبختانه تحقیقات خوبی در زمینه‌ حقوق فضایی داشته و در بیشتر اتحادیه‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای و جهانی حضور فعال داریم و جزو کشورهایی هستیم که کنوانسیون‌های بین‌المللی را به رسمیت می‌شناسیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها